Σαν σήμερα, το 1959, η Ελλάδα θρηνούσε 18 ψυχές σε ένα από τα πιο τραγικά αεροπορικά δυστυχήματα της εποχής. Ένα αεροσκάφος τύπου Douglas DC-3 της Ολυμπιακής Αεροπορίας, που εκτελούσε την πτήση Αθήνα – Θεσσαλονίκη, συνετρίβη λίγα λεπτά μετά την απογείωσή του από το Ελληνικό, κοντά στον Αυλώνα Αττικής. Κανείς από τους επιβαίνοντες δεν επέζησε.

Το αεροπλάνο είχε απογειωθεί κανονικά, λίγο μετά τις 7 το πρωί, με προορισμό τη Θεσσαλονίκη. Όμως, πέντε λεπτά αργότερα, χάθηκε από τα ραντάρ. Οι πρώτες αναφορές για την τραγωδία ήρθαν από κατοίκους της περιοχής του Αυλώνα, οι οποίοι μίλησαν για έναν δυνατό κρότο στον αέρα και φλόγες που έπεφταν προς το έδαφος. Όταν έφτασαν τα σωστικά συνεργεία, αντίκρισαν ένα φλεγόμενο πεδίο με συντρίμμια και ανθρώπινα σώματα διασκορπισμένα.

Αυτόπτες μάρτυρες υποστήριξαν πως το ένα φτερό του αεροσκάφους αποκολλήθηκε πριν την πρόσκρουση, κάτι που ενίσχυσε τις υποψίες για έκρηξη στη δεξαμενή καυσίμων. Οι ειδικοί που έφτασαν στον τόπο της τραγωδίας δεν μπόρεσαν ποτέ να καταλήξουν σε σαφές συμπέρασμα. Η τεχνολογική υποδομή της εποχής δεν επέτρεπε την πλήρη ανάλυση των στοιχείων, με αποτέλεσμα τα ακριβή αίτια να παραμείνουν ένα αναπάντητο μυστήριο.

Η Ολυμπιακή Αεροπορία, που τότε βρισκόταν ακόμη στα πρώτα χρόνια λειτουργίας της υπό την ιδιοκτησία του Αριστοτέλη Ωνάση, βρέθηκε αντιμέτωπη με το πρώτο μεγάλο δυστύχημα στην ιστορία της. Το γεγονός προκάλεσε σοκ στην κοινή γνώμη και έθεσε σοβαρά ερωτήματα για την ασφάλεια των πτήσεων εκείνης της εποχής, σε μια περίοδο που οι αερομεταφορές μόλις άρχιζαν να αναπτύσσονται στη χώρα.

Οι έρευνες κράτησαν μήνες, χωρίς ωστόσο να δοθεί ποτέ μια ξεκάθαρη απάντηση. Ορισμένες αναφορές έκαναν λόγο για διαρροή καυσίμων, άλλες για βλάβη στον κινητήρα, ενώ δεν έλειψαν και οι θεωρίες περί κακής συντήρησης ή ακόμη και ανθρώπινου λάθους. Όμως τίποτα δεν αποδείχθηκε.

Η κυβέρνηση Καραμανλή απέδωσε το δυστύχημα στις άσχημες καιρικές συνθήκες, όμως η Ένωση Ιπταμένων Πολιτικής Αεροπορίας κατηγόρησε την εταιρεία για ελλιπή συντήρηση και υπερκόπωση του προσωπικού, στρέφοντας τα βέλη στον Ωνάση. Το DC-3, ένα μοντέλο που χρησιμοποιούνταν ευρέως από τη δεκαετία του 1930, είχε συχνά παρόμοια περιστατικά διεθνώς λόγω της ηλικίας του και των καιρικών συνθηκών. Η κοινή γνώμη εξέφρασε έντονες ανησυχίες για την ασφάλεια, εντείνοντας τις συζητήσεις για βελτίωση των προτύπων στην ελληνική αεροπορία.

Σημαντικά Γεγονότα της Ημέρας

312: Ο Μέγας Κωνσταντίνος εισέρχεται θριαμβευτικά στη Ρώμη μετά τη νίκη του στη Μάχη της Μιλβίας Γέφυρας. Το σώμα του Μαξέντιου αλιεύεται από τον Τίβερη και αποκεφαλίζεται. Η νίκη αυτή σηματοδοτεί την εδραίωση του Κωνσταντίνου ως μοναδικού Ρωμαίου αυτοκράτορα και ανοίγει τον δρόμο για τη μετέπειτα επικράτηση του Χριστιανισμού.

1863: Στη Γενεύη ιδρύεται από 16 χώρες ο Διεθνής Ερυθρός Σταυρός, με πρωτοβουλία του Ελβετού ανθρωπιστή Ερρίκου Ντυνάν. Ο οργανισμός θα εξελιχθεί σε παγκόσμιο σύμβολο ανθρωπιστικής βοήθειας και προστασίας θυμάτων πολέμου.

1888: Υπογράφεται η Σύμβαση της Κωνσταντινούπολης, με την οποία διασφαλίζεται η ελεύθερη θαλάσσια διέλευση μέσω της Διώρυγας του Σουέζ κατά τη διάρκεια πολέμου και ειρήνης.