Η Ελλάδα βρίσκεται αντιμέτωπη με το Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, καθώς η Κομισιόν θεωρεί ότι οι ελληνικοί κανόνες για την ταξινόμηση και φορολόγηση αυτοκινήτων είναι μη συμβατοί με το ευρωπαϊκό δίκαιο.
Κομισιόν παραπέμπει Ελλάδα στο ΔΕΕ για τέλος ταξινόμησης και περιβαλλοντικό φόρο
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε να παραπέμψει την Ελλάδα στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ο λόγος είναι η μη τροποποίηση των εθνικών κανόνων σχετικά με την ταξινόμηση και τη φορολόγηση των αυτοκινήτων. Η Κομισιόν επισημαίνει ότι το ελληνικό τέλος ταξινόμησης αυτοκινήτων επιβαρύνει περισσότερο ορισμένα μεταχειρισμένα οχήματα που προέρχονται από άλλες χώρες της ΕΕ, σε σχέση με αντίστοιχα εγχώρια μεταχειρισμένα. Επιπλέον, ο περιβαλλοντικός φόρος αυτοκινήτων επιβάλλεται μόνο σε συγκεκριμένες κατηγορίες εισαγόμενων μεταχειρισμένων οχημάτων και όχι στα αντίστοιχα εγχώρια. Αυτή η πρακτική, σύμφωνα με την Επιτροπή, είναι αντίθετη προς το άρθρο 110 της Συνθήκης για τη Λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΣΛΕΕ), καθώς οδηγεί σε χαμηλότερη φορολογική επιβάρυνση για τα εγχώρια οχήματα σε σύγκριση με εκείνα από άλλα κράτη μέλη της ΕΕ.
Your browser does not support the video tag.
Απαγόρευση ταξινόμησης και ελεύθερη κυκλοφορία αγαθών
Πέρα από τα ζητήματα φορολόγησης, η Ελλάδα απαγορεύει την ταξινόμηση ορισμένων κατηγοριών μεταχειρισμένων οχημάτων που μεταφέρονται από άλλα κράτη μέλη της ΕΕ (π.χ. Euro 1, Euro 2, Euro 3). Ωστόσο, δεν εφαρμόζει την ίδια απαγόρευση σε αντίστοιχα εγχώρια οχήματα. Η Κομισιόν εκτιμά ότι αυτό συνιστά σαφή περιορισμό στην ελεύθερη κυκλοφορία των εμπορευμάτων, κάτι που αντίκειται στα άρθρα 34 και 36 της ΣΛΕΕ.
Διαδικασία επί παραβάσει και οι ενέργειες της Επιτροπής
Η διαδικασία επί παραβάσει ξεκίνησε με αποστολή προειδοποιητικής επιστολής στην Ελλάδα τον Σεπτέμβριο του 2021. Ακολούθησε συμπληρωματική προειδοποιητική επιστολή τον Ιούνιο του 2023 και αιτιολογημένη γνώμη τον Μάιο του 2024. Παρά τις ενέργειες της Επιτροπής, οι ελληνικές αρχές δεν προέβησαν σε επαρκείς αλλαγές για την εναρμόνιση της νομοθεσίας με το δίκαιο της Ένωσης. Για τον λόγο αυτό, η Επιτροπή προχώρησε στην παραπομπή της Ελλάδος στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Ιστορικό και συγκεκριμένες παραβάσεις
- Από το 2020, τροποποιήσεις στην ελληνική νομοθεσία οδήγησαν σε υψηλότερο τέλος ταξινόμησης για ορισμένα εισαγόμενα μεταχειρισμένα σε σχέση με το υπολειπόμενο τέλος στα εγχώρια, παραβιάζοντας το άρθρο 110 ΣΛΕΕ.
- Η επιβολή περιβαλλοντικού φόρου μόνο σε εισαγόμενα μεταχειρισμένα οχήματα κατηγοριών Euro 4, Euro 5a και Euro 5b, και όχι στα αντίστοιχα εγχώρια, συνιστά άλλη μία παράβαση του άρθρου 110 ΣΛΕΕ.
- Το απαγορευτικό στην ταξινόμηση μεταχειρισμένων αυτοκινήτων Euro 1, 2 και 3 ισχύει αποκλειστικά για οχήματα που εισέρχονται από άλλα κράτη μέλη, όχι για τα εγχώρια. Αυτή η απαγόρευση εκλαμβάνεται ως πλήρης περιορισμός εισαγωγών και ισοδύναμο μέτρο με ποσοτικό περιορισμό, αντίθετο προς το άρθρο 34 ΣΛΕΕ.