Η αναδιάταξη του ελληνικού σιδηροδρόμου: προκλήσεις και αγκυλώσεις στην ανάπτυξη του δικτύου

Η αναδιάρθρωση του ελληνικού σιδηροδρόμου βρίσκεται σε εξέλιξη, ωστόσο προκύπτουν αμφισημίες και εσωτερικές διαφωνίες εντός της κυβέρνησης γύρω από τον ρόλο της ΓΑΙΑΟΣΕ και τη διαχείριση του τροχαίου υλικού.

Ανακατανομή ευθυνών στον ελληνικό σιδηρόδρομο και η θέση της ΓΑΙΑΟΣΕ

Παρά τις αρχικές δηλώσεις κορυφαίων πολιτικών, όπως ο πρώην υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας και ο αν. υπουργός αρμόδιος για τα σιδηροδρομικά θέματα Κωνσταντίνος Κυρανάκης, που επιβεβαίωναν την ιδέα απόσχισης του τροχαίου υλικού από τη ΓΑΙΑΟΣΕ προς την υπό ίδρυση εταιρεία «Σιδηρόδρομοι Ελλάδος ΜΑΕ», το προσφάτως κατατεθέν νομοσχέδιο φαίνεται να διατηρεί τη σχετική αρμοδιότητα στη ΓΑΙΑΟΣΕ, η οποία παραμένει υπό τη σκέπη του Υπερταμείου.

Εκσυγχρονισμός και αναβάθμιση τροχαίου υλικού: αλλαγές στο αποθεματικό της ΓΑΙΑΟΣΕ

Σύμφωνα με το άρθρο 51 και 52 στο νομοσχέδιο, η ΓΑΙΑΟΣΕ αποκτά νέα δυνατότητα να αξιοποιεί το υπάρχον ειδικό αποθεματικό της όχι μόνο για την συντήρηση και ανακατασκευή του τροχαίου υλικού, αλλά πλέον και για την αγορά ή μίσθωση νέου τροχαίου υλικού. Η κίνηση αυτή δικαιολογείται από την ανάγκη κάλυψης των σύγχρονων απαιτήσεων μεταφορικού έργου και την αναβάθμιση των σιδηροδρομικών υπηρεσιών.

Προβλήματα με μισθώσεις ακινήτων που παρεμποδίζουν μεγάλα σιδηροδρομικά έργα

Ένα σημαντικό εμπόδιο στην ολοκλήρωση των έργων εκσυγχρονισμού είναι οι παλαιές μισθώσεις ακινήτων που δεσμεύουν κρίσιμους χώρους μέσα σε σημαντικές σιδηροδρομικές ζώνες.

  • Όταν το ακίνητο απαιτείται για έργο σιδηροδρομικής υποδομής.
  • Όταν το ακίνητο προορίζεται για εκσυγχρονισμό και ανάπτυξη των υπηρεσιών εξυπηρέτησης των επιβατών.

Προβλήματα όπως αυτά έχουν παρουσιαστεί σε έργα υπογειοποίησης του δικτύου στα Σεπόλια, στην κατασκευή νέας γραμμής στον Προαστιακό Δυτικής Αττικής, και στην αναβάθμιση των σιδηροδρομικών σταθμών.

Στόχος του νομοσχεδίου: αναβάθμιση λειτουργίας και υποδομών

Η αιτιολογική έκθεση επισημαίνει πως ο σκοπός είναι η εκσυγχρόνιση των τεχνικών μέσων και η βελτίωση της ασφάλειας της σιδηροδρομικής γραμμής, μέσω της ανάπτυξης των υποδομών και των κτιριακών εγκαταστάσεων. Ωστόσο, οι μισθώσεις ακινήτων στερούν τον αναγκαίο χώρο, προκαλώντας καθυστερήσεις ή και αδυναμία στην ολοκλήρωση σημαντικών έργων, κάτι που αποτελούσε μέχρι τώρα ανασταλτικό παράγοντα για την ολοκληρωμένη αναβάθμιση.

δειτε ακομα

δειτε ακομα