Σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη από τη διαΝΕΟσις, το κράτος θα μπορούσε να επωφεληθεί οικονομικά κατά 2 δισεκατομμύρια ευρώ ετησίως αν αξιοποιηθεί το 40% της έκτασης των περιοχών Natura 2000. Αυτές οι προστατευόμενες περιοχές καλύπτουν το 27,3% της χερσαίας και το 19,6% της θαλάσσιας έκτασης της Ελλάδας.
Στην προηγούμενη έκθεση της διαΝΕΟσις, τονίστηκε ότι υπάρχουν κενά στην προστασία των 446 περιοχών Natura 2000 και επισημάνθηκαν ευκαιρίες για την αξιοποίησή τους. Η πρόσφατη μελέτη συνεχίζει αυτή τη διαπίστωση, προτείνοντας την ανάπτυξη τουριστικών δραστηριοτήτων καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου.
Η νέα ανάλυση, που δημοσιεύεται σε συνεργασία με τον ΟΦΥΠΕΚΑ (φορέας του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας), παρουσιάζει ένα Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο για την τουριστική ανάπτυξη των περιοχών Natura 2000. Η μελέτη υπογράφεται από καταξιωμένους καθηγητές του Χαροκόπειου Πανεπιστημίου, με επικεφαλής τον ομότιμο καθηγητή Τουριστικής Ανάπτυξης, Πάρι Τσάρτα, και συμμετοχή και άλλων καθηγητών από το Πανεπιστήμιο Αιγαίου και το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής. Οι περιβαλλοντολόγοι Κωνσταντίνα Τσαλαπάτη και Καλλιόπη Στάρα, ο Πληροφορικός Φώτης Σιδηροφάγης και η Θεώνη Δέδε στηρίχθηκαν ως συνεργάτες και ερευνητές για τη μελέτη.
Αξιοσημείωτο είναι ότι η μελέτη περιλαμβάνει συγκεκριμένες κατευθύνσεις πολιτικής και δράσεις, σχεδιασμένες να συμβάλλουν σε ένα σταθερό μοντέλο βιώσιμου τουρισμού σε αυτές τις προστατευόμενες περιοχές της Ελλάδας.
Προτάσεις της ομάδας
Η ομάδα μελέτης προτείνει μία σειρά δράσεων βασισμένων στις αρχές του αειφόρου τουρισμού, που προσαρμόζονται στη ελληνική κοινότητα.
Ειδικότερα, οι προτάσεις περιλαμβάνουν:
– Ενίσχυση του πλαισίου διαχείρισης: Συμμετοχή όλων των εμπλεκόμενων μερών στην τουριστική ανάπτυξη των προστατευόμενων περιοχών και δημιουργία οικονομικά βιώσιμων ρυθμίσεων για την πρόσβαση.
– Ενίσχυση της επιχειρησιακής ικανότητας: Εκπαίδευση και κατάρτιση προσωπικού σε θέματα βιώσιμου τουρισμού, καθώς και πρωτοβουλίες προβολής και προώθησης των περιοχών στην εγχώρια και διεθνή αγορά.
– Μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος: Υιοθέτηση πρακτικών που μειώνουν το οικολογικό αποτύπωμα των τουριστικών δραστηριοτήτων και εφαρμογή προγραμμάτων παρακολούθησης.
– Προϊόντα ποιοτικού τουρισμού: Ανάπτυξη ήπιων τουριστικών δραστηριοτήτων συμβατών με τις προστατευόμενες περιοχές και αξιοποίηση τεχνολογικών υπηρεσιών για την ανάδειξη φυσικών και πολιτιστικών κληρονομιών.
– Σύνδεση με τοπικά προϊόντα: Δημιουργία σχέσεων μάρκετινγκ που προάγουν τις προστατευόμενες περιοχές και τα τοπικά προϊόντα.
– Προώθηση εναλλακτικών πηγών εισοδήματος: Υποστήριξη ήπιων τουριστικών δραστηριοτήτων και οικοτουρισμού για τους τοπικούς πληθυσμούς.
– Στρατηγικές συνεργασίας: Ενίσχυση της συνεργασίας με τοπικές κοινότητες και τουριστικούς παράγοντες.
– Ολοκληρωμένο μάρκετινγκ: Ανάπτυξη στρατηγικών που προβάλλουν τις προστατευόμενες περιοχές ως ενιαία τουριστική πρόταση.
– Ψηφιακή προβολή: Δημιουργία μίας κεντρικής πλατφόρμας ψηφιακής παρουσίασης για τα τουριστικά προϊόντα.
– Εξειδικευμένα προγράμματα ανάπτυξης: Σχεδιασμός και εφαρμογή προγραμμάτων τουριστικής ανάπτυξης με βάση τις ιδιαίτερες ανάγκες κάθε περιοχής.
– Προώθηση ήπιων μορφών βιοπορισμού: Υποστήριξη των τοπικών κοινωνιών μέσα από εναλλακτικές τουριστικές επιλογές.