Ζαχαράκη: Δημιουργούμε Δημόσιο Σύστημα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης με Περισσότερες Επιλογές για Όλους

Η Δημόσια Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση (ΕΕΚ) αναδεικνύεται σε κεντρικό πυλώνα για την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας και την ενίσχυση της απασχολησιμότητας των νέων. Το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, μέσα από μια πρόσφατη ημερίδα, επανατοποθέτησε την ΕΕΚ ως «πρώτη ευκαιρία» και όχι ως «δεύτερη επιλογή», σηματοδοτώντας μια στρατηγική στροφή προς την αναβάθμιση και τη διεθνοποίηση του τομέα.

Η Στροφή της Πολιτείας: Από Εναλλακτική σε Στρατηγική Επιλογή

Η Υπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, Σοφία Ζαχαράκη, τόνισε τη δημιουργία ενός δημόσιου συστήματος επαγγελματικής εκπαίδευσης που προσφέρει «ίσες ευκαιρίες, περισσότερες επιλογές και προοπτική». Η προσέγγιση αυτή απομακρύνεται από την παλαιά αντίληψη που συχνά περιόριζε την ΕΕΚ σε μια δευτερεύουσα επιλογή. Αντιθέτως, η νέα στόχευση είναι η σύνδεση της εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας, δημιουργώντας «μονοπάτια μάθησης και προόδου».

Αυτή η μετατόπιση της φιλοσοφίας, η οποία υλοποιείται συστηματικά από το 2019, αντανακλά μια ευρύτερη τάση στην Ευρώπη για ενίσχυση της τεχνικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης ως απάντηση στις σύγχρονες ανάγκες της αγοράς εργασίας.

Νομοθετικές Πρωτοβουλίες και Στοχεύσεις

Στο επίκεντρο των εξελίξεων βρίσκεται ο πρόσφατα ψηφισθείς νόμος για τις Ακαδημίες Επαγγελματικής Κατάρτισης. Αυτός ο θεσμός περιγράφεται ως ένα «νέο μοντέλο συνεργασίας δημόσιου και ιδιωτικού τομέα». Ουσιαστικά, επιδιώκεται μια στενότερη διασύνδεση μεταξύ των εκπαιδευτικών δομών και των επιχειρήσεων, διασφαλίζοντας ότι οι απόφοιτοι αποκτούν δεξιότητες που είναι άμεσα εφαρμόσιμες. Παράλληλα, τα Πρότυπα Επαγγελματικά Λύκεια αναβαθμίζονται με την ενσωμάτωση:

  • Ενός «ισχυρού δικτύου διασύνδεσης με την παραγωγή και την αγορά εργασίας».
  • Μηχανισμών αξιολόγησης για τη συνεχή βελτίωση.
  • Σύγχρονου εξοπλισμού.
  • Πολιτικών διά βίου μάθησης.

Ανάλυση: Η έμφαση στη διά βίου μάθηση είναι κρίσιμη σε έναν κόσμο όπου οι δεξιότητες απαρχαιώνονται ραγδαία. Διασφαλίζει ότι οι επαγγελματίες μπορούν να προσαρμόζονται στις νέες τεχνολογικές και οικονομικές απαιτήσεις, ενισχύοντας την ανθεκτικότητα του εργατικού δυναμικού.

Θεματικά Πεδία: Δεξιότητες για την Εποχή μας

Η ημερίδα ανέδειξε δύο βασικούς πυλώνες στους οποίους εστιάζει ο σχεδιασμός της ΕΕΚ:

1. «Η ΕΕΚ σήμερα: Επιλογή αξίας – Ταυτότητα, δεξιότητες και προοπτική»:

Αυτή η ενότητα επικεντρώθηκε στην άμεση σύνδεση της ΕΕΚ με την απασχολησιμότητα των νέων και την οικονομική ανάπτυξη. Παρουσιάστηκαν μεθοδολογίες ανάπτυξης Οδηγών Κατάρτισης σε συνεργασία με κοινωνικούς εταίρους, διασφαλίζοντας την επικαιροποίηση των προγραμμάτων σπουδών.

2. «Πράσινες και Ψηφιακές Δεξιότητες – Η νέα κατεύθυνση της ΕΕΚ»:

Εδώ τέθηκε η έμφαση στην προσαρμογή της επαγγελματικής εκπαίδευσης στις παγκόσμιες τάσεις της πράσινης και ψηφιακής μετάβασης. Παρουσιάστηκαν νέες ειδικότητες και προγράμματα κατάρτισης στις Σχολές Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΣΑΕΚ). Η συμμετοχή Ελλήνων καταρτιζομένων στο EuroSkills Herning 2025 αναδεικνύει τη στόχευση για διεθνή αναγνώριση και κύρος της ελληνικής ΕΕΚ.

Ανάλυση: Η έμφαση σε “πράσινες” και “ψηφιακές” δεξιότητες είναι όχι μόνο επιβεβλημένη από τις απαιτήσεις της σύγχρονης οικονομίας αλλά και ευθυγραμμισμένη με τους στόχους της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την πράσινη συμφωνία και τον ψηφιακό μετασχηματισμό. Η Ελλάδα, επενδύοντας σε αυτές τις δεξιότητες, μπορεί να ενισχύσει την ανταγωνιστικότητά της και να δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας υψηλής προστιθέμενης αξίας.

Το Όραμα για το Μέλλον

Οι ομιλητές της ημερίδας υπογράμμισαν ότι η Δημόσια Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση αποτελεί πλέον έναν «δρόμο εξέλιξης, προόδου και κοινωνικής συμμετοχής». Η επένδυση στις δεξιότητες και τις νέες μορφές μάθησης θεωρείται άμεση επένδυση στο ανθρώπινο κεφάλαιο της χώρας και στο μέλλον της εργασίας. Το όραμα, όπως χαρακτηριστικά ειπώθηκε, είναι η Ελλάδα να γίνει μια χώρα όπου «οι νέοι δεν φεύγουν στο εξωτερικό για να προκόψουν», αλλά παραμένουν, αξιοποιώντας τις ευκαιρίες εντός της χώρας.

Η ολοκλήρωση της ημερίδας με συζήτηση και δικτύωση μεταξύ εκπαιδευτικών, φορέων και σπουδαστών επιβεβαίωσε τη βούληση για συνέργειες και κοινή προσπάθεια στη διαμόρφωση μιας σύγχρονης, ανοιχτής και ποιοτικής Δημόσιας ΕΕΚ.

δειτε ακομα

δειτε ακομα