Κρουαζιέρες: Αντεπίθεση στον Υπερτουρισμό με Επενδύσεις σε Θέρετρα και Ιδιωτικά Νησιά

Οι μεγάλοι παίκτες της παγκόσμιας βιομηχανίας κρουαζιέρας επενδύουν σε ιδιωτικούς προορισμούς, ανταγωνιζόμενοι την αυξανόμενη ζήτηση που παρατηρείται, σε αντίθεση με τις παρέμβασεις κατά του υπερτουρισμού σε πολλά γνωστά σημεία.

Ο κολοσσός της Carnival έχει ξεκινήσει ένα εντυπωσιακό project ύψους 600 εκατομμυρίων δολαρίων στο Grand Bahama. Ο νέος αυτός προορισμός, που θα είναι ο πρώτος σχεδιασμένος αποκλειστικά για την εταιρεία, θα υποδεχτεί επισκέπτες από το επόμενο έτος.

Από την πλευρά της, η Royal Caribbean προγραμματίζει να επενδύσει σχεδόν το ίδιο ποσό για την δημιουργία του θερέτρου Perfect Day Mexico, το οποίο θα καλύπτει 200 στρέμματα στην Καραϊβική του Μεξικού, κοντά στο Mahahual. Το θερέτρο θα διαθέτει υπέροχες παραλίες, υδάτινα πάρκα και πλήθος άλλων ψυχαγωγικών δραστηριοτήτων και αναμένεται να ανοίξει το 2027.

Μια άλλη σημαντική εταιρεία στην αγορά κρουαζιέρας, η Norwegian Cruise Line, προγραμματίζει την ανέγερση ενός νέου πλωτού σταθμού δύο πλοίων στο ιδιωτικό της νησί Great Stirrup Cay, με σκοπό να διπλασιάσει την ικανότητά της σε επισκέπτες, φτάνοντας τους 700.000 από το 2026.

cruise 830876 640

Κρουαζιέρες: Διαγωνισμοί παραχώρησης για λιμάνια Πάτρας, Καβάλας και Κατάκολου αναμένονται.

Σύμφωνα με τον Christian Savelli, διευθυντή ανάλυσης κρουαζιέρας στην Tourism Economics, η χωρητικότητα επιβατών στα ιδιωτικά νησιά της Καραϊβικής που ανήκουν σε εταιρείες κρουαζιέρας θα έχει πάνω από διπλασιαστεί μέχρι το 2025, σε σύγκριση με το 2019.

Όπως επισημαίνουν οι Financial Times, η βιομηχανία προσδοκά να επαναλάβει την επιτυχία του ιδιωτικού νησιού CocoCay της Royal Caribbean, το οποίο άνοιξε ξανά το 2019 μετά από ανακατασκευή 250 εκατομμυρίων δολαρίων, με αναλυτές να αποδίδουν μια αύξηση σχεδόν 8% στην καθαρή απόδοση της εταιρείας στη συγκεκριμένη επανεκκίνηση.

Αξιοσημείωτο είναι ότι η Royal Caribbean αναπτύσσει δύο παραλιακά κλαμπ σε νησιά των Μπαχάμες και του Μεξικού, που θα είναι έτοιμα μέχρι το 2026, προσφέροντας μια εναλλακτική μορφή θερετικού τουρισμού σε σχέση με τα μεγάλα resorts.

Η βιομηχανία κρουαζιέρας επενδύει στην ανάπτυξη των δικών της θερέτρων, προσπαθώντας συγχρόνως να προσαρμοστεί στην αύξηση της ζήτησης που παρατηρείται μετά την πανδημία και στην αντίθεση που εκδηλώνεται ενάντια στον αυξανόμενο αριθμό κρουαζιερόπλοιων σε δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς.

Σύμφωνα με τη Διεθνή Ένωση Κρουαζιέρων, το 2023 31,7 εκατομμύρια άνθρωποι πραγματοποίησαν κρουαζιέρες, αριθμός που είναι αυξημένος κατά 7% σε σύγκριση με το 2019, ενώ αναμένεται να φτάσει τα 39,7 εκατομμύρια έως το 2027. Οι Carnivel, Royal Caribbean και Norwegian έχουν πρόσφατα ανεβάσει τις προβλέψεις τους για κέρδη, λόγω των αυξανόμενων κρατήσεων.

restaurant 358238 640

Αντιδράσεις κατά της κρουαζιέρας

Αν και όλο και περισσότεροι άνθρωποι επιθυμούν να δοκιμάσουν την εμπειρία της κρουαζιέρας, οι κάτοικοι σε δημοφιλείς προορισμούς δεν είναι εξίσου ενθουσιασμένοι με την άφιξη μεγάλων πλοίων γεμάτων κόσμο.

Για παράδειγμα, στη Βενετία έχουν απαγορευτεί τα μεγαλύτερα κρουαζιερόπλοια, ενώ νωρίτερα φέτος η πόλη ανακοίνωσε ότι θα επιβάλει χρέωση 5 ευρώ για τους ημερήσιους επισκέπτες. Επίσης, οι αρχές της Ίμπιζας ενημέρωσαν ότι δεν θα επιτρέπεται ο ελλιμενισμός περισσότερων από δύο κρουαζιερόπλοια ταυτόχρονα, ενώ η Αλάσκα σκοπεύει να επιβάλει ανώτατο όριο στον αριθμό των επιβατών κρουαζιέρας που επισκέπτονται το κύριο λιμάνι του Τζούνο από το 2026.

Η Royal Caribbean έχει υποβαθμίσει τη συζήτηση σχετικά με τη συμφόρηση που προκαλούν τα κρουαζιερόπλοια, προσάπτοντας την ευθύνη στην Airbnb και την αύξηση του τοπικού πληθυσμού.

Από την άλλη, ο Bob Levinstein, διευθύνων σύμβουλος της πλατφόρμας CruiseCompete.com, επισημαίνει ότι οι ανησυχίες για τον υπερτουρισμό ωθούν τις εταιρείες κρουαζιέρας να αναθεωρήσουν τη στρατηγική τους, προκειμένου να αποκτήσουν περισσότερο έλεγχο στους προορισμούς, βρίσκοντας τις ιδιωτικές εκτάσεις ως έξυπνη λύση για την αντιμετώπιση αυτών των προκλήσεων.

δειτε ακομα

δειτε ακομα