Καλημέρα και καλό Σαββατοκύριακο! Έρχονται τρεις νέες δημοσκοπήσεις που φέρνουν ανατροπές στο πολιτικό σκηνικό.

Αντιστροφή του κλίματος στις δημοσκοπήσεις

Τρεις σημαντικές δημοσκοπήσεις αναμένονται να δουν το φως της δημοσιότητας αυτή την εβδομάδα, δίνοντας μια νέα εικόνα για τις εγχώριες πολιτικές εξελίξεις. Η πρώτη, που δημοσιεύεται σήμερα, δείχνει τη Νέα Δημοκρατία να κινείται κοντά στο 30% με αισθητή ανοδική τάση. Εκπληξη προκαλεί η εμφάνιση της Πλεύσης Ελευθερίας στη δεύτερη θέση, με ποσοστό γύρω στο 15%. Ωστόσο, το κόμμα της Ζωής Κωνσταντοπούλου εμφανίζει πτωτική τάση, όπως και το ΠΑΣΟΚ, το οποίο βρίσκεται στην τρίτη θέση, αλλά σε σχετικά κοντινή απόσταση από την Πλεύση. Οι άλλες δύο δημοσκοπήσεις, σύμφωνα με πληροφορίες, προέρχονται από τις εταιρείες Alco και Opinion Poll. Και οι δύο επιβεβαιώνουν τη δεύτερη θέση της Πλεύσης Ελευθερίας, ενώ ένα ενδιαφέρον στοιχείο που αναφέρουν οι πληροφορίες είναι ότι σε μία από αυτές, η δημοφιλία της Ζωής Κωνσταντοπούλου είναι διπλάσια από αυτή του Νίκου Ανδρουλάκη.

Η λέξη “σταθερότητα” και ο ρόλος της για τον Μητσοτάκη

Το ερώτημα που απασχολεί τον πολιτικό κόσμο είναι αν η Νέα Δημοκρατία θα καταφέρει να εξασφαλίσει αυτοδυναμία στις επόμενες εθνικές εκλογές ή αν θα αναγκαστεί να προχωρήσει σε συγκυβέρνηση, όπως συνέβη με την κυβέρνηση Σαμαρά – Βενιζέλου το 2012. Πότε θα διεξαχθούν οι εκλογές και πόσα κόμματα θα μπουν στη Βουλή; Αυτά είναι μερικά από τα ερωτήματα που συζητούνται έντονα στα πολιτικά στέκια, εν αναμονή των νέων δημοκοπήσεων. Προς το παρόν, η Νέα Δημοκρατία φαίνεται να έχει ξεπεράσει τον δύσκολο «σκόπελο» του δυστυχήματος των Τεμπών και παρουσιάζει μια μικρή αλλά σταθερή ανοδική πορεία, όπως καταδεικνύουν οι δημοσκοπήσεις. Αν αυτή η τάση συνεχιστεί, είναι πιθανό το ποσοστό της να ξεπεράσει το 30%. Η εκλογική «μπίλια» θα εξαρτηθεί, βέβαια, και από την πορεία της απονομής δικαιοσύνης στην υπόθεση των Τεμπών και κατά πόσο αυτό θα επηρεάσει την αντίληψη των πολιτών. Η λέξη “σταθερότητα” έχει αναδειχθεί σε κυρίαρχο στοιχείο για τον Κυριάκο Μητσοτάκη και φαίνεται να διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση της εικόνας του.

ΠΑΣΟΚ και αυτόνομη πορεία: Μπορούν να πάνε μαζί;

Το ΠΑΣΟΚ έχει επιμείνει συχνά στην έννοια της «αυτόνομης πορείας», κυρίως ως απάντηση στις πιέσεις από κόμματα της Αριστεράς για τη δημιουργία μιας ενιαίας προοδευτικής παράταξης. Μια τέτοια συζήτηση θα μπορούσε να είχε γίνει επί Αλέξη Τσίπρα με ένα προγραμματικό διάλογο, όμως τότε ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ επικεντρώθηκε στην απορρόφηση στελεχών από τη Χαριλάου Τρικούπη. Μπορεί όμως ένα κόμμα με ποσοστά 13% και 14% να επιμένει στην αυτόνομη πορεία, όταν πρόκειται για ένα συστημικό κόμμα που έχει συνηθίσει τους ψηφοφόρους του να βρίσκεται στην εξουσία; Όπως αστειευόμενος μου είπε ένας δημοσκόπος, και ο Τιτανικός είχε “αυτόνομη πορεία”, κάτι που πολιτικά δεν λέει και πολλά. Βγαίνουν τα «κουκιά» ώστε οι προοδευτικές δυνάμεις να μπορέσουν να σχηματίσουν κυβέρνηση; Προφανώς όχι. Όπως σας είχα ενημερώσει από αυτή τη στήλη, η Ζωή Κωνσταντοπούλου δεν πρόκειται να συμπεριλάβει στα ψηφοδέλτια της πρώην βουλευτές του ΠΑΣΟΚ και του ΣΥΡΙΖΑ που ψήφισαν μνημόνια. Πόσο μάλλον να συνεργαστεί, όταν αυτή τη στιγμή βρίσκεται στη δεύτερη θέση.

Το «όχι» του Ανδρουλάκη και οι προτιμήσεις των Βρυξελλών

Η μόνη περίπτωση συγκυβέρνησης που θα επιθυμούσαν ορισμένα εξωθεσμικά κέντρα είναι αυτή μεταξύ της Νέας Δημοκρατίας και του ΠΑΣΟΚ. Ο Νίκος Ανδρουλάκης, όπου βρεθεί και όπου σταθεί, απαντά σθεναρά με ένα μεγαλοπρεπές «όχι». Ωστόσο, θα πρέπει πρώτα να του γίνει κάποια πρόταση για να απαντήσει αρνητικά. Οι Βρυξέλλες, όπως γνωρίζω πολύ καλά, δεν θα ήθελαν μια κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας με ένα κόμμα εκ των δεξιών της. Θα μου πείτε, και σωστά, ότι ούτε και ο Κυριάκος Μητσοτάκης θα το ήθελε. Μέχρι όμως τις εθνικές εκλογές, έχουμε ακόμα αρκετό δρόμο μπροστά μας.

Το μεγάλο στοίχημα της κυβέρνησης

Η κυβέρνηση παρατηρεί μια αύξηση στα ποσοστά της, αλλά ποιες θα είναι οι επόμενες κινήσεις της; Ένα πρόσωπο με γνώση του παρασκηνίου μου είπε ότι οι θετικές εξελίξεις στην οικονομία, οι οποίες έχουν αντίκτυπο σε ένα μέρος της κοινωνίας, έχουν επηρεάσει και σταδιακά αλλάζουν το κλίμα. Το μεγάλο στοίχημα είναι να διατηρηθεί αυτή η τάση και ένας κορυφαίος υπουργός μου ανέφερε ότι υπάρχει συγκεκριμένος σχεδιασμός για αυτό.

Η πρόταση του Κωστή Χατζηδάκη

Μαθαίνω ότι στο Μέγαρο Μαξίμου, ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης και ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης Κωστής Χατζηδάκης αποφάσισαν να ανοίξουν μέτωπο ή, αν προτιμάτε, να προβληθεί επικοινωνιακά ένας «πόλεμος» κατά του «βαθέως κράτους». Μου λένε ότι αυτή ήταν μία πρόταση του Χατζηδάκη, ο οποίος μάλιστα έστειλε επιστολή σε όλους τους βουλευτές της ΝΔ, ενημερώνοντάς τους για την απόφαση της κυβέρνησης να φέρει στη Βουλή νομοσχέδια που στοχεύουν στην επίλυση καθημερινών προβλημάτων τα οποία προκαλεί το «βαθύ κράτος». Ενδιαφέρον είναι ότι ζητάει από τους βουλευτές να στηρίξουν αυτή την προσπάθεια με ιδέες.

Αλλαγές στη φορολογία ελεύθερων επαγγελματιών

Ένα άλλο στοιχείο που έμαθα και έχω διασταυρώσει είναι ότι ο πρωθυπουργός, μαζί με τον αντιπρόεδρο της κυβέρνησης, συμφώνησαν στην ανάγκη περαιτέρω αλλαγών στη φορολόγηση των ελεύθερων επαγγελματιών. Παράλληλα με τις φοροελαφρύνσεις ύψους 3 δισεκατομμυρίων ευρώ, θα υπάρξει ολοκληρωτική αλλαγή στο σύστημα της τεκμαρτής φορολογίας. Μου φαίνεται πως θα «ξηλωθεί» πλήρως το υφιστάμενο σύστημα, καθώς στόχος είναι η αλλαγή του κλίματος υπέρ της κυβέρνησης.

Η δυσαρέσκεια του Φίλιππου Σαχινίδη

Στο ΠΑΣΟΚ, υπάρχει δυσαρέσκεια από την πλευρά του πρώην υπουργού Φίλιππου Σαχινίδη. Ο λόγος; Αυτό το Σαββατοκύριακο πραγματοποιείται περιφερειακή συνδιάσκεψη του κόμματος στη Λάρισα, όπου υπήρξε υποψήφιος παλαιότερα και είχε εκλεγεί. Παρότι κλήθηκε, δεν θα του δοθεί η ευκαιρία να μιλήσει, κάτι που, όπως έμαθα, τον ενόχλησε και τα πυρά του στράφηκαν προς την ηγεσία του κόμματος.

Οι απόψεις του Αλέξη Τσίπρα

«Η εικόνα για την αντιπολίτευση δεν είναι καλή». Αυτή η φράση δεν προέρχεται από στέλεχος του κυβερνώντος κόμματος, αλλά από τον Αλέξη Τσίπρα. Ο πρώην πρωθυπουργός, εμφανώς πιο απελευθερωμένος από το παρελθόν, έχοντας αφήσει πίσω του τις κομματικές “αλυσίδες” πολλών ετών, δεν διστάζει να ασκήσει κριτική στα όσα συμβαίνουν στο χώρο της λεγόμενης προοδευτικής ή δημοκρατικής αντιπολίτευσης. Όσοι τον συναντούν τον τελευταίο καιρό αντιλαμβάνονται σε λίγα λεπτά την απογοήτευσή του για την εικόνα που παρουσιάζει αυτό το κομμάτι της αντιπολίτευσης. Μου λένε ότι θέτει επιτακτικά την ανάγκη να συγκροτηθεί άμεσα ένα στιβαρό αντιπολιτευτικό μέτωπο απέναντι στον Κυριάκο Μητσοτάκη και τη ΝΔ. «Δεν υπάρχει χρόνος για χάσιμο», λέει χαρακτηριστικά στους συνομιλητές του. Ο πρώην πρωθυπουργός δεν στέκεται στο ποιος έχει δίκιο ή άδικο στον εν εξελίξει ανταγωνισμό, κυρίως μεταξύ ΣΥΡΙΖΑ και ΠΑΣΟΚ. Θεωρεί ότι πρέπει να υπάρξει άμεσα, «χθες πρέπει να γίνει», όπως λέει, ισχυρή πίεση στον πρωθυπουργό και το κυβερνών κόμμα, με τελικό στόχο την πτώση του. Για το δικό του μέλλον, δεν ανοίγεται ιδιαίτερα στους συνομιλητές του. Θα παραμείνει ενεργός με παρεμβάσεις. Δεν ιδιωτεύει και δεν κλείνεται σε μοναστήρι, όπως λέει γελώντας. Στο αίτημα πολλών να βγει μπροστά και να αναλάβει πρωτοβουλίες για τη δημιουργία ενός νέου σχήματος, σιωπά. Ακούει, αλλά δεν δίνει καθαρές απαντήσεις για το αύριο.

Η εταιρεία «υποδοχή» της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ για τον ΒΟΑΚ

Καθώς η υπογραφή για το μεγαλύτερο έργο παραχώρησης της δεκαετίας, τον ΒΟΑΚ, με εκτιμώμενο κόστος 2 δισεκατομμυρίων ευρώ, αναμένεται να πραγματοποιηθεί πιθανότατα την ερχόμενη Παρασκευή 9 Μαΐου από την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ο όμιλος φρόντισε να δημιουργήσει την εταιρεία που θα αποτελέσει τον φορέα για αυτή την παραχώρηση. Πρόκειται για την εταιρεία με την επωνυμία «Δικταίον Παραχωρήσεις Μονοπρόσωπη Α.Ε.». Αποκλειστικό αντικείμενο αυτής της εταιρείας είναι η εκπλήρωση των υποχρεώσεων και η άσκηση των δικαιωμάτων που απορρέουν από τη Σύμβαση Παραχώρησης που συνάπτεται μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου αναφορικά με το Έργο «Μελέτη – Κατασκευή – Χρηματοδότηση – Λειτουργία – Συντήρηση και Εκμετάλλευση του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (Β.Ο.Α.Κ.) στο τμήμα Χανιά – Ηράκλειο». Το μετοχικό κεφάλαιο της νεοσύστατης εταιρείας ανέρχεται σε 5 εκατομμύρια ευρώ, ενώ πρόεδρος της είναι ο Μάνος Βράιλας, ένα από τα σημαντικότερα και υψηλόβαθμα στελέχη του ομίλου, και αντιπρόεδρος ο γενικός διευθυντής επιχειρηματικής ανάπτυξης του ομίλου και μέλος της διοίκησης της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Μάνος Μουστάκας.

Πού το πάει ο Αλέξανδρος Εξάρχου;

Αναμένω με ενδιαφέρον τη Δευτέρα που μας έρχεται. Ο Αλέξανδρος Εξάρχου, διευθύνων σύμβουλος του ομίλου ΑΚΤΩΡ, αναμένεται να παρουσιάσει σε χρηματιστηριακούς αναλυτές το πλάνο της επιχείρησης για το επόμενο διάστημα. Ο ίδιος, στην τελευταία συνέντευξη Τύπου ενημέρωσης των δημοσιογράφων, ήταν εμφανώς ενθουσιασμένος, λόγω της πρόσφατης εξαγοράς της ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις. Αυτό που παρατηρώ είναι η προσπάθεια να φτάσει ή ακόμα και να ξεπεράσει την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Οι δύο εταιρείες βεβαίως ξεκινούν από διαφορετικές αφετηρίες. Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ αποτελεί μια εταιρεία με σταθερά θεμέλια τα τελευταία χρόνια, έχοντας πρόσφατα πουλήσει στην Masdar την ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή, εισαγοντας σημαντική ρευστότητα στα ταμεία της. Από την άλλη, ο όμιλος ΑΚΤΩΡ βρίσκεται στη διαδικασία «χτισίματος» της επόμενης μέρας του και πραγματοποιεί πολλές και διαφορετικές κινήσεις σε όλους τους τομείς δραστηριότητάς του, προκειμένου να πετύχει ακόμα μεγαλύτερη ανάπτυξη τα επόμενα χρόνια. Συνεπώς, το τοπίο αναμένεται να παρουσιάσει έντονο ενδιαφέρον το επόμενο διάστημα. Γι’ αυτό και εγώ, και φαντάζομαι πολύ περισσότερο οι χρηματιστηριακοί αναλυτές, περιμένουμε τη Δευτέρα με ανυπομονησία να δούμε πού το πάει ο Εξάρχου. Δηλαδή, ποια είναι τα σχέδιά του για το άμεσο αλλά και για το μακροπρόθεσμο μέλλον.

Το στοίχημα του Πάρη Κυριακόπουλου με την Toyota

Αρκετές προσδοκίες έχει ο πρόεδρος της Μοτοδυναμικής, Πάρης Κυριακόπουλος, μετά την ανάληψη, από τον Φεβρουάριο, της δραστηριότητας της Toyota στην Αχαΐα, ως εξουσιοδοτημένος έμπορος. Δεδομένου ότι η Toyota διατηρεί σημαντικό μερίδιο στην ελληνική αγορά, περίπου 15,5%, με τις μεγαλύτερες πωλήσεις τον Μάρτιο σε σχέση με τη δεύτερη Peugeot (μερίδιο λίγο πάνω από 10%), ο Κυριακόπουλος φαίνεται να βλέπει ένα ακόμα πεδίο ανάπτυξης για την επιχείρησή του. Έτσι, εκτός από τις αντιπροσωπείες της Porsche, της Yamaha και την εταιρεία ενοικιάσεων Sixt, ο όμιλος ανοίγει μια νέα σελίδα. Για την ιστορία, ο διάδοχος του πρόωρα θανόντα πρώην προέδρου του ΣΕΒ και βιομηχάνου Οδυσσέα Κυριακόπουλου, είδε τη Μοτοδυναμική να μεγαλώνει σημαντικά στα χέρια του, με τζίρο 196 εκατομμύρια ευρώ το 2024 από 169,97 εκατομμύρια ευρώ το 2023, σημειώνοντας αύξηση 15,3%. Παράλληλα, τα καθαρά κέρδη ανήλθαν σε 9,74 εκατομμύρια ευρώ, από 11,51 εκατομμύρια ευρώ την προηγούμενη χρονιά.

Τα δάνεια Μασούτη – Κρητικού

Μια κρίσιμη παράμετρο εμπεριέχει η προς το παρόν διαφαινόμενη συμφωνία εξαγοράς της αλυσίδας σούπερ μάρκετ Κρητικός από τον Μασούτη. Υπενθυμίζω ότι ο Μασούτης έχει υποβάλει μη δεσμευτική προσφορά για την απόκτηση του Κρητικού. Όταν ολοκληρωθεί αυτή η διαδικασία, περίπου στα τέλη της χρονιάς, ο συνολικός τζίρος των δύο εταιρειών θα προσεγγίζει τα δύο δισεκατομμύρια ευρώ. Ωστόσο, υπάρχει μια σημαντική λεπτομέρεια. Τα δάνεια και των δύο εταιρειών θα ξεπερνούν πλέον τα 300 εκατομμύρια ευρώ. Επιπλέον, είναι πιθανό ο Μασούτης να χρειαστεί να προσφύγει σε νέα δανειοδότηση για να προχωρήσει στην εξαγορά του Κρητικού. Συνεπώς, ο συνολικός δανεισμός θα είναι σημαντικά υψηλότερος από τον ήδη αναφερθέντα. Μένει λοιπόν να δούμε σε ποια επίπεδα θα κυμανθεί, τα οποία, ομολογουμένως, θα είναι καθόλου ευκαταφρόνητα.

Ξεκινά ο διαχωρισμός της Costamare

Η ελληνική ναυτιλιακή εταιρεία Costamare του εφοπλιστή Κωστή Κωνσταντακόπουλου έχει ορίσει την 7η Μαΐου ως την ημερομηνία έναρξης της απόσχισης της επιχειρηματικής δραστηριότητος στον τομέα των πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης. Υπενθυμίζεται ότι η Costamare, με επικεφαλής τον Κωστή Κωνσταντακόπουλο, εισήλθε στον τομέα των ξηρών φορτίων αποκτώντας 16 πλοία το 2021. Η απόφαση για τον διαχωρισμό των πλοίων μεταφοράς χύδην φορτίου και των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων αποκαλύφθηκε τον Φεβρουάριο του τρέχοντος έτους, με στόχο την προσφορά δύο ξεχωριστών, καθαρά επενδυτικών ευκαιριών για διαφορετικούς τύπους επενδυτών, εξασφαλίζοντας απλοποιημένη δομή και βελτιωμένη οικονομική ευελιξία για την επιδίωξη διακριτών λειτουργικών προτεραιοτήτων. Μετά από αυτή την εξέλιξη, η Costamare θα παραμείνει ως αυτόνομος πάροχος πλοίων μεταφοράς κοντέινερ, με στόλο που σήμερα αριθμεί σχεδόν 70 πλοία.

δειτε ακομα

δειτε ακομα