Η **Τεχνητή Νοημοσύνη (ΤΝ)** εισέρχεται δυναμικά στην εκπαίδευση με πρωτοβουλίες που στοχεύουν στην ενδυνάμωση μαθητών και εκπαιδευτικών, σηματοδοτώντας μια νέα εποχή μάθησης και ανάπτυξης κρίσιμων δεξιοτήτων.
Η Υπουργός Παιδείας Σοφία Ζαχαράκη για την Ενσωμάτωση της Τεχνητής Νοημοσύνης στην Εκπαίδευση
«Ο στόχος μας είναι ξεκάθαρος, να δώσουμε στους μαθητές τα φτερά της γνώσης και της κριτικής σκέψης, προσφέροντας εξατομικευμένη υποστήριξη που τους ενδυναμώνει», δήλωσε χαρακτηριστικά η Υπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, Σοφία Ζαχαράκη. Οι δηλώσεις της έγιναν στο πλαίσιο της συζήτησης για την υπογραφή μνημονίου συνεργασίας μεταξύ της Ελληνικής Κυβέρνησης, της OpenAI και του Ιδρύματος Ωνάση, το οποίο αφορά την εφαρμογή ενός πιλοτικού προγράμματος εισαγωγής εργαλείων Τεχνητής Νοημοσύνης στην εκπαιδευτική διαδικασία.
Η κυρία Ζαχαράκη αναφέρθηκε σε συνομιλίες που είχε με τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη και τον CEO της OpenAI, Sam Altman. Επιπλέον, συζήτησε με τον καθηγητή Πληροφορικής λυκείου, Γιώργο Αραμπατζή, και τη μαθήτρια Άντα Κατσάνα, οι οποίοι μοιράστηκαν τις εμπειρίες τους από τη χρήση ΤΝ στην σχολική αίθουσα.
Η υπουργός υπογράμμισε τη δέσμευση της κυβέρνησης να «εξοπλίσουν τους εκπαιδευτικούς με νέα εργαλεία, δυνατότητες και προοπτικές, ώστε να ηγηθούν της εκπαιδευτικής καινοτομίας». Τόνισε επίσης ότι «Η Τεχνητή Νοημοσύνη δεν είναι ένας άλλος ‘’πλανήτης’’, στον οποίο θα ζήσουμε κάποια στιγμή στο μέλλον. Είναι ο ‘’πλανήτης’’ πάνω στον οποίο ήδη ‘’κατοικούμε’’», περιγράφοντας την ΤΝ ως αναπόφευκτο μέρος του παρόντος.
Στρατηγικές Παρεμβάσεις και Μελλοντικά Έργα στην Εκπαίδευση
Στο πλαίσιο των κυβερνητικών παρεμβάσεων των τελευταίων έξι ετών, η κυρία Ζαχαράκη ανέφερε την εισαγωγή «χιλιάδων διαδραστικών πινάκων και κιτ ρομποτικής» στα δημόσια σχολεία, ως μέρος των πρώτων έργων του Ταμείου Ανάκαμψης. Επιπλέον, γνωστοποίησε ότι «εντός του επόμενου μήνα ξεκινά η εστιασμένη επιμόρφωση όλων των εκπαιδευτικών στην αξιοποίηση αυτών των μέσων, με ενσωμάτωση θεμάτων Τεχνητής Νοημοσύνης».
Η Υπουργός υπογράμμισε τις στρατηγικές συνεργασίες που έχουν γίνει με την υποστήριξη του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής:
- Ημέρες διαλόγου με πάνω από 3.000 εκπαιδευτικούς για τις ηθικές και παιδαγωγικές διαστάσεις της ΤΝ.
- Διοργάνωση του Φεστιβάλ AI με το Ίδρυμα Ωνάση, ανοιχτό σε μαθητές και εκπαιδευτικούς.
- Επιμόρφωση εκπαιδευτικών σε συνεργασία με την Τράπεζα Πειραιώς και την Tipping Point.
- Μετάφραση και διανομή οδηγών UNESCO και ΕΕ για την ηθική χρήση της AI στην εκπαίδευση.
- Υποστήριξη του πρώτου μαθητικού διαγωνισμού AI, όπου Έλληνες μαθητές κατέκτησαν 2 ασημένια και 1 χάλκινο μετάλλιο.
- Ανάπτυξη νέων σχολικών βιβλίων Πληροφορικής με ενσωματωμένο γραμματισμό στην ΤΝ.
Όσον αφορά τα επερχόμενα έργα πληροφορικής, η κυρία Ζαχαράκη ανέφερε:
- Μετασχηματισμός προγραμμάτων σπουδών και εκπαιδευτικού περιεχομένου σε διαδραστικά ψηφιακά περιβάλλοντα.
- Δημιουργία ψηφιακού βοηθού με Τεχνητή Νοημοσύνη, προσαρμοσμένου στις ανάγκες κάθε μαθητή.
- Ανάπτυξη εκπαιδευτικών εργαλείων με 3D ολογράμματα για πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
- Ίδρυση 13 Κέντρων Καινοτομίας σε όλη τη χώρα, με πρόσβαση σε ΤΝ, μηχανική μάθηση και μεγάλα δεδομένα.
- Ανάπτυξη πλατφόρμας επαγγελματικής καθοδήγησης με μηχανική μάθηση.
Η Δέσμευση της OpenAI και η Ελλάδα ως Πρωτοπόρος
Ο Sam Altman, CEO της OpenAI, εξέφρασε τον θαυμασμό του για την πρόοδο της Ελλάδας στον ψηφιακό μετασχηματισμό. «Το γεγονός ότι έχετε ξεχωριστό Υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής είναι κάτι μοναδικό στον κόσμο», παρατήρησε, τονίζοντας την τιμή της συνεργασίας. Επισήμανε ότι «καθώς μπαίνουμε στην εποχή της τεχνητής νοημοσύνης, πρέπει να διασφαλίσουμε ότι η επόμενη γενιά θα έχει πρόσβαση σε αυτήν την τεχνολογία». Θεωρεί δε, ότι ο Πρωθυπουργός και η κυβέρνησή του αντιλαμβάνονται την ΤΝ ως ένα «νέο βασικό δικαίωμα».
Η συνεργασία με την ελληνική κυβέρνηση περιλαμβάνει:
- Εισαγωγή της ΤΝ πιλοτικά σε μια ομάδα σχολείων.
- Ανάπτυξη προγράμματος για υποστήριξη του AI literacy για μαθητές και καθηγητές.
- Σύνδεση της εκπαίδευσης και των εκπαιδευτικών με τη δημιουργία νέων εταιρειών και θέσεων εργασίας, μέσω της Endeavor.
Ο Altman κατέληξε: «Η Ελλάδα έχει απίστευτο ταλέντο, που συχνά φεύγει στο εξωτερικό και είναι σημαντικό να μείνει εδώ. Κι αυτό το πρόγραμμα είναι ένα βήμα προς αυτήν την κατεύθυνση».
Πρακτικές Εφαρμογές της Τεχνητής Νοημοσύνης στην Τάξη
Ο Γιώργος Αραμπατζής, καθηγητής Πληροφορικής στο Πειραματικό Λύκειο του ΠΑΜΑΚ, περιέγραψε την ΤΝ ως επαναστατική τεχνολογία που αλλάζει ριζικά τον τρόπο εργασίας καθηγητών και μαθητών. «Τους δίνω την άσκηση, να τη λύσουν στο χαρτί και μετά τη δίνουμε στον ψηφιακό βοηθό, όχι απλά για να ελέγξει την ορθότητα των απαντήσεων και να προτείνει διορθώσεις, αλλά να διαμορφώσει και το κατάλληλο για τον μαθητή υποστηρικτικό υλικό. Τα παιδιά είναι αυτόνομα κι έχουν έναν προσωπικό καθηγητή», εξήγησε. Τόνισε επίσης την ανάγκη καλλιέργειας της «κριτικής σκέψης» στους μαθητές για τη δημιουργία σαφών και συγκεκριμένων προτροπών στην ΤΝ.
Η μαθήτρια Άντα Κατσάνα επιβεβαίωσε ότι οι εφαρμογές Τεχνητής Νοημοσύνης έχουν γίνει αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητάς της. «Στη μελέτη μου χρησιμοποιώ πολύ την ΤΝ για να τεστάρω τις γνώσεις μου, ιδιαίτερα όταν ο όγκος της ύλης είναι πολύ μεγάλος ζητώ να με βοηθήσει να ξεδιαλύνω την ύλη και ό,τι απορία έχω να τη λύσει», ανέφερε.
Την εκδήλωση συντόνισε ο Βασίλης Κουτσούμπας, Σύμβουλος Ψηφιακής Πολιτικής & Εφαρμογών Τεχνητής Νοημοσύνης στο γραφείο του Πρωθυπουργού.