Η μάχη κατά της φοροδιαφυγής και του λαθρεμπορίου καυσίμων εντείνεται, καθώς το κράτος εκτιμάται ότι χάνει από 300 εκατομμύρια έως και 1 δισεκατομμύριο ευρώ ετησίως, ενώ οι καταναλωτές επιβαρύνονται με πάνω από 120 εκατομμύρια ευρώ ετησίως για καύσιμα που… δεν φτάνουν ποτέ στο ρεζερβουάρ. Οι ελεγκτικοί μηχανισμοί της ΑΑΔΕ (Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων) έχουν πλέον στο στόχαστρο παράνομες δεξαμενές καυσίμων, παραποιημένα συστήματα εισροών-εκροών, μη νόμιμα λογισμικά και άλλες τεχνικές απάτης που χρησιμοποιούνται από ασυνείδητους επαγγελματίες.
Η ΑΑΔΕ έχει ενεργοποιήσει ένα αυστηρό πλαίσιο κυρώσεων για τους παραβάτες, με πρόστιμα που αγγίζουν τις 150.000 ευρώ, αναστολή λειτουργίας έως και δύο χρόνια, ακόμα και οριστική ανάκληση της άδειας λειτουργίας, καθώς και δημοσιοποίηση των στοιχείων τους. Η αποφασιστικότητα για την καταπολέμηση της απάτης είναι εμφανής.
Στην πρώτη γραμμή της μάχης κατά του λαθρεμπορίου καυσίμων και άλλων προϊόντων εισέρχονται από τη Δευτέρα δύο νέες, εξειδικευμένες τελωνειακές μονάδες ελέγχου. Το Τελωνειακό Ελεγκτικό Κέντρο (ΤΕΚ) Αττικής, με έδρα στην Αττική, και το ΤΕΚ Θεσσαλονίκης, με έδρα στη Θεσσαλονίκη, θα έχουν τη δυνατότητα να διενεργούν ελέγχους σε ολόκληρη την ελληνική επικράτεια, ενισχύοντας σημαντικά την αποτελεσματικότητα των ελέγχων σε εθνικό επίπεδο.
Οι κύριες λειτουργίες των νέων Τελωνειακών Ελεγκτικών Κέντρων περιλαμβάνουν:
-Τη διενέργεια κεντρικού ελέγχου κατά τη διάρκεια της διαδικασίας εκτελωνισμού, σε πλήρη συμμόρφωση με την εθνική και ευρωπαϊκή νομοθεσία, με στόχο την προστασία του δημοσίου συμφέροντος.
-Την επιτάχυνση των τελωνειακών διαδικασιών, διευκολύνοντας το εμπόριο και τις επιχειρήσεις μέσω της αυτοματοποίησης των διαδικασιών και των περιορισμών στη διακίνηση εμπορευμάτων από τρίτες χώρες.
-Την αξιοποίηση σύγχρονων τεχνολογιών μέσω ενός κεντρικού συστήματος τελωνειακού ελέγχου, βελτιώνοντας την ακρίβεια και την ταχύτητα των ελέγχων.
-Την αποτελεσματικότερη διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού, εξασφαλίζοντας την ορθότερη κατανομή των πόρων και τη βελτιστοποίηση της εργασίας των τελωνειακών υπαλλήλων.
Βασικοί Στόχοι
Οι επιχειρησιακοί στόχοι των Τελωνειακών Ελεγκτικών Κέντρων (ΤΕΚ) Αττικής και Θεσσαλονίκης, ως Ειδικές Αποκεντρωμένες Υπηρεσίες, είναι σαφείς:
-Η διασφάλιση του δημοσίου συμφέροντος, μέσω της άσκησης κεντρικού τελωνειακού ελέγχου κατά τη διαδικασία του εκτελωνισμού. Αυτό εξασφαλίζει την έγκαιρη και ακριβή βεβαίωση δασμών, ειδικού φόρου κατανάλωσης (ΕΦΚ), φόρου κατανάλωσης, τέλους ταξινόμησης, φόρου προστιθέμενης αξίας (ΦΠΑ), φόρου πολυτελείας, καθώς και άλλων τελών, εισφορών και δικαιωμάτων, σύμφωνα με την εθνική και την ευρωπαϊκή νομοθεσία.
-Η τήρηση των διαδικασιών, των απαγορεύσεων και των περιορισμών στη διακίνηση εμπορευμάτων από τρίτες χώρες, με σκοπό την προστασία της δημόσιας υγείας και ασφάλειας, του περιβάλλοντος και της πολιτιστικής κληρονομιάς. Επιπλέον, ελέγχεται η διακίνηση μεταφορικών μέσων και ταξιδιωτών από και προς άλλα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, τα οποία υπόκεινται σε ειδική τελωνειακή παρακολούθηση.
Αρμοδιότητες των Τελωνειακών Ελεγκτικών Κέντρων
–Παραλαβή εντολών ελέγχου από το Υποσύστημα Ανάλυσης Κινδύνου του ΟΠΣ ICISnet, επεξεργασία των υποθέσεων προς έλεγχο για την αξιολόγηση των πιθανών κινδύνων και αναζήτηση συμπληρωματικών πληροφοριών μέσω των Ολοκληρωμένων Πληροφοριακών Συστημάτων της ΑΑΔΕ (ICISnet, ELENXIS, TAXIS) και εξωτερικών πηγών πληροφόρησης.
–Αποστολή αιτημάτων για φυσικό έλεγχο εγγράφων ή εμπορευμάτων στο αρμόδιο τελωνείο, όταν απαιτείται από την εθνική ή ευρωπαϊκή νομοθεσία ή όταν κριθεί αναγκαίο από το Υποσύστημα Ανάλυσης Κινδύνου του ΟΠΣ «Φυσικός Έλεγχος».
–Καθοδήγηση του αρμόδιου τελωνείου για τη διενέργεια του φυσικού ελέγχου εμπορευμάτων/εγγράφων, παροχή συμπληρωματικών στοιχείων και πληροφοριών, και παραλαβή των αποτελεσμάτων του φυσικού ελέγχου εγγράφων/εμπορευμάτων, όπως αυτά καταχωρούνται στο τελωνειακό παραστατικό.
–Ανταλλαγή πληροφοριών μεταξύ του ΤΕΚ και του αρμόδιου τελωνείου για ζητήματα επαλήθευσης των τελωνειακών παραστατικών που έχουν επιλεγεί για έλεγχο από το Υποσύστημα Ανάλυσης Κινδύνου.
–Έλεγχος των τελωνειακών παραστατικών που έχουν επιλεγεί για έλεγχο βάσει των πληροφοριών που περιέχονται σε αυτά και στα συνημμένα έγγραφα, των αποτελεσμάτων του φυσικού ελέγχου (εφόσον έχει διενεργηθεί) και τυχόν επιπλέον πληροφοριών. Καταχώρηση των αποτελεσμάτων του ελέγχου, καθώς και βεβαίωση των σχετικών δασμοφορολογικών επιβαρύνσεων.
–Αναβάθμιση ελέγχου από «έλεγχο εγγράφων» σε «φυσικό έλεγχο εμπορευμάτων» στο Υποσύστημα Ανάλυσης Κινδύνου, όταν κριθεί αναγκαίο από το ΤΕΚ ή όταν υπάρχουν πληροφορίες που υποδεικνύουν την ανάγκη για φυσικό έλεγχο.
–Διαπίστωση παραβάσεων της τελωνειακής και συναφούς νομοθεσίας, επιβολή προστίμων για ανακριβείς δηλώσεις και προώθηση των σχετικών παραστατικών στο αρμόδιο τελωνείο για περαιτέρω ενέργειες, σε περιπτώσεις απλών τελωνειακών παραβάσεων ή λαθρεμπορίας.
–Αξιολόγηση των τάσεων παραβατικότητας με βάση τα αποτελέσματα των ελέγχων και υποβολή προτάσεων προς τις αρμόδιες υπηρεσίες της ΑΑΔΕ για τη δημιουργία κανόνων και προφίλ κινδύνου, καθώς και υποστήριξη του Υποσυστήματος Λήψης Αποφάσεων και Ανάλυσης Κινδύνου (ανατροφοδότηση).