Στενά του Ορμούζ: Συνεχίζεται κανονικά η διέλευση δεξαμενόπλοιων παρά τις εντάσεις στην περιοχή

Η ναυσιπλοΐα στα Στενά του Ορμούζ παραμένει στο επίκεντρο μιας έντονης γεωπολιτικής σκακιέρας, με την κίνηση των πλοίων να συνεχίζεται παρά τις εκ διαμέτρου αντίθετες ανακοινώσεις από την Ουάσιγκτον και την Τεχεράνη. Ενώ οι Φρουροί της Επανάστασης του Ιράν διακηρύσσουν το κλείσιμο της διόδου, τα δεδομένα από το πεδίο αποκαλύπτουν μια εντελώς διαφορετική πραγματικότητα.

Η ροή του «μαύρου χρυσού» παρά τις απειλές

Περισσότερα από 17 εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου πέρασαν από το στρατηγικό πέρασμα μέσα στο Σαββατοκύριακο, διαψεύδοντας στην πράξη τις ιρανικές αξιώσεις. Συνολικά 55 εμπορικά πλοία διέσχισαν τη θαλάσσια οδό, σε μια κίνηση που επιβεβαιώνει την προσπάθεια των ΗΠΑ να διασφαλίσουν την ελευθερία της ναυσιπλοΐας. Η Κεντρική Διοίκηση των ΗΠΑ (CENTCOM) παρακολουθεί στενά την περιοχή, τονίζοντας πως το Ιράν δεν ασκεί τον έλεγχο που επικαλείται.

Στο επίκεντρο της δραστηριότητας βρίσκεται η νότια διαδρομή, η οποία εφάπτεται στις ακτές του Ομάν. Εκεί, τρία μεγάλα υπερδεξαμενόπλοια με συνολική χωρητικότητα 6 εκατομμυρίων βαρελιών κατεγράφησαν να εκπέμπουν σήματα, ενώ άλλα πέντε πλοία με χωρητικότητα 8 εκατομμυρίων βαρελιών κινήθηκαν στην ίδια ζώνη. Παρά το γεγονός ότι ορισμένα σκάφη επιλέγουν να «σκοτεινιάσουν» τα σήματα AIS τους κατά τη διέλευση, η επανεμφάνισή τους στον Κόλπο του Ομάν πιστοποιεί την ολοκλήρωση του ταξιδιού τους.

Το αποτύπωμα της συμφωνίας και η αβεβαιότητα

Η υπογραφή του μνημονίου κατανόησης μεταξύ ΗΠΑ και Ιράν στις 17 Ιουνίου φαίνεται να λειτούργησε ως καταλύτης για την αύξηση της κίνησης. Στοιχεία της AXSMarine δείχνουν πως 25 εμπορικά πλοία πέρασαν από τα Στενά σε μία μόνο ημέρα, αριθμός πενταπλάσιος σε σχέση με τον μέσο όρο των πρώτων ημερών του Ιουνίου. Παρά την άνοδο, η κατάσταση απέχει από τα προπολεμικά επίπεδα, όταν η καθημερινή κίνηση ξεπερνούσε τα 100 πλοία.

Το Κοινό Κέντρο Ναυτιλιακών Πληροφοριών (JMIC) παραμένει σε εγρήγορση, προτρέποντας τα πληρώματα να διατηρούν πλήρως λειτουργικά τα συστήματα ναυσιπλοΐας. Την ίδια στιγμή, ο Ντόναλντ Τραμπ έχει θέσει στο τραπέζι την απειλή επιβολής «αμερικανικών διοδίων» ως αντίμετρο, προσθέτοντας έναν ακόμη παράγοντα πίεσης σε μια ήδη εύθραυστη ισορροπία. Οι ναυτιλιακές εταιρείες καλούνται να σταθμίζουν διαρκώς τον κίνδυνο, καθώς το φαινόμενο του «spoofing» στα σήματα AIS δυσχεραίνει την ασφαλή πλοήγηση σε ένα από τα πιο κρίσιμα σημεία του πλανήτη.

δειτε ακομα

δειτε ακομα