Νέες αυστηρές ρυθμίσεις στον χώρο της οδικής ασφάλειας αλλάζουν ριζικά τον τρόπο οδήγησης στην Ελλάδα, εισάγοντας ηλεκτρονικό έλεγχο και βαριές ποινές για παραβάσεις.
Νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας: Ψηφιακά πρόστιμα και αυστηρές ποινές
Τον Μάιο του 2025 κατατέθηκε σε δημόσια διαβούλευση το νέο νομοσχέδιο που επαναπροσδιορίζει τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας στην Ελλάδα, με έμφαση στην ποινικοποίηση της χρήσης κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση καθώς και στον έλεγχο της οδήγησης υπό την επήρεια αλκοόλ. Τα ταξί εξαιρούνται από τη διέλευση στις λεωφορειολωρίδες, εκτός εάν πληρούν ειδικές προϋποθέσεις όπως μηδενικούς ρύπους ή μεταφορά Ατόμων με Αναπηρία.
Εγκατάσταση καμερών ασφαλείας και ψηφιακή αποστολή προστίμων
Από τον Σεπτέμβριο 2025 ενεργοποιούνται οι κάμερες ασφαλείας στην Αττική που θα καταγράφουν αυτομάτως τις παραβάσεις. Τα πρόστιμα θα επιβάλλονται ηλεκτρονικά και θα αποστέλλονται απευθείας μέσω του gov.gr στους παραβάτες, εξασφαλίζοντας άμεση ενημέρωση και αποτελεσματικότερο έλεγχο της οδικής συμπεριφοράς.
Αυστηρές κυρώσεις για χρήση κινητού και υποτροπή
- Πρώτη παράβαση: Πρόστιμο 350 ευρώ και αφαίρεση διπλώματος για 30 ημέρες
- Δεύτερη παράβαση: Πρόστιμο 1.000 ευρώ και αφαίρεση διπλώματος για 180 ημέρες
- Τρίτη παράβαση: Πρόστιμο 2.000 ευρώ και αφαίρεση διπλώματος για ένα έτος
Η ρύθμιση αυτή στοχεύει στην ουσιαστική μείωση των περιστατικών απόσπασης προσοχής κατά την οδήγηση.
Νέες υποχρεώσεις για δικυκλιστές και συνεπιβάτες
Για πρώτη φορά, ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας περιλαμβάνει πρόστιμα και για τους συνεπιβάτες μοτοσικλετών που δεν φορούν κράνος ασφαλείας, προωθώντας έτσι τη συνολική ασφάλεια στην οδήγηση δύο τροχών. Μέχρι τώρα, το πρόστιμο επιβαλλόταν μόνο στον οδηγό.
Κανονισμοί για τις λεωφορειολωρίδες και ταξί μηδενικών ρύπων
Σύμφωνα με το άρθρο 55 του νομοσχεδίου, η στάση στην λεωφορειολωρίδα από επιβατικά δημόσιας χρήσης (Ε.Δ.Χ.) επιτρέπεται μόνο για λιγότερο από 30 δευτερόλεπτα και αποκλειστικά για επιβίβαση ή αποβίβαση. Τα ταξί με μηδενικούς ρύπους και όσα μεταφέρουν ΑμεΑ έχουν το δικαίωμα ελεύθερης κίνησης στις λωφορειολωρίδες, ενώ η παραβίαση τιμωρείται με πρόστιμο 150 ευρώ.
Αρμοδιότητες ΟΑΣΑ και ΟΣΕΘ στη χάραξη λεωφορειολωρίδων
Η χάραξη και η σήμανση των λεωφορειολωρίδων είναι ευθύνη των Οργανισμών Αστικών Συγκοινωνιών Αθηνών (ΟΑΣΑ) και Θεσσαλονίκης (ΟΣΕΘ). Εξετάζονται μελέτες που διασφαλίζουν προτεραιότητα στα μέσα μαζικής μεταφοράς και ομαλή κυκλοφορία, ενώ η τοποθέτηση και η συντήρηση των διαχωριστικών μέσων ανατίθεται στους εποπτευόμενους οργανισμούς, οι οποίοι και καλύπτουν τα σχετικά κόστη.