Νορβηγία Πρωταθλήτρια στην Ηλεκτροκίνηση Οχημάτων

Εντυπωσιακά, σχεδόν όλα τα νέα αυτοκίνητα στην Νορβηγία είναι ηλεκτρικά! Ας δούμε γιατί η χώρα πρωτοπορεί στην στροφή προς την ηλεκτροκίνηση…

Η Νορβηγία, Πρωταθλήτρια στην Ηλεκτροκίνηση

Η Νορβηγία έχει αναδειχθεί σε παγκόσμιο πρότυπο στην υιοθέτηση ηλεκτρικών οχημάτων (EV). Σύμφωνα με τα τελευταία δεδομένα, το 90% των αυτοκινήτων που πωλήθηκαν πέρυσι ήταν ηλεκτρικά, υπογραμμίζοντας μια ραγδαία στροφή προς την βιώσιμη κινητικότητα.

Με γνώμονα την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής, η κυβέρνηση της Νορβηγίας έχει θέσει έναν φιλόδοξο στόχο: μέχρι το τέλος του 2025, όλα τα νέα επιβατικά αυτοκίνητα που πωλούνται να είναι μηδενικών εκπομπών. Εάν επιτευχθεί αυτός ο στόχος, η Νορβηγία θα ξεπεράσει κατά μία δεκαετία τον αντίστοιχο στόχο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Γιατί η Νορβηγία Ξεχωρίζει;

Πολλοί παράγοντες συντελούν στην επιτυχία της Νορβηγίας. Ο πλούτος της χώρας, που οφείλεται στα μεγάλα αποθέματα πετρελαίου, της επιτρέπει να επενδύει σημαντικά στην μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση. Επιπλέον, λόγω του μικρού πληθυσμού της, με μόλις 5,5 εκατομμύρια κατοίκους, η επίτευξη των στόχων είναι πιο εφικτή σε σύγκριση με μεγαλύτερες χώρες.

Σύμφωνα με τον Ρόμπι Άντριου από το CICERO, η Νορβηγία έχει χαράξει μια μακροχρόνια στρατηγική για την ανάπτυξη του τομέα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, ξεκινώντας από τη δεκαετία του 1990. Η ίδρυση μιας εγχώριας εταιρείας παραγωγής EV εκείνη την εποχή, παρόλο που δεν είχε άμεση εμπορική επιτυχία, έθεσε τις βάσεις για την αποδοχή της ηλεκτροκίνησης από το κοινό.

Κίνητρα που Διευκολύνουν την Ηλεκτροκίνηση

Τα κίνητρα για την αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων διαδραματίζουν καθοριστικό ρόλο. Η απαλλαγή από τον ΦΠΑ και τους εισαγωγικούς δασμούς, που κυμαίνονται μεταξύ 30-50%, μειώνει σημαντικά το κόστος αγοράς ενός EV. Οι οδηγοί EV απολαμβάνουν επίσης δωρεάν διόδια, δωρεάν στάθμευση και τη δυνατότητα να χρησιμοποιούν τις λωρίδες των λεωφορείων.

Εν όψει της επίτευξης του στόχου του 2025, η κυβέρνηση έχει αρχίσει να επαναφέρει σταδιακά τον ΦΠΑ για τα πολυτελή ηλεκτρικά οχήματα, ενώ οι πολίτες με χαμηλότερο εισόδημα συνεχίζουν να επωφελούνται από τα κίνητρα.

Ο Μπγιόρνε Γκρίμσρουντ του TOI επισημαίνει το υψηλό κόστος των κινήτρων, εκτιμώντας ότι η κυβέρνηση χάνει περίπου 75 δισεκατομμύρια κορώνες ετησίως από φόρους αυτοκινήτων και διόδια. Ωστόσο, τονίζει ότι η Νορβηγία μπορεί να αντεπεξέλθει οικονομικά χάρη στον πλούτο της και τους στόχους της για κλιματική ουδετερότητα έως το 2050.

Άλλες Χώρες Μειώνουν τις Επιδοτήσεις

Αντίθετα, άλλες χώρες, όπως η Γερμανία, έχουν κατηγορηθεί ότι υπονομεύουν τις προσπάθειες για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης μειώνοντας τις επιδοτήσεις για νέα ηλεκτρικά οχήματα. Σύμφωνα με στοιχεία της γερμανικής υπηρεσίας μεταφορών KBA, οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων έχουν μειωθεί σημαντικά το 2024.

Εάν η Γερμανία, η μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτων της Ευρώπης, επιθυμεί να επιτύχει τον στόχο των 15 εκατομμυρίων ηλεκτρικών οχημάτων στους δρόμους της έως το 2030, θα πρέπει να επανεξετάσει τις στρατηγικές της.

Έμφαση στην Οικιακή Φόρτιση

Ένα ακόμα πλεονέκτημα της Νορβηγίας είναι το ηλεκτρικό της δίκτυο, ένα από τα πιο βιώσιμα στον κόσμο. Η υδροηλεκτρική ενέργεια καλύπτει πάνω από το 90% της παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας, ενώ η χώρα διαθέτει πλεόνασμα ενέργειας, διευκολύνοντας την φόρτιση των ηλεκτρικών οχημάτων στο σπίτι.

Ηλεκτροκίνηση στη Νορβηγία

«Ενώ σε πολλές χώρες της Ευρώπης η πρόσβαση σε σταθμούς φόρτισης αποτελεί πρόβλημα, οι περισσότεροι Νορβηγοί μπορούν να φορτίσουν τα αυτοκίνητά τους στο σπίτι», σημειώνει ο Γκρίμσρουντ.

Σύμφωνα με έρευνα, το 75% των κατόχων EV στην Νορβηγία ζουν σε μονοκατοικίες, διευκολύνοντας την εγκατάσταση οικιακών σταθμών φόρτισης. Μια έρευνα δείχνει ότι το 82% των EVs στη Νορβηγία φορτίζεται στο σπίτι, αν και το ποσοστό είναι χαμηλότερο στις αστικές περιοχές.

Ο Λανς Νόελ από το Κέντρο για τη Βιώσιμη Ενέργεια του Σαν Ντιέγκο υποστηρίζει ότι η προώθηση των ηλεκτρικών οχημάτων στην Νορβηγία διευκολύνθηκε από την ύπαρξη σταθμών φόρτισης Level 1, δηλαδή αυτών που τοποθετούνται σε σπίτια και επιχειρήσεις.

Συμπερασματικά, ο Νόελ προτείνει ότι και άλλες χώρες θα πρέπει να δώσουν προτεραιότητα στην ανάπτυξη αυτού του τύπου φόρτισης, προτείνοντας οικονομικές και εύκολα προσβάσιμες λύσεις, ενισχύοντας έτσι την υιοθέτηση των EVs από τους πολίτες, αντί να επικεντρώνονται αποκλειστικά στις δημόσιες υποδομές φόρτισης.

δειτε ακομα

δειτε ακομα