Ναυτιλία σε κρίση: Οι δασμοί Τραμπ αλλάζουν το παιχνίδι, προειδοποιούν οι ειδικοί

Επικείμενες αλλαγές στις παγκόσμιες εμπορικές ροές ενδέχεται να ανατρέψουν τα δεδομένα για τη ναυτιλία. Θα δούμε ποιους κλάδους θα επηρεάσουν περισσότερο οι νέοι δασμοί.

Οι Νέοι Δασμοί και οι Επιπτώσεις στη Ναυτιλία: Ανάλυση των Επιπτώσεων

Οι ναυτιλιακές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στη μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων και οχημάτων αντιμετωπίζουν πιθανές προκλήσεις μακροπρόθεσμα, λόγω των νέων δασμών που ανακοινώθηκαν από τις Ηνωμένες Πολιτείες. Οι δασμοί αυτοί, που επηρεάζουν περίπου 60 χώρες, αναμένεται να οδηγήσουν σε μείωση των εισαγωγών στις ΗΠΑ, λόγω της αναμενόμενης πτώσης της ζήτησης.

Η άμεση αντίδραση στην αγορά εμπορευματοκιβωτίων αναμένεται να είναι συγκρατημένη, καθώς οι ναυτιλιακές εταιρείες χρειάζονται χρόνο για να προσαρμόσουν τα δρομολόγια, τις αλυσίδες εφοδιασμού, και τις στρατηγικές χωρητικότητας. Η Xeneta, εταιρεία ερευνών και αναλύσεων στον τομέα των θαλάσσιων μεταφορών, συμφωνεί ότι δεν αναμένεται άμεση εκτίναξη του κόστους των θαλάσσιων μεταφορών.

Ο Peter Sand, επικεφαλής αναλυτής της Xeneta, επισημαίνει τη δυσκολία των αμερικανικών φορτωτών που βρίσκονται στη διαδικασία διαπραγμάτευσης νέων μακροπρόθεσμων συμβάσεων, οι οποίες θα τεθούν σε ισχύ την 1η Μαΐου. Αυτό τους φέρνει σε δύσκολη θέση σχετικά με την επιλογή προμηθευτών για τους επόμενους 12 μήνες και την επιλογή του κατάλληλου μεταφορέα.

Δεν αναμένεται σημαντική αύξηση στις τιμές των θαλάσσιων ναύλων εμπορευματοκιβωτίων, καθώς οι μεταφορείς επιχείρησαν να αυξήσουν τις τιμές από την Άπω Ανατολή προς τις ΗΠΑ την 1η Απριλίου, αλλά αυτές οι αυξήσεις είναι απίθανο να διατηρηθούν, δεδομένης της σταθερής πτώσης της αγοράς από την 1η Ιανουαρίου και της υποτονικής ζήτησης τον Φεβρουάριο και τον Μάρτιο.

Η μείωση της ζήτησης τον Φεβρουάριο και τον Μάρτιο συνδέεται εν μέρει με τον αυξημένο όγκο τον Ιανουάριο, λόγω της αυξημένης ζήτησης πριν από την Κινεζική Πρωτοχρονιά, καθώς και με την επιβράδυνση των φορτώσεων μετά την επιτάχυνση των αποστολών (frontloading) για την αποφυγή των δασμών.

Σύμφωνα με τον Sand, μόλις αποσαφηνιστεί η κατάσταση με τους δασμούς και οι φορτωτές αρχίσουν να διαφοροποιούν τις αλυσίδες εφοδιασμού σε διάφορες περιοχές, ενδέχεται να υπάρξουν διαταραχές στη θαλάσσια μεταφορά και ανοδικές πιέσεις στις τιμές των ναύλων, ωστόσο αυτό αναμένεται να συμβεί σε μεταγενέστερο χρόνο.

Οι μέσες τιμές spot ναύλωσης των containers ship από την Άπω Ανατολή αυξήθηκαν κατά 8% προς την ανατολική ακτή των ΗΠΑ και κατά 15% προς τη δυτική ακτή των ΗΠΑ την 1η Απριλίου, αλλά έχουν μειωθεί κατά 43% και 49% από την 1η Ιανουαρίου, αντίστοιχα.

Αυξημένες Αποστολές Οχημάτων Πριν τους Δασμούς

Οι συνολικές εισαγωγές οχημάτων και εξαρτημάτων στις ΗΠΑ, εξαιρουμένης της αξίας των ηλεκτρονικών υπολογιστών αυτοκινήτων, ανήλθαν σε 459,6 δισεκατομμύρια δολάρια.

Η προαναγγελία των δασμών στα οχήματα οδήγησε σε αύξηση 22% στις αποστολές οχημάτων από την Ε.Ε. προς τις ΗΠΑ τον Φεβρουάριο, σε ετήσια βάση, ενώ οι αποστολές από την Ιαπωνία αυξήθηκαν κατά 14%. Επίσης, οι αποστολές από τη Νότια Κορέα προς τη Βόρεια Αμερική αυξήθηκαν κατά 15%.

Σύμφωνα με το Reuters, ο Stian Omli, αντιπρόεδρος της Esgian, παρατηρεί μια “αξιοσημείωτη αύξηση” των πλοίων που κατευθύνονται από την Ευρώπη προς τις ΗΠΑ.

Συνολικά 33 πλοία roll on, roll off, σχεδιασμένα για τροχήλατο φορτίο και μεταφέροντας κυρίως καινούργια αυτοκίνητα, αναχώρησαν από την Ευρώπη για τις ΗΠΑ τον Φεβρουάριο του τρέχοντος έτους, σύμφωνα με την Esgian.

Πιθανές Επιπλοκές από τα Τέλη Προσέγγισης

Οι διαμάχες για τους δασμούς έρχονται σε μια περίοδο που η ποντοπόρος ναυτιλία αντιμετωπίζει ακόμη μεγαλύτερο κίνδυνο από ένα ξεχωριστό σχέδιο για την επιβολή υψηλών τελών προσέγγισης στα λιμάνια των ΗΠΑ σε πλοία που έχουν ναυπηγηθεί στην Κίνα.

Αυτή η πρόταση θα μπορούσε να αποδεκατίσει τους εγχώριους εξαγωγείς γεωργικών προϊόντων και ενέργειας, τους οποίους ο Τραμπ υποσχέθηκε να στηρίξει.

Επιπλέον, προειδοποιούν ότι θα μπορούσε να αναζωπυρώσει το χάος στα λιμάνια εκτός ΗΠΑ, όπως συνέβη κατά τη διάρκεια της πανδημίας, καθώς οι φορείς εκμετάλλευσης πλοίων θα προσπαθήσουν να αποφύγουν τα αμερικανικά τέλη.

Η παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία παρακολουθεί στενά τις εξελίξεις, αναμένοντας μια περίοδο αβεβαιότητας και προσαρμογών.

δειτε ακομα

δειτε ακομα