Στις ευρωεκλογές της 13ης Ιουνίου 1999, η Νέα Δημοκρατία σημείωσε νίκη με ποσοστό 36%, με το ΠΑΣΟΚ να ακολουθεί με 32,91%. Η συμμετοχή των ψηφοφόρων που κατέβηκαν στις κάλπες ανήλθε στο 70,25%. Λίγους μήνες αργότερα, στις 9 Απριλίου 2000, διεξήχθησαν οι εθνικές εκλογές, στις οποίες το ΠΑΣΟΚ κέρδισε με 43,79%, έναντι 42,74% της Νέας Δημοκρατίας. Η συμμετοχή αυτή τη φορά ανήλθε στο 74,97%, με τη διαφορά μεταξύ των δύο κομμάτων να είναι μόλις 72.400 ψήφοι, η μικρότερη που έχει καταγραφεί ποτέ σε εθνικές εκλογές μετά τη Μεταπολίτευση. Μάλιστα, ήταν η πρώτη φορά που οι εθνικές εκλογές ανατράπηκαν από τα αποτελέσματα των προηγούμενων ευρωεκλογών.
Τι οδήγησε σε αυτή τη σημαντική εξέλιξη; Ποιες ήταν οι αιτίες πίσω από αυτή τη συγκλονιστική ανατροπή;
Σε μεγάλο βαθμό, τα δύο κύρια έργα που ολοκλήρωσε η κυβέρνηση Σημίτη, το Μετρό και το αεροδρόμιο των Αθηνών, επηρεάσαν καταλυτικά την κατάσταση. Αυτά τα έργα δεν έμειναν απλώς στο στάδιο των σχεδίων, αλλά έγιναν πραγματικότητα που ωφέλησε όχι μόνο τους κατοίκους της Αθήνας, αλλά και ολόκληρης της χώρας. Θυμάμαι τη τότε αντιπολίτευση, η οποία λόγω της έλλειψης εμπειρίας αναφερόταν κυρίως σε μακέτες.
Όταν οι πραγματικότητες συγκρούονται με το πολιτικό αφήγημα, η πραγματικότητα έχει πάντα τον πρώτο λόγο. Με την ολοκλήρωση αυτών των έργων, η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ απέδειξε την ικανότητά της να ολοκληρώνει σημαντικά έργα εγκαίρως, συμπεριλαμβανομένης της γέφυρας Ρίου-Αντιρίου και των Ολυμπιακών έργων.
Η κυβέρνηση Σημίτη επίσης αντιμετώπισε τον καταστροφικό σεισμό της Αθήνας τον Σεπτέμβριο του 1999, για τον οποίο απέσπασε υψηλή βαθμολογία στην άμεση αντίδραση και κινητοποίηση των κρατικών μηχανισμών. Οι σημερινοί υπουργοί της Νέας Δημοκρατίας έχουν αντλήσει πολλά διδάγματα από αυτές τις εποχές σχετικά με την αποτελεσματική διαχείριση κρίσεων, καθώς έμαθαν να συντονίζονται και να κινητοποιούν τον κρατικό μηχανισμό.
Χθες, η πολυαναμενόμενη τελετή εγκαινίων του Μετρό Θεσσαλονίκης έγινε πραγματικότητα. Πρόκειται για ένα εντυπωσιακό έργο που αντιμετώπισε πολλές προκλήσεις για να ολοκληρωθεί. Συγκεκριμένα, οι δαπάνες για τις αρχαιολογικές εργασίες ξεπέρασαν τα 200.000.000 ευρώ, αλλά τελικά η προσπάθεια αξίζει τον κόπο.
Μπορεί αυτό το έργο να σηματοδοτήσει μια νέα αρχή για την κυβέρνηση; Μπορεί να ανοίξει τον δρόμο για την ολοκλήρωση και άλλων σημαντικών έργων, όπως το Ελληνικό και άλλοι οδικοί άξονες που ενδιαφέρουν τοπικές κοινωνίες, δεδομένου ότι οι σοβαρές καθυστερήσεις έχουν επιλυθεί.
Οι κάτοικοι της Θεσσαλονίκης από την πρώτη στιγμή απολαμβάνουν το νέο αυτό μέσο μεταφοράς. Δεν πρόκειται απλώς για μια τυπική τελετή εγκαινίων. Απλώς κατέβηκαν κάτω στις αποβάθρες, περίμεναν στα βαγόνια και απόλαυσαν τη διαδρομή. Δεν υπάρχει τίποτα εικονικό σε αυτή την εμπειρία. Ιδιαίτερη αναφορά αξίζει και στην αρχιτεκτονική ομορφιά του Σταθμού Βενιζέλου.
Έτσι, μπροστά στην κυβέρνηση υπάρχει μόνο ένας δρόμος: σκληρή δουλειά και υλοποίηση έργων.