Μια απόφαση που προκαλεί τριγμούς στην ιταλική κυβέρνηση έλαβε το Ιταλικό Ελεγκτικό Συνέδριο, καθώς δεν ενέκρινε το σχέδιο για την κατασκευή της γέφυρας του Στενού της Μεσσήνης. Το έργο, που θα συνδέει την ηπειρωτική Ιταλία με την Καλαβρία και τη Σικελία, θεωρείται κομβικής σημασίας για την κυβέρνηση Μελόνι, η οποία είχε δώσει το πράσινο φως τον περασμένο Αύγουστο.

Η αντίδραση της πρωθυπουργού, Τζόρτζια Μελόνι, ήταν άμεση και έντονη. Έκανε λόγο για «πολλοστή εισβολή της δικαστικής εξουσίας σε επιλογές της κυβέρνησης και του κοινοβουλίου», υποδηλώνοντας πολιτικά κίνητρα πίσω από την απόφαση. Ο υπουργός Μεταφορών, Ματέο Σαλβίνι, συμφώνησε, χαρακτηρίζοντας την απόφαση «πολιτική επιλογή που ζημιώνει σοβαρά τη χώρα».

Αντιδράσεις και Επόμενες Κινήσεις

Παρά την αρνητική στάση του Ελεγκτικού Συνεδρίου, η κυβέρνηση έχει ακόμα περιθώρια ελιγμών. Η ιταλική νομοθεσία επιτρέπει στην κυβέρνηση να παρακάμψει την απόφαση, εκδίδοντας νέα υπουργική απόφαση που θα χαρακτηρίζει το έργο ως ζωτικής σημασίας για τα εθνικά συμφέροντα. Αυτό θα άνοιγε τον δρόμο για την οριστική έγκριση και την έναρξη των εργασιών.

Οι λόγοι που οδήγησαν το Ελεγκτικό Συνέδριο στην απόρριψη του σχεδίου είναι πολλοί. Μεταξύ αυτών, αναφέρονται ζητήματα που αφορούν την τήρηση των αντισεισμικών και ευρωπαϊκών κανονισμών, την προστασία του περιβάλλοντος, αλλά και την ανησυχητική αύξηση του κόστους. Οι αρχικοί υπολογισμοί έχουν ξεπεραστεί κατά πάνω από 50%, δημιουργώντας ερωτήματα για τη βιωσιμότητα του έργου.

Ένα Έργο με Ιστορία και Αντιπαραθέσεις

Η ιδέα της γέφυρας της Μεσσήνης δεν είναι καινούργια. Οι πρώτες μελέτες ξεκίνησαν ήδη από τη δεκαετία του 1960, με το έργο να αποτελεί ένα από τα πιο φιλόδοξα σχέδια υποδομών στην Ιταλία. Προβλέπεται να είναι η μεγαλύτερη κρεμαστή γέφυρα της Μεσογείου, με συνολικό μήκος 3.666 μέτρα. Υπολογίζεται ότι θα μπορεί να εξυπηρετεί καθημερινά 140.000 οχήματα και πάνω από 200 τρένα, με στόχο την ολοκλήρωση έως το 2032.

Το προβλεπόμενο κόστος για την κατασκευή της γέφυρας ανέρχεται σε περίπου 13,5 δισεκατομμύρια ευρώ. Η χρηματοδότηση αναμένεται να προέλθει εν μέρει από ευρωπαϊκά κονδύλια, γεγονός που καθιστά την τήρηση των ευρωπαϊκών οδηγιών ακόμα πιο κρίσιμη. Ωστόσο, το έργο έχει αντιμετωπίσει πολλές καθυστερήσεις στο παρελθόν, λόγω περιβαλλοντικών, σεισμικών και οικονομικών προβλημάτων.

Περιβαλλοντικές οργανώσεις, όπως το WWF Ιταλίας, χαιρέτισαν την απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Τονίζουν τις απειλές για τα θαλάσσια οικοσυστήματα, την προστατευόμενη περιοχή Natura 2000 και την αύξηση της κυκλοφορίας σε μια ήδη σεισμογενή ζώνη. Από την άλλη, τοπικές αρχές στη Σικελία και την Καλαβρία είναι διχασμένες, με κάποιους να βλέπουν οικονομική ώθηση και βελτίωση της συνδεσιμότητας, ενώ άλλοι ανησυχούν για το υπερκόστος και την περιβαλλοντική καταστροφή.