Σούπερ Μάρκετ: Πωλήσεις άνω των 12 δισ. ευρώ το 2023

Τα τελευταία χρόνια, ο τομέας των σούπερ μάρκετ επιδεικνύει μία υγιή ανάπτυξη, προσδίδοντας αισιοδοξία για το μέλλον του, σύμφωνα με την 28η έκδοση του «Πανοράματος των Ελληνικών Σούπερ Μάρκετ» που δημοσιεύουν οι BOUSSIAS Editors. Παρά την ανάπτυξη αυτή, το κέρδος του κλάδου παραμένει σχετικά χαμηλό, ενώ όλα τα λειτουργικά και μη έξοδα συνεχώς αυξάνονται.

Τα φετινά στοιχεία του «Πανοράματος των Ελληνικών Σούπερ Μάρκετ» προκύπτουν από τους ισολογισμούς 35 μεγάλων εταιρειών του κλάδου, εξαιρουμένης της Lidl Ελλάς, που δεν δημοσιεύει ισολογισμούς. Στο δείγμα αυτό, οι πωλήσεις για το 2023 σημείωσαν άνοδο φτάνοντας τα 12,24 δισ. ευρώ, αυξημένες κατά 1,12 δισ. ευρώ ή 10,12% συγκριτικά με το 2022. Αυτή είναι η έβδομη συνεχόμενη χρονιά αύξησης πωλήσεων, με συνολική αύξηση 61% ή 4,65 δισ. ευρώ κατά την τελευταία επταετία. Η αύξηση αυτή αποδίδεται στην επιρροή της πανδημίας και των lockdowns, στην πλήρη επαναλειτουργία και ανάπτυξη του δικτύου της Μαρινόπουλος από τις Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτη, αλλά και στον πληθωρισμό μετά το δεύτερο εξάμηνο του 2021.

Σκορπάει κορυφαία πωλήσεων ο Σκλαβενίτης

Στην ειδική αυτή έκδοση αναλύονται οι βασικοί οικονομικοί δείκτες των δέκα μεγαλύτερων εταιρειών του κλάδου με τις μεγαλύτερες πωλήσεις για το 2023. Ο όμιλος ΕΥΣ (Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτη) κατέχει την πρωτοκαθεδρία στις πωλήσεις με 5,16 δισ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 15,24% σε σχέση με το 2022, δηλαδή 682,19 εκατ. ευρώ. Ακολουθεί η Άλφα Βήτα Βασιλόπουλος με πωλήσεις 1,97 δισ. ευρώ, ελαφρώς μειωμένες κατά 0,58% από πέρυσι. Στην τρίτη θέση βρίσκεται η Μετρό (My Market και Metro Cash&Carry), με αύξηση 5,85% και πωλήσεις 1,59 δισ. ευρώ. Σημαντική αύξηση παρουσίασε ο όμιλος Δ. Μασούτης, με 14,51% και τζίρο 1,08 δισ. ευρώ. Η ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός εμφανίζει τη μεγαλύτερη ποσοστιαία αύξηση πωλήσεων μεταξύ των δέκα κορυφαίων εταιρειών, φτάνοντας σε ύψος 703,78 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας εντυπωσιακή αύξηση 41,38%. Ακολουθούν οι Εγνατία, Πέντε, Market In, Bazaar και Ok Anytime, με αυξήσεις στις πωλήσεις τους.

Κέρδη στα προ πανδημίας επίπεδα

Οι δέκα μεγαλύτεροι όμιλοι του κλάδου παρουσίασαν φέτος αυξημένα κέρδη που επανήλθαν στα επίπεδα του 2021, με συνολικά καθαρά κέρδη προ φόρων 193,73 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 34,2% από το 2022, ωστόσο, παραμένοντας κάτω από τα 200,69 εκατ. ευρώ του 2021. Ο δείκτης καθαρής κερδοφορίας των «δέκα» αυξήθηκε στο 1,62% από 1,34% το 2022 και 2,03% το 2021. Συνολικά, οι 35 εταιρείες του δείγματος εμφανίζουν καθαρή κερδοφορία περίπου 220,50 εκατ. ευρώ, σε σύγκριση με 166,41 εκατ. ευρώ το 2022, με καθαρό περιθώριο κέρδους 1,80% (από 1,50% το 2022).

Ο δείκτης μικτού κέρδους για τις δέκα μεγαλύτερες εταιρείες εδραίωσε την κατάσταση στους 26,91%. Το λειτουργικό κόστος παρουσίασε αύξηση 6,74% λόγω της αύξησης των πωλήσεων, με μειωμένο όμως δείκτη στο 23,3%, συγκριτικά με 24,28% το 2022. Παράλληλα, το χρηματοοικονομικό κόστος ανέβηκε στο 1,30% από 1,03%. Ο δείκτης λειτουργικού περιθωρίου κερδοφορίας (EBIT προ χρηματοοικονομικού κόστους) υποχώρησε σημαντικά στο 2,61% από 3,61% το προηγούμενο έτος.

Η απόδοση των ιδίων κεφαλαίων ακολούθησε μία ανάλογη πορεία, με τον δείκτη να μετατρέπεται από 11,42% το 2022 σε 14,39% το 2023, και για το σύνολο των 35 εταιρειών αυξήθηκε από 11,91% σε 14,88%. Η αύξηση στις πωλήσεις συντηρήθηκε με μικρότερη αναλογία αύξησης των υποχρεώσεων προς τους προμηθευτές, συνδυαζόμενη με τη διόρθωση του κυκλοφορούντος ενεργητικού, η οποία ανέβασε τη ρευστότητα στον κλάδο. Ο δείκτης γενικής ρευστότητας παρουσίασε νέο άλμα από 63,27% σε 67,35%. Η άμεση ρευστότητα ακολούθησε εντυπωσιακή πορεία με αύξηση από 27,61% σε 32,21%.

δειτε ακομα

δειτε ακομα