Έξι δεκαετίες και ένα έτος συμπληρώνονται φέτος από την κυκλοφορία στους κινηματογράφους της εμβληματικής ταινίας «Λόλα», ενός αριστουργήματος του ελληνικού φιλμ νουάρ, που διακρίνεται για τις εξαιρετικές ερμηνείες, την ατμοσφαιρική σκηνοθεσία και την αξέχαστη μουσική του Σταύρου Ξαρχάκου. Η «Λόλα», μια παραγωγή της Finos Film, αποτελεί σημαντικό κομμάτι της ιστορίας του ελληνικού κινηματογράφου, καθιερώνοντας μια νέα αισθητική και θεματολογία.

Η πρεμιέρα της ταινίας «Λόλα της Τρούμπας», όπως ήταν ο αρχικός τίτλος, πραγματοποιήθηκε στις 17 Φεβρουαρίου 1964, προκαλώντας αμέσως αίσθηση. Η συνεργασία του σκηνοθέτη Ντίνου Δημόπουλου και του σεναριογράφου Ηλία Λυμπερόπουλου, υπό την αιγίδα της Finos Film, δημιούργησε μια ταινία που αποτύπωσε με ρεαλισμό και ωμότητα τη ζωή στην Τρούμπα, την κακόφημη συνοικία του Πειραιά. Οι πρώτες αντιδράσεις του κοινού, όπως αναφέρεται και στην ιστοσελίδα της Finos Film, ήταν ενθουσιώδεις, επιβεβαιώνοντας τις προσδοκίες των δημιουργών.

Στην επίσημη προβολή της ταινίας παρευρέθηκαν οι λαμπροί πρωταγωνιστές Τζένη Καρέζη, Νίκος Κούρκουλος, Διονύσης Παπαγιαννόπουλος, Παντελής Ζερβός, Γιάννης Βογιατζής, Νίκος Φέρμας, Λαυρέντης Διανέλλος και Σπύρος Καλογήρου, καθώς και ο νεαρός συνθέτης Σταύρος Ξαρχάκος και η πρωτοεμφανιζόμενη τότε Βίκυ Μοσχολιού. Η συμμετοχή της τελευταίας αποδείχθηκε καθοριστική για την καριέρα της, καθώς η ερμηνεία της στο τραγούδι της ταινίας την εκτόξευσε στην κορυφή.

Τζένη Καρέζη και Νίκος Κούρκουλος στην ταινία Λόλα
Φωτογραφία FinosFilm

Αν και η «Λόλα» θεωρείται μια από τις κορυφαίες δραματικές ταινίες του ελληνικού κινηματογράφου, αναδεικνύοντας με τόλμη και ειλικρίνεια τη σκληρή πραγματικότητα της Τρούμπας, δεν κατάφερε να ξεπεράσει εμπορικά άλλες ταινίες με παρόμοια θεματολογία, όπως τα «Κόκκινα Φανάρια» (Δαμασκηνός-Μιχαηλίδης) με πρωταγωνίστρια επίσης την Τζένη Καρέζη, μια ταινία υποψήφια για Όσκαρ, ή το «Κάθαρμα» (1963) με τον Γιώργο Φούντα και τη Μαίρη Κοντού. Παρόλα αυτά, η «Λόλα» παραμένει μια διαχρονική ταινία, με φανατικούς θαυμαστές μέχρι και σήμερα.

Η «Λόλα» σηματοδότησε την επιστροφή της Τζένης Καρέζη στην Finos Film μετά από μια σύντομη απουσία. Αξίζει να σημειωθεί ότι ήταν η τρίτη φορά που η ηθοποιός ενσάρκωνε το ρόλο μιας ιερόδουλης της Τρούμπας, μετά τα «Ναυάγια της ζωής» (1959) και τα «Κόκκινα Φανάρια». Επιπλέον, η ταινία αποτέλεσε την αρχή μιας σειράς επιτυχημένων συνεργασιών μεταξύ της Καρέζη και του Ντίνου Δημόπουλου, με τέσσερις ακόμη ταινίες να ακολουθούν.