Ο υπουργός Ναυτιλίας, κ. Στυλιανίδης, έκανε σημαντικές δηλώσεις αναφορικά με το πρόγραμμα στήριξης των άγονων γραμμών και άλλα καίρια ζητήματα που σχετίζονται με τις πολιτικές του υπουργείου. Επισήμανε ότι οι ευρωπαϊκές ενισχύσεις, οι οποίες περιλαμβάνουν επιδοτήσεις και ιδιωτική χρηματοδότηση, μπορεί να ξεπεράσουν τα 2 δισεκατομμύρια ευρώ για πρώτη φορά. “Ελπίζω να αξιοποιηθούν αυτά τα ποσά στο μέλλον, καθώς θα αλλάξουν την κατεύθυνση της ακτοπλοΐας μας και θα βελτιώσουν τις λιμενικές υποδομές, προωθώντας παράλληλα τη διαδικασία εκσυγχρονισμού των πλοίων”, τόνισε.
Ο υπουργός υπογράμμισε τη σημασία της ορθής διαχείρισης των ευρωπαϊκών κονδυλίων, τονίζοντας ότι όποιος υποτιμάει αυτό το επίτευγμα, δεν κατανοεί την αξία των ευρωπαϊκών χρηματοδοτήσεων. “Οι διαπραγματεύσεις είναι δύσκολες και η χώρα πρέπει να είναι μεταξύ των κορυφαίων για να κερδίσει αξιοπιστία”, πρόσθεσε.
Ο κ. Στυλιανίδης επισήμανε ότι η χώρα μας είχε να επενδύσει σε λιμενικές υποδομές για μια δεκαετία, κάτι που έχει επηρεάσει την ασφαλή λειτουργία των πλοίων, ειδικότερα στην απαιτητική περιοχή του Αιγαίου. “Εχουμε εξασφαλίσει επιπλέον 300 εκατομμύρια ευρώ για την ανάπτυξη λιμενικών υποδομών, με στόχο έργα μικρής κλίμακας που θα συμβάλλουν στη βελτίωση της ακτοπλοΐας”, είπε.
Σημαντική είναι και η ανάγκη για πράσινα καύσιμα, καθώς για την επιτυχία της πράσινης μετάβασης είναι απαραίτητες οι υποδομές στα λιμάνια. “Δεν μπορούμε να έχουμε πράσινα πλοία χωρίς τις ανάλογες υποδομές”, τόνισε ο υπουργός.
Η διαφορά ανάμεσα στην ακτοπλοΐα και την ποντοπόρο ναυτιλία είναι ότι οι τελευταίοι έχουν ήδη τη δυνατότητα να επενδύσουν σε “πράσινα πλοία” διεθνώς. “Ο ελληνικός εφοπλισμός μάλιστα θεωρείται ο καλύτερος πελάτης στην πράσινη μετάβαση, κάτι που μας προσφέρει πολιτικά πλεονεκτήματα κατά τις διαπραγματεύσεις στο πλαίσιο του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού και της ΕΕ”, πρόσθεσε.
Αναφορικά με τις άγονες γραμμές, ο υπουργός δήλωσε ότι το κόστος τους εκτοξεύθηκε από 90 εκατομμύρια ευρώ το 2019 σε 161 εκατομμύρια ευρώ φέτος. “Η λύση δεν είναι απλώς η αύξηση του προϋπολογισμού, αλλά η αξιοποίηση ευρωπαϊκών κονδυλίων προκειμένου να διασφαλιστεί η βιωσιμότητα και η ασφάλεια των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών με τη συμμετοχή πράσινων πλοίων”, ανέφερε.
Κατά τη διάρκεια αυτής της μεταβατικής περιόδου 2-3 ετών, τόνισε την ανάγκη για σύνεση στη διαχείριση των κονδυλίων και την εξασφάλιση της διασυνδεσιμότητας όλων των νησιών με την ηπειρωτική χώρα.
Σχετικά με τις αντιδράσεις για την απόφαση της ΕΑΔΗΣΥ, ο υπουργός κάλεσε τους ενδιαφερόμενους να εξετάσουν την απάντηση του υπουργείου, που περιλαμβάνει νομικά επιχειρήματα που αποδεικνύουν την ορθότητα της στρατηγικής. “Είναι απαραίτητο να διατηρηθεί η σύνδεση των νησιών μας με την ηπειρωτική χώρα για να απολαμβάνουν τα προνόμιά τους”, υπογράμμισε.
Τέλος, για τη ναυτική εκπαίδευση, ο κ. Στυλιανίδης ανέφερε ότι απαιτείται νέα προσέγγιση ώστε να καταστεί το ναυτικό επάγγελμα ελκυστικό. “Όλα τα εκπαιδευτικά προγράμματα θα χρηματοδοτούνται πλέον από ευρωπαϊκά κονδύλια”, κατέληξε.