Αυξήσεις και μειώσεις στα σούπερ μάρκετ Τι δείχνει νέα έρευνα

Μειώσεις τιμών στα σούπερ μάρκετ τον Δεκέμβριο!

Σύμφωνα με έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), οι τιμές στα σουπερμάρκετ μειώθηκαν κατά 0,94% τον Δεκέμβριο του 2024 σε σύγκριση με τον Δεκέμβριο του 2023. Η έρευνα επικεντρώθηκε στις μεγαλύτερες αλυσίδες σουπερμάρκετ, μελετώντας τις πληθωριστικές τάσεις στο λιανικό εμπόριο τροφίμων.

Ακρίβεια 2024: Νέα δεδομένα για τα προϊόντα με μειωμένες τιμές

Η μεταβολή των τιμών τον Δεκέμβριο οφείλεται κυρίως σε μειώσεις στις κατηγορίες τροφίμων και προϊόντων μη διατροφής. Παρόλα αυτά, κάποιες κατηγορίες παρουσίασαν αύξηση λόγω συγκεκριμένων συνθηκών, όπως τα προϊόντα κακάου και καφέ, καθώς και ορισμένα φρέσκα είδη λόγω κλιματικών παραγόντων που επηρεάζουν την αγροτική παραγωγή.

ywAAAAAAQABAAACAUwAOw==

Οι σημαντικότερες μειώσεις τιμών στα σουπερμάρκετ:

  • Απορρυπαντικά και είδη καθαρισμού: -10,52%
  • Τροφές και είδη για κατοικίδια: -7,80%
  • Χαρτικά και καλλυντικά: -5,42%
  • Βρεφικές τροφές: -4,74%
  • Κατεψυγμένα προϊόντα: -3,10%

Οι μειώσεις αυτές οφείλονται κυρίως στην ομαλοποίηση της αγοράς μετά την πανδημία COVID-19 και στη μείωση των τιμών παραγωγής σε ορισμένα προϊόντα, καθώς και στις προσπάθειες συγκράτησης του πληθωρισμού.

Αυξήσεις τιμών: Σε ποιες κατηγορίες καταγράφηκαν;

  • Μπισκότα και σοκολάτες: +4,50%
  • Φρέσκα ψάρια και θαλασσινά: +4,44%
  • Ορεκτικά και αλίπαστα: +4,03%
  • Αλκοολούχα ποτά: +3,42%
  • Νερά και αναψυκτικά: +2,59%

Αναλυτικότερα για τις αυξήσεις: Προϊόντα κακάου, καφέ & αλκοόλ

Οι διεθνείς τιμές των προϊόντων κακάου και καφέ έχουν άμεση επίδραση στις κατηγορίες γλυκών και ροφημάτων, καθώς και στα προϊόντα πρωινού. Η έλλειψη ψαριών, λόγω των αλλαγών που επιφέρει η κλιματική κρίση, οδήγησε σε αύξηση τιμών, ενώ η παραγωγή αλκοολούχων ποτών επλήγη από τη χαμηλή παραγωγή σταφυλιών το 2023.

Σύμφωνα με την ανάλυση των 23 κατηγοριών προϊόντων στα σούπερ μάρκετ, 14 παρουσίασαν πτώση τιμών, ενώ 9 σημείωσαν αύξηση, γεγονός που δείχνει μια γενικότερη τάση αποκλιμάκωσης.

ywAAAAAAQABAAACAUwAOw==

Αξιοσημείωτο είναι ότι οι τιμές παρέμειναν σχεδόν σταθερές το 2024, με μια μικρή μέση αύξηση της τάξεως του +0,04% σε σχέση με το 2023. Κατά τη διάρκεια του έτους, 7 μήνες κατέγραψαν μέσες μειώσεις, ενώ 5 μήνες κατέγραψαν αυξήσεις.

Συνολικά, διαφαίνεται μια σαφής τάση αποκλιμάκωσης των τιμών στις περισσότερες κατηγορίες προϊόντων, γεγονός που ευνοεί τους καταναλωτές.

Οι σημαντικότερες μειώσεις καταγράφηκαν σε απορρυπαντικά, είδη υγιεινής, βρεφικές τροφές και γαλακτοκομικά, ενώ οι αυξήσεις αφορούσαν κυρίως φρέσκα ψάρια, μπισκότα και ποτά, επηρεαζόμενα από τις τρέχουσες οικονομικές και περιβαλλοντικές συνθήκες.

ywAAAAAAQABAAACAUwAOw==

Γιατί συγκρατούνται οι τιμές στα σούπερ μάρκετ;

  • Σταδιακή αποκλιμάκωση του πληθωρισμού: Η σταθεροποίηση τιμών οφείλεται στην αυξημένη διαθεσιμότητα προϊόντων και την τεχνολογική ετοιμότητα των μεγάλων αλυσίδων, με θετική επίδραση από την οργανωτική τους ικανότητα.
  • Κυβερνητικές παρεμβάσεις: Οι προσπάθειες για μείωση τιμών εντείνονται λόγω αυστηρότερων ρυθμιστικών πλαισίων και ελέγχων.
  • Προσφορές και εκπτώσεις: Ο αυξημένος αριθμός προσφορών και εκπτώσεων επιδρά θετικά στις τελικές τιμές των προϊόντων.
  • Γρήγορη ανανέωση αποθεμάτων: Οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ προχωρούν σε γρήγορη ανανέωση των αποθεμάτων τους, βελτιώνοντας τη διαχείριση κόστους.
  • Προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας: Τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας (private label) κερδίζουν έδαφος, προσφέροντας οικονομικές επιλογές στους καταναλωτές που αναζητούν value for money.

δειτε ακομα

δειτε ακομα