Στις Ηνωμένες Πολιτείες, το 2023 η βιομηχανία των influencers έχει γνωρίσει μια εξαιρετική ανάπτυξη, με δαπάνες που τριπλασιάστηκαν κατά την τελευταία πενταετία, φτάνοντας τα 7 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως. Σύμφωνα με την Goldman Sachs, σήμερα υπάρχουν περίπου 50 εκατομμύρια influencers παγκοσμίως, οι οποίοι δραστηριοποιούνται σε διάφορες πλατφόρμες, όπως το Instagram, το TikTok και το YouTube.
Η υπόσχεση ενός εύκολου και γρήγορου κέρδους μέσω της αυτοαπασχόλησης προσελκύει ιδιαίτερα τις νεότερες ηλικίες, οι οποίες φιλοδοξούν να γίνουν διασημότητες και να ακολουθήσουν καριέρες ως μοντέλα, ηθοποιοί ή επιχειρηματίες. Ορισμένοι μάλιστα σκέφτονται να φοιτήσουν σε πανεπιστήμια που ειδικεύονται στην επιρροή μέσω των κοινωνικών δικτύων!
Εντυπωσιακό είναι το γεγονός ότι το 57% της Gen Z (άτομα που γεννήθηκαν μεταξύ 1997-2012) επιθυμεί να γίνει influencer, σύμφωνα με την έρευνα της Morning Consult. Επίσης, το 53% θεωρεί αυτή τη δουλειά «ευυπόληπτη επιλογή καριέρας». Αυτά τα στοιχεία δημοσιεύθηκαν σε ένα ειδικό αφιέρωμα του περιοδικού Economist, το οποίο ανέδειξε τη σημαντική επίδραση που ασκούν οι influencers στη λήψη αποφάσεων των καταναλωτών.
Η επίδραση στους καταναλωτές ποικίλει ανά ηλικιακή ομάδα
Η ίδια έρευνα αποκαλύπτει ότι οι Gen Z επηρεάζονται από influencers σε ποσοστό μεγαλύτερο του 70% όσον αφορά τις αγοραστικές τους αποφάσεις. Το ποσοστό αυτό μειώνεται στο 60% για τους Millennials (γεννηθέντες 1981-1996) και παραμένει στο 60% για τη Gen X (γεννηθέντες 1965-1980). Για τους Boomers (γεννηθέντες το 1964 και νωρίτερα), η επιρροή υπολογίζεται σε πάνω από 30%, σύμφωνα με τα δεδομένα του Economist.
Η αυξανόμενη επιθυμία για τη συμμετοχή στο influencer marketing φαίνεται να ευνοεί περισσότερο τις εταιρείες, καθώς ο αριθμός των δημιουργών περιεχομένου είναι πλέον υπερβολικά μεγάλος. Η Goldman Sachs εκτιμά ότι οι influencers αυξάνονται ετησίως κατά 10% έως 20%. Κάποιοι βλέπουν αυτή τη δραστηριότητα ως χόμπι, ενώ άλλοι προσβλέπουν σε επαγγελματική καριέρα, επηρεασμένοι από τις ιστορίες σούπερ σταρ που κερδίζουν χιλιάδες δολάρια ανά ανάρτηση, αξιοποιώντας τους πολυάριθμους οπαδούς τους για να προωθήσουν τις προσωπικές τους μάρκες.
Η τεχνητή νοημοσύνη και οι προκλήσεις στον κλάδο
Παρ’ όλα αυτά, όσοι επιθυμούν να επαγγελματιοποιηθούν μέσω των κοινωνικών δικτύων θα πρέπει να αναλογιστούν και τον αυξανόμενο αριθμό influencers, που αποτελεί μια ανησυχητική τάση. Σύμφωνα με την Goldman Sachs, μόνο το 4% των influencers κερδίζουν ετήσιο εισόδημα που ξεπερνά τα 100.000 δολάρια. Η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να επιδεινώσει την κατάσταση, καθώς οι «εικονικοί influencers», δημιουργημένοι μέσω υπολογιστικής τεχνολογίας, ανθίζουν στα κοινωνικά δίκτυα.
Αυτοί οι εικονικοί influencers έχουν ήδη εκατοντάδες χιλιάδες ακολούθους, προσθέτοντας πιέσεις στο ήδη κορεσμένο τοπίο των influencers.
Ωστόσο, για τις εταιρείες, η δυνατότητα συνεργασίας με έναν μεγάλο αριθμό δημιουργών για την προσέγγιση συγκεκριμένων δημογραφικών ομάδων, σε συνδυασμό με την αυξανόμενη ενασχόληση των καταναλωτών με τα κοινωνικά δίκτυα, έχει καταστήσει το μάρκετινγκ μέσω influencers πιο ελκυστικό. Μια πρόσφατη έρευνα από το Influencer Marketing Hub δείχνει ότι το 86% των εταιρειών παγκοσμίως σκοπεύει να επενδύσει σε τέτοιες στρατηγικές το 2023, σε σύγκριση με το 37% το 2017. Σχεδόν το 25% των εταιρειών προγραμματίζει να δαπανήσει άνω του 40% του προϋπολογισμού τους για μάρκετινγκ σε αυτές τις καμπάνιες.