Ο Κώστας Γαβράς, ένας από τους σημαντικότερους Έλληνες σκηνοθέτες, στα 92 του χρόνια επιστρέφει δυναμικά με την ταινία «Τελευταία Πνοή». Μια συγκινητική και βαθιά ανθρώπινη δημιουργία, που εστιάζει σε υπαρξιακά ζητήματα και αντλεί έμπνευση από το ομώνυμο βιβλίο των Ρεζίς Ντεμπρέ, ενός διακεκριμένου φιλοσόφου, και Κλοντ Γκραντζ, ενός έμπειρου γιατρού. Το βιβλίο περιγράφει τις συναντήσεις τους με ασθενείς που αντιμετωπίζουν ανίατες ασθένειες, προσφέροντας μια διεισδυτική ματιά στην ανθρώπινη εμπειρία του θανάτου.

Η «Τελευταία Πνοή» τολμά να μας φέρει αντιμέτωπους με το θέμα του θανάτου, ένα ζήτημα που απασχολεί κάθε ανθρώπινο ον. Ο Κώστας Γαβράς, με τη γνωστή του ευαισθησία, εξερευνά τον θάνατο μέσα από τα μάτια των ασθενών, καταγράφοντας την αγωνία τους για το αναπόφευκτο τέλος, αλλά και τον πόνο των συγγενών τους. Η ταινία, μια βαθιά υπαρξιακή αναζήτηση, έκανε την παγκόσμια πρεμιέρα της στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Σαν Σεμπαστιάν, αποσπώντας θετικές κριτικές. Από αυτή την Πέμπτη, η «Τελευταία Πνοή» προβάλλεται στους ελληνικούς κινηματογράφους, σε διανομή από τη Rosebud.21, προσκαλώντας το κοινό σε έναν στοχαστικό κινηματογραφικό ταξίδι.

Σύνοψη

Μέσα από έναν φιλοσοφικό κινηματογραφικό διάλογο, ο γιατρός Ογκουστίν Μασέ και ο διάσημος συγγραφέας Φαμπρίς Τουσέν, τον οποίο υποδύεται ο Καντ Μεράντ, αναζητούν απαντήσεις για τη ζωή και τον θάνατο. Μια σειρά συναντήσεων αποκαλύπτει την πολυπλοκότητα της ανθρώπινης ύπαρξης, με τον γιατρό να καθοδηγεί τον συγγραφέα, ο οποίος καλείται να αντιμετωπίσει τους δικούς του φόβους και τις υπαρξιακές του αναζητήσεις. Ένα λυρικό κινηματογραφικό μπαλέτο, όπου κάθε ασθενής μοιράζεται βαθιά συναισθήματα – γέλιο, δάκρυα, και ελπίδα. Ένα ταξίδι στην καρδιά της ζωής, αντιμετωπίζοντας την αναπόφευκτη πραγματικότητα του θανάτου.

Αφίσα της ταινίας Τελευταία Πνοή του Κώστα Γάβρα

Ο σκηνοθέτης Κώστας Γαβράς μιλά για την ταινία

– Σας ενοχλεί η ιδέα του θανάτου;

Η ιδέα του θανάτου δεν με ενοχλεί, αλλά παραμένει ένα ανεξήγητο μυστήριο. Ατενίζω τον ορίζοντα του τέλους της ζωής, που πλησιάζει όλο και περισσότερο. Όταν δεν εργάζομαι, μερικές φορές σκέφτομαι τον θάνατο – ο χρόνος κυλά αμείλικτα. Όταν χάνουμε ανθρώπους που αγαπάμε, όπως τον Ζακ Περέν, νιώθουμε έντονα την παρουσία του, αλλά αυτό μας φέρνει γαλήνη μπροστά στο αναπόφευκτο. Η ανάγκη για την ταινία «Τελευταία Πνοή» προήλθε από την ανάγνωση του βιβλίου των Κλοντ Γκραντζ και Ρεζίς Ντεμπρέ. Μέσω αυτής της ταινίας, προσπάθησα να υλοποιήσω τις ουτοπίες μου και να απαλλαγώ από φαντασιώσεις και φόβους.

– Η διαδικασία της προετοιμασίας των ταινιών σας είναι πάντα έντονη και λεπτομερής. Διέφερε σε κάτι η προετοιμασία για τη συγκεκριμένη ταινία από τις άλλες, με την «ανθρώπινη ύλη» σε πρώτο πλάνο;

Θα την αποκαλούσα “ανθρώπινη ουσία”. Είναι η πιο σύνθετη έννοια, με ψυχή, λογική, κατανόηση και πολλές άλλες δυνάμεις. Φέρει άπειρη πολυπλοκότητα αλλά και μεγάλη απλότητα όταν αντιμετωπίζει προβλήματα, ειδικά στο τέλος της ζωής. Ξεκίνησα με την επανεξέταση φιλοσοφικών γραπτών, παρακολούθησα διαλέξεις του Βλαντιμίρ Γιανκέλεβιτς και διάβασα το βιβλίο του Εντγκάρ Μορέν «L’homme et la mort», το οποίο με γύρισε στον Ηράκλειτο και τη φράση του: «Ζήσε το θάνατό σου και πέθανε τη ζωή σου». Επισκέφτηκα ξανά τον Αλμπέρ Καμύ, τον Μάρτιν Χάιντεγκερ, τον Καστοριάδη και τον Αριστοτέλη. Και φυσικά, επέστρεψα στο βιβλίο «Dernier Souffle», συζητώντας με τους συγγραφείς του, Ρεζίς Ντεμπρέ και Κλοντ Γκραντζ. Έτσι έγραψα το σενάριο με τη δική μου οπτική, συνδυάζοντας την οικειότητα με τον κινηματογράφο.

– Πρέπει να μάθουμε να πεθαίνουμε;

Ναι, χωρίς αμφιβολία. Ο Σωκράτης είπε: «Φιλοσοφώ σημαίνει μαθαίνω να πεθαίνω». Ο Μονταίν επανέλαβε: «Φιλοσοφία είναι η προπαρασκευή του θανάτου και η προπαρασκευή της ελευθερίας». Απορρίπτουμε τον θάνατο, τον κατακρίνουμε και τον αρνούμαστε, ενώ ταυτόχρονα είμαστε τρομοκρατημένοι. Κάποτε, άκουσα τις τελευταίες στιγμές ενός συγγενή που εκλιπαρούσε να μην τον αφήσουν να φύγει. Ο τρόμος του θανάτου και η έλλειψη προετοιμασίας οδηγούν στην άρνηση του αναπόφευκτου. Η άρνηση αυτή οδήγησε τον άνθρωπο να πιστέψει ότι το τέλος είναι μόνο «μερικό», κάτι που διαχωρίζει από τα ζώα: έχουμε το Πνεύμα, το οποίο είναι αθάνατο. Πρόκειται για μια υστερική πεποίθηση, που παρακάμπτεται από όλες τις θρησκείες, αλλά αποτελεί ένα σημαντικό καταφύγιο.

Κώστας Γαβράς σκηνοθετεί την ταινία Τελευταία Πνοή

– Η ταινία δείχνει ότι στην πραγματικότητα κανένας από τους χαρακτήρες δεν παραιτείται. Ο καθένας από αυτούς, με τον τρόπο του, θέλει να αντισταθεί.

Το να θέλεις να φύγεις όρθιος, με αξιοπρέπεια, είναι η κεντρική ιδέα της ταινίας. Η παρηγορητική φροντίδα, είτε στο σπίτι είτε στο νοσοκομείο, μπορεί να συμβάλει σε αυτή την αξιοπρέπεια. Οι χαρακτήρες είναι πραγματικοί άνδρες και γυναίκες, τους αγάπησα και τους κινηματογράφησα με πάθος.

– Είναι το τέλος ένα μήνυμα κατά της παραίτησης; Ότι υπάρχει πάντα ζωή, ό,τι κι αν συμβεί;

Η συνάντηση μεταξύ της γιατρού Ελεονόρ, την οποία υποδύεται η Σάρλοτ Ράμπλινγκ και του φιλοσόφου, είναι μια πρόταση, ένα «συμβόλαιο»: τον προσκαλεί να πολεμήσει, να αγωνιστεί για την επιβίωσή του και να ξεφύγει από τη μοναξιά. Να κατανοήσει και να αποδεχτεί ό,τι χρειάζεται για να απολαύσει τη ζωή ό,τι και να συμβαίνει. Το παράδειγμα ελπίδας που προσφέρει η Ελεονόρ στον Φαμπρίς είναι πειστικό και ποιητικό.

– Πιστεύετε ότι έχετε κάνει μια πολιτική ταινία;

Όταν συζητάμε για ένα ζήτημα, αυτό είναι εξ ορισμού πολιτικό. Όταν μιλάμε για ανθρώπους και το τέλος της ζωής, μιλάμε ακόμη περισσότερο για πολιτική. Η συζήτηση αποφεύγεται, επηρεασμένη από διάφορες δυνάμεις, προσωπικές βεβαιότητες και δόγματα. Δε φαίνεται αποδεκτό για τους ανθρώπους στο τέλος της ζωής τους να υποβάλλονται σε αλήθειες που απέχουν από τις δικές τους. Η δημιουργία μονάδων παρηγορητικής φροντίδας στα νοσοκομεία ή στο σπίτι είναι μια καλή λύση, αλλά ο αριθμός των παρόχων είναι άθλιος. Η ευθύνη των υπευθύνων είναι κολοσσιαία. Οι πολιτικοί πρέπει να συζητήσουν, να αποφασίσουν και να σχεδιάσουν πολλά, έχοντας υπόψη το πώς αυτά θα τεθούν στην υπηρεσία των ανθρώπων.