Ο επικεφαλής της Αρχής της Διώρυγας του Παναμά έχει κατηγορηματικά διαψεύσει τους ισχυρισμούς του Ντόναλντ Τραμπ, που υποστηρίζει ότι η Κίνα ελέγχει αυτή τη στρατηγικής σημασίας δίοδο. Προειδοποίησε επίσης ότι η πρόταση του Τραμπ να παραχωρούνται προνομιακά ναύλα σε αμερικανικά πλοία μπορεί να έχει καταστροφικές συνέπειες.
«Οι ισχυρισμοί ότι η Κίνα διαχειρίζεται τη διώρυγα είναι χωρίς βάση. Η Κίνα δεν έχει καμία συμμετοχή στις δραστηριότητές μας», δήλωσε ο Ρικάρτ Βάσκεθ Μοράλες σε συνέντευξή του στην εφημερίδα WSJ.
Επιπλέον, τόνισε ότι «οι κανόνες είναι ξεκάθαροι και δεν επιτρέπεται καμία διάκριση, είτε πρόκειται για Κινέζους, Αμερικανούς ή οποιονδήποτε άλλο. Κάτι τέτοιο θα παραβίαζε τη συνθήκη ουδετερότητας και το διεθνές δίκαιο, γεγονός που θα μπορούσε να προκαλέσει χάος».
Οι ισχυρισμοί Τραμπ
Από την εκλογική του νίκη το Νοέμβριο, ο Ντόναλντ Τραμπ έχει επανειλημμένα αναφερθεί στην πιθανότητα ότι η Κίνα έχει έλεγχο στη Διώρυγα του Παναμά. Την Τρίτη, δήλωσε: «Η Κίνα ουσιαστικά έχει αναλάβει τη διαχείριση της διώρυγας. Είναι παρούσα και στα δύο άκρα της».
Όπως αναφέρει η WSJ, μια κινεζική εταιρεία εκμεταλλεύεται εδώ και δεκαετίες δύο λιμάνια στα άκρα της διώρυγας, ωστόσο η διώρυγα υποτίθεται ότι διοικείται από την Αρχή της Διώρυγας του Παναμά, που είναι κρατική οντότητα με διοικητικό συμβούλιο διορισμένο από την κυβέρνηση του Παναμά. Ο έλεγχος πέρασε σταδιακά στον Παναμά σύμφωνα με τη συνθήκη του 1977, που υπογράφηκε από τον τότε πρόεδρο των ΗΠΑ, Τζίμι Κάρτερ.
«Αδιαπραγμάτευτη η κυριαρχία»
Ο Υπουργός Εξωτερικών του Παναμά, Χαβιέρ Μαρτίνεθ-Ατσα, επεσήμανε ότι «η κυριαρχία μας над следи του καναλιού είναι αδιαπραγμάτευτη. Είναι μέρος της ιστορίας μας και μια αμετάκλητη κατάκτηση».
Στη συνέντευξη τύπου, ο Τραμπ ανέφερε ότι ο Παναμάς ζητά 3 δισεκατομμύρια δολάρια για επισκευές της διώρυγας και χρεώνει υψηλότερα τέλη για τη διέλευση αμερικανικών πλοίων και πλοίων του Πολεμικού Ναυτικού.
Ο Βάσκεθ Μοράλες αντέτεινε ότι ο Παναμάς δεν έχει ζητήσει χρηματοδότηση από τις Ηνωμένες Πολιτείες για τη βελτίωση της διώρυγας και ότι δεν γνωρίζει για το ποσό των 3 δισεκατομμυρίων δολαρίων που ανέφερε ο Τραμπ, διευκρινίζοντας ότι οι επισκευές χρηματοδοτούνται από τα ίδια έσοδα της αρχής.
Ο CEO της Αρχής της Διώρυγας από το 2019 αντέτεινε ότι οι χρεώσεις για τα αμερικανικά πλοία δεν είναι υψηλότερες. Στην πραγματικότητα, οι μόνοι κανόνες που υπάρχουν είναι ότι τα πλοία του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ έχουν προτεραιότητα, όπως προβλέπεται από τη συνθήκη.
Οι τιμές
Οι χρεώσεις καθορίζονται ανάλογα με το μέγεθος και τον τύπο του πλοίου, και οι δημοπρασίες διενεργούνται για χρονοθυρίδες ευαίσθητων φορτίων.
Τα διόδια κυμαίνονται κατά μέσο όρο γύρω από 750.000 δολάρια ανά διέλευση (από 300.000 έως 1 εκατομμύριο δολάρια), «και οι κανόνες ισχύουν για όλα τα πλοία διεθνώς χωρίς καμία εξαίρεση», τόνισε ο Βάσκεθ Μοράλες.
Πριν την επίσημη μεταβίβαση της διώρυγας στον Παναμά, η χώρα είχε παραχωρήσει μακροχρόνιες μισθώσεις για τη λειτουργία τερματικών σταθμών φορτίου σε λιμάνια στον Ειρηνικό και στην Καραϊβική. Η Hutchison Whampoa από το Χονγκ Κονγκ κέρδισε την προσφορά για δύο από τις μισθώσεις και διαχειρίζεται ένα τερματικό σε κάθε άκρο. Άλλοι τερματικοί σταθμοί λειτουργούν με μακροχρόνιες μισθώσεις από την PSA Singapore, τη SSA Marine από το Σιάτλ και την Evergreen Marine από την Ταϊβάν.