Το Υπουργείο Οικονομικών ανασχεδιάζει το σύστημα περιβαλλοντικών φόρων, με στόχο την ενίσχυση της πράσινης μετάβασης και την προώθηση βιώσιμων πρακτικών σε επιχειρήσεις και πολίτες.
Πράσινη Φορολογία: Ένας Νέος Οδικός Χάρτης για το Περιβάλλον
Στο επίκεντρο των συζητήσεων στο Υπουργείο Οικονομικών βρίσκεται η ενεργειακή μετάβαση και η προώθηση βιώσιμων πρακτικών μέσω ενός ανανεωμένου συστήματος πράσινης φορολογίας. Η πρωτοβουλία αυτή, άρρηκτα συνδεδεμένη με τους ευρωπαϊκούς στόχους για την κλιματική ουδετερότητα, αποσκοπεί όχι μόνο στην ενίσχυση των δράσεων για την πράσινη μετάβαση, αλλά και στην παροχή ισχυρών οικονομικών κινήτρων που θα οδηγήσουν επιχειρήσεις και πολίτες σε πιο υπεύθυνες περιβαλλοντικά επιλογές.
Η χάραξη της νέας πράσινης φορολογικής πολιτικής θα καθοδηγείται από τις ευρωπαϊκές κατευθύνσεις για την αποτελεσματική αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης. Το πλαίσιο που θα προκύψει αναμένεται να συνδυάζει την οικονομική βιωσιμότητα, την περιβαλλοντική αποτελεσματικότητα και την κοινωνική δικαιοσύνη, αντανακλώντας τις δεσμεύσεις της χώρας σε διεθνές επίπεδο.
Αναλυτικός Οδηγός στους Υφιστάμενους Πράσινους Φόρους
Ο υφιστάμενος κατάλογος περιβαλλοντικών φόρων αποτελεί τη βάση πάνω στην οποία θα οικοδομηθεί το νέο σύστημα, περιλαμβάνοντας:
- Τέλος Ανακύκλωσης PVC: Επιβάλλεται στα προϊόντα που περιέχουν χλωριούχο πολυβινύλιο (PVC), με ύψος 0,08 ευρώ (προ ΦΠΑ) ανά τεμάχιο προϊόντος.
- Περιβαλλοντικό Τέλος Πλαστικής Σακούλας: Ανέρχεται σε 0,07 ευρώ (προ ΦΠΑ) ανά τεμάχιο πλαστικής σακούλας μεταφοράς, με στόχο τη μείωση της χρήσης της.
- Τέλος Ανθεκτικότητας στην Κλιματική Κρίση: Αντικατέστησε τον παλαιό Φόρο Διαμονής και επιβάλλεται ανά ημερήσια χρήση δωματίου ή διαμερίσματος, βαρύνοντας τον διαμένοντα. Στοχεύει στην ενίσχυση έργων ανθεκτικότητας έναντι των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής.
- Εισφορά Προστασίας Περιβάλλοντος για Πλαστικά Προϊόντα Μιας Χρήσης: Αφορά πλαστικά προϊόντα που χρησιμοποιούνται ως συσκευασία τροφίμων και ποτών, με ύψος 0,04 ευρώ (προ ΦΠΑ) ανά τεμάχιο.
- Πράσινο Τέλος στο Ντίζελ: Επιβάλλεται τέλος 30 ευρώ ανά χιλιόλιτρο στο πετρέλαιο εσωτερικής καύσης (diesel) κατά τον τελωνισμό. Τα έσοδα διοχετεύονται στη χρηματοδότηση πράσινων έργων και δράσεων που συμβάλλουν στη μείωση των εκπομπών ρύπων, σύμφωνα με τους φιλόδοξους ενεργειακούς και κλιματικούς στόχους έως το 2030, όπως αυτοί ορίζονται στο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ).
- Έκτακτο Περιβαλλοντικό Τέλος σε Μεταχειρισμένα Οχήματα: Επιβάλλεται στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα οχήματα παλαιού τύπου, με βάση την κατηγοριοποίηση των εκπομπών καυσαερίων τους.
- Τέλος Ταξινόμησης Οχημάτων: Καθορίζεται με βάση την εκπεμπόμενη μάζα διοξειδίου του άνθρακα (CO2) και τις προδιαγραφές του ευρωπαϊκού προτύπου εκπομπών ρύπων (Euro) που πληρούν εκ κατασκευής τα οχήματα, με ιδιαίτερη αναφορά στην τελευταία ημερομηνία πρώτης ταξινόμησης.
- Τέλη Κυκλοφορίας βάσει Εκπομπών CO₂: Για οχήματα που ταξινομήθηκαν από 1/11/2010 έως 31/12/2020, ο υπολογισμός γίνεται αποκλειστικά με βάση τις εκπομπές CO2. Αντίθετα, για οχήματα που ταξινομούνται μετά την 1/1/2021, εφαρμόζεται νέα κλίμακα με πιο αυστηρά κριτήρια, ενθαρρύνοντας την αγορά οχημάτων με χαμηλότερες εκπομπές.
Οι προτεινόμενες αλλαγές στοχεύουν στην ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής οικονομίας σε ένα πράσινο πλαίσιο, προωθώντας την κυκλική οικονομία και την υιοθέτηση καθαρών τεχνολογιών, ενισχύοντας ταυτόχρονα την ενεργειακή απόδοση και την μείωση του αποτυπώματος άνθρακα.