Το Χίθροου του Λονδίνου, ένα από τα πιο πολυσύχναστα αεροδρόμια παγκοσμίως, έχει αρχίσει να πειραματίζεται με την τεχνητή νοημοσύνη στον τομέα του ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας. Η δοκιμή αυτή έχει ήδη εφαρμοστεί σε πάνω από 40.000 πτήσεις, όμως οι ειδικοί τονίζουν ότι η νοημοσύνη των μηχανών δεν είναι πανάκεια.
Ο καινοτόμος αυτός AI βοηθά τους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας να διαχειρίζονται ένα από τους πιο περιπλεγμένους εναέριους χώρους στο Ηνωμένο Βασίλειο, με περίπου μισό εκατομμύριο πτήσεις τον χρόνο, που ισοδυναμεί με 90 πτήσεις ανά ώρα.
Ο τομέας του ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας απαιτεί άριστο συντονισμό για να διασφαλίσει τόσο την ασφάλεια όσο και τη μείωση των καθυστερήσεων.
Ο AI «Amy»
Η AI που ονομάζεται «Amy» χρησιμοποιεί δεδομένα από ραντάρ και βίντεο για την παρακολούθηση των αεροσκαφών, προσφέροντας έτσι μια πλήρη εικόνα του εναέριου χώρου. Ο οργανισμός NATS, υπεύθυνος για την εποπτεία εναέριας κυκλοφορίας, υποστηρίζει ότι η τεχνολογία αυτή μπορεί να παρακολουθεί αεροσκάφη ακόμη και όταν αυτά βρίσκονται εκτός οπτικού πεδίου, αξιοποιώντας κάμερες 4K και ραντάρ.
«Αυτή η τεχνολογία έχει τη δυνατότητα να αντικαταστήσει τη θέα από τα παράθυρα των παραδοσιακών πύργων ελέγχου», εξηγεί ο Andy Taylor από την NATS. «Οι ψηφιακές πληροφορίες επιτρέπουν την επεξεργασία και την ανάλυση δεδομένων σε πραγματικό χρόνο μέσω της μηχανής AI, γνωστής ως Amy.» Το σύστημα προσφέρει σημαντικές λεπτομέρειες για κάθε πτήση, όπως αριθμός πτήσης, τύπος αεροσκάφους και αν είναι εισερχόμενο ή εξερχόμενο.
Με τη δυνατότητα παροχής δεδομένων σε πραγματικό χρόνο, η «Amy» υποστηρίζει τους ελεγκτές στην ταχύτερη και πιο τεκμηριωμένη λήψη αποφάσεων. Το σύστημα έχει ήδη επιτύχει να καλύψει περισσότερες από 40.000 πτήσεις με επιτυχία.
Η NATS έχει σχέδια για έναν πλήρως λειτουργικό «ψηφιακό πύργο έκτακτης ανάγκης» μέχρι το 2027, που θα λειτουργεί ως εφεδρικό σύστημα σε περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης, χωρίς να απαιτεί οπτική επαφή με τους διαδρόμους προσγείωσης και απογείωσης.