Το ιστορικό κτίριο της οδού Καρόλου, που φιλοξενεί επί 45 χρόνια τα κεντρικά γραφεία του Οργανισμού Σιδηροδρόμων Ελλάδος (ΟΣΕ), βρίσκεται στο επίκεντρο εξελίξεων που προμηνύουν το τέλος μιας εποχής και την αρχή μιας νέας για το ακίνητο και τον ίδιο τον Οργανισμό. Η επικείμενη αλλαγή χρήσης και η πιθανή μετατροπή του σε ξενοδοχείο αποτελούν ένα κλασικό παράδειγμα της τάσης στον ελληνικό κτηματομεσιτικό τομέα για αξιοποίηση παλαιών, εμβληματικών κτιρίων, αναδεικνύοντας παράλληλα μια ευρύτερη συζήτηση για το μέλλον των δημόσιων υποδομών και της ακίνητης περιουσίας.
Το Τέλος μιας Εποχής: Ο ΟΣΕ αποχωρεί από την Καρόλου
Ο πολυώροφος κτιριακός όγκος στην οδό Καρόλου 1-3, σύμβολο του παλαιού ΟΣΕ, ετοιμάζεται να αλλάξει χέρια. Η πολιτεία εξετάζει σοβαρά το ενδεχόμενο είτε της πώλησης είτε της μακροχρόνιας εκμίσθωσης σε ιδιώτη, με την προοπτική μετατροπής του σε ξενοδοχείο ή άλλης εμπορικής χρήσης. Αυτή η κίνηση εντάσσεται σε ένα ευρύτερο πλαίσιο αναδιάρθρωσης και εκσυγχρονισμού των σιδηροδρομικών υποδομών της χώρας.
* Το κτίριο αναγνωρίζεται ως «πολύφερνη νύφη» στην αγορά Real Estate λόγω της μεγάλης επιφάνειάς του και της κεντρικής του θέσης.
* Κορυφαίοι παίκτες της αγοράς, όπως η DIMAND, φέρονται να έχουν ήδη εκδηλώσει ενδιαφέρον.
* Ο ΟΣΕ, πλέον Διαχειριστής της Σιδηροδρομικής Υποδομής, με τις αρμοδιότητές του συγχωνευμένες με ΕΡΓΟΣΕ και ΓΑΙΑΟΣΕ στον ενοποιημένο εθνικό σιδηροδρομικό φορέα, αναζητά νέα στέγη.
Νέα Στέγη και Αντιδράσεις Εργαζομένων
Σύμφωνα με πληροφορίες, η νέα διοίκηση του ΟΣΕ εξετάζει τη μεταφορά των κεντρικών γραφείων σε υπό κατασκευή κτίριο του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος (ΤΕΕ) στο Μαρούσι, στην περιοχή του «Δαχτυλιδιού». Η διαδικασία αυτή έχει ήδη ξεκινήσει, με την αποστολή ερωτηματολογίου στους εργαζόμενους που απασχολούνται στην Καρόλου 1-3, κάτι που ερμηνεύεται ως σαφής ένδειξη των επικείμενων αλλαγών.
Ωστόσο, οι εργαζόμενοι του Οργανισμού έχουν εκφράσει τις ανησυχίες τους μέσω επιστολής, θέτοντας κρίσιμα ερωτήματα προς τη διοίκηση:
* Γιατί η διοίκηση επιλέγει την πώληση ή εκμίσθωση του κτιρίου, αντί της αξιοποίησής του για τις ανάγκες του ίδιου του Οργανισμού;
* Ποιο είναι το στρατηγικό σχέδιο για την απρόσκοπτη λειτουργία του Οργανισμού μετά τη μεταστέγαση;
* Πόσοι πόροι θα αξιοποιηθούν για την προσαρμογή των νέων γραφείων και ποιο θα είναι το όφελος για τον φορολογούμενο πολίτη;
* Τι θα γίνει με την υφιστάμενη ακίνητη περιουσία του ΟΣΕ;
Analysis: Η στάση των εργαζομένων αντανακλά μια διαχρονική ανησυχία για τη διαχείριση της δημόσιας περιουσίας και την προτεραιότητα που δίνεται σε εμπορικές συμβάσεις έναντι της ενίσχυσης του δημόσιου φορέα. Η απορία τους για την “ενασχόληση της Διοίκησης με το κτίριο της Καρόλου” αντί του “πραγματικού έργου του Σιδηροδρόμου” υπογραμμίζει μια διαφαινόμενη διάσταση απόψεων μεταξύ διοίκησης και εργαζομένων.
Προτάσεις για την Ανασυγκρότηση του Σιδηροδρόμου
Στην ίδια επιστολή, οι εργαζόμενοι προτείνουν συγκεκριμένες δράσεις για την ενίσχυση του σιδηροδρομικού έργου:
* Προσλήψεις μόνιμου προσωπικού για την κάλυψη των κενών οργανικών θέσεων.
* Εντατική εκπαίδευση του υφιστάμενου προσωπικού και των συμβασιούχων, ιδίως στις διευθύνσεις γραμμής και ηλεκτρολογικών/ηλεκτρονικών συστημάτων.
* Επιτάχυνση της ολοκλήρωσης των σιδηροδρομικών έργων εντός των συμβατικών χρονοδιαγραμμάτων.
* Εστίαση της διοίκησης στην αύξηση της χωρητικότητας του δικτύου και την ασφάλεια των επιβατών, αντί της μείωσης των δρομολογίων.
In the author’s assessment: Οι προτάσεις των εργαζομένων φανερώνουν βαθιά γνώση των λειτουργικών αναγκών του Οργανισμού. Η έμφαση στην πρόσληψη προσωπικού, την εκπαίδευση και την ολοκλήρωση έργων αποτελεί θεμελιώδη απαίτηση για τη βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών και την αναβάθμιση του ελληνικού σιδηροδρόμου, ειδικά σε μια περίοδο που η βιωσιμότητα και η ασφάλεια των σιδηροδρομικών μεταφορών βρίσκονται στο μικροσκόπιο της κοινής γνώμης. Η ενδεχόμενη μετατροπή ενός ιστορικού κτιρίου σε ξενοδοχείο, όσο δελεαστική κι αν είναι οικονομικά, πρέπει να ζυγιστεί έναντι της συμβολικής του αξίας και της ενίσχυσης των λειτουργικών δυνατοτήτων του ΟΣΕ.