McDonald’s: Η Αλήθεια πίσω από τους Φόβους για τις Θέσεις Εργασίας και τις Οθόνες Αφής

Πριν από περίπου 25 χρόνια, όταν οι πρώτες οθόνες αφής τοποθετήθηκαν στα καταστήματα της McDonald’s για αυτόματες παραγγελίες, πολλοί ανησύχησαν για τις πιθανές επιπτώσεις στην αγορά εργασίας. Φοβόντουσαν πως αυτές οι αλλαγές θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε σημαντική απώλεια θέσεων εργασίας. Ωστόσο, όπως αποδεικνύει η πραγματικότητα που αναφέρουν τα μέσα όπως το CNN, οι φόβοι αυτοί διαψεύστηκαν. Ο αυτοματισμός στις παραγγελίες όχι μόνο δεν μείωσε την ανάγκη για προσωπικό, αλλά μάλλον οδήγησε σε περισσότερες προσλήψεις στην κουζίνα, καθώς οι πελάτες παραγγέλνουν συχνά μεγαλύτερες ποσότητες φαγητού.

McDonald’s: Στρατηγική επένδυση 1 δισ. στη Βρετανία – Σχέδια για 200 νέα καταστήματα

Σήμερα, οι αλυσίδες εστίασης προχωρούν στην υιοθέτηση τεχνητής νοημοσύνης για τις παραγγελίες από τις drive-through. Αυτό το βήμα αναδεικνύει τη συνεχώς εξελισσόμενη φύση της βιομηχανίας.

Ανακατανομή Δραστηριοτήτων

Πολλές επιχειρήσεις αντί να απλά αντικαθιστούν εργαζομένους με ηλεκτρονικά σημεία εξυπηρέτησης, επιλέγουν να ανακατανείμουν θέσεις εργασίας. Με αυτόν τον τρόπο, επικεντρώνονται αλλού, όπως στην παράδοση παραγγελιών, ώστε να βελτιώσουν τις πωλήσεις, την ευελιξία στις τιμές και την ταχύτητα εξυπηρέτησης. Ειδικότερα, οι δικαιοδόχοι της McDonald’s, οι οποίοι κατέχουν το 95% των καταστημάτων της στις ΗΠΑ, ανέπτυξαν νέα σημεία πώλησης που δέχονται μετρητά και αλλαγές. Ακόμη και εκεί, η McDonald’s μεταφέρει υπαλλήλους σε νέες θέσεις, όπως υποστηρικτές εμπειρίας επισκεπτών, οι οποίοι βοηθούν τους πελάτες στην αλληλεπίδρασή τους με την τεχνολογία.

Φαινομενικά, θα περίμενε κανείς πως αυτές οι εξελίξεις θα οδηγούσαν σε λιγότερη εργασία. Παρ’ όλα αυτά, οι απαιτήσεις στα εστιατόρια έχουν αυξηθεί λόγω της αύξησης των παραγγελιών μέσω κινητών εφαρμογών. Ο RJ Hottovy, αναλυτής στον τομέα της εστίασης και βιομηχανίας λιανικής από την Placer.ai, παρατηρεί πως η ανάπτυξη αυτή έχει δημιουργήσει «εστιατόρια μέσα στα εστιατόρια».

Η Τεχνολογία Αυτοεξυπηρέτησης

Η τεχνολογία αυτοεξυπηρέτησης θεωρείται ως μια στρατηγική αντίκτυπος στη βιομηχανία του γρήγορου φαγητού, ιδιαίτερα εν μέσω της αύξησης των κατωτάτων μισθών. Ο πρώην CEO της McDonald’s, Ed Rensi, είχε προειδοποιήσει το 2016 ότι η αναγνώριση των συνδικάτων για μεγαλύτερους κατώτατους μισθούς θα οδηγούσε στην αντικατάσταση υπαλλήλων με τεχνολογίες αυτοεξυπηρέτησης.

Φέτος, η Καλιφόρνια αύξησε τον κατώτατο μισθό στους εργαζόμενους του τομέα του γρήγορου φαγητού από 4 σε 20 δολάρια. Πολλοί προέβλεψαν ότι αυτή η αύξηση θα οδηγήσει σε αντικατάσταση θέσεων εργασίας με αυτοματοποιημένες λύσεις. Όμως, ο τομέας της γρήγορης εξυπηρέτησης συνεχίζει να αναπτύσσεται, όπως δείχνουν τα στοιχεία του Υπουργείου Εργασίας των ΗΠΑ, που καταγράφουν αύξηση 150.000 θέσεων εργασίας, δηλαδή 3% σε σχέση με πριν την πανδημία.

Η Σχέση Με Τα ΑΤΜ

Ο Christopher Andrews, κοινωνιολόγος στο Πανεπιστήμιο Drew, σημειώνει ότι οι επιπτώσεις από την εγκατάσταση αυτής της τεχνολογίας στον τομέα της εστίασης είναι παρόμοιες με εκείνες που παρατηρήθηκαν με άλλες αυτοματοποιημένες τεχνολογίες, όπως τα ΑΤΜ και τα μηχανήματα αυτοεξυπηρέτησης στα σούπερ μάρκετ. Παρ’ όλο που αρχικά αναμενόταν πως η τεχνολογία αυτή θα προκάλεσε διογκωμένα ποσοστά ανεργίας, η πραγματικότητα ήταν διαφορετική. Τα ΑΤΜ, αντί να μειώσουν τις θέσεις εργασίας, απελευθέρωσαν τους τραπεζοϋπαλλήλους από χρόνιες και χαμηλής αξίας εργασίες, προσφέροντάς τους την ευκαιρία να αναλάβουν πιο δημιουργικούς ρόλους.

Η τεχνολογία αυτοεξυπηρέτησης στα σούπερ μάρκετ επίσης δεν οδήγησε σε δραματική μείωση θέσεων εργασίας. Σε ορισμένες περιπτώσεις, μπορεί να έχει αποτύχει λόγω αύξησης απωλειών από λάθη πελατών και δόλιας κλοπής.

«Το κλειδί για τους πελάτες είναι να διαπιστώσουν αν η τεχνολογία προσφέρει περισσότερες ή καλύτερες υπηρεσίες αντί να παρέχει απλή εργασία χωρίς αμοιβή», όπως τονίζει ο Andrews. Διαφορετικά, θα μπορούσε η νέα αυτή τάση να θεωρηθεί απλώς μια στρατηγική μείωσης κόστους μέσω του αυτοματισμού και της αυτοεξυπηρέτησης.

δειτε ακομα

δειτε ακομα