Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της ΕΥ, το 50% των Ελλήνων καταναλωτών σκοπεύει να πραγματοποιήσει αγορές κατά τη διάρκεια της Black Friday (29 Νοεμβρίου) και της αμέσως επόμενης Cyber Monday.
Η έρευνα, γνωστή ως Future Consumer Index Ελλάδα 2024, θα δημοσιεύσει περισσότερες λεπτομέρειες τον Δεκέμβριο και διεξάγεται ετησίως από το 2021 σε συνεργασία με την εταιρεία MRB. Στόχος της είναι να παρακολουθήσει τις καταναλωτικές προτιμήσεις και ανησυχίες σε ένα περιβάλλον που χαρακτηρίζεται από υψηλό πληθωρισμό και οικονομική αστάθεια.
Αγορές και τιμές
Η έρευνα αποκαλύπτει ότι η διάθεση για αγορές εξαρτάται από το εισόδημα και τις τιμές των προϊόντων. Ειδικότερα, το 62% των ατόμων που θεωρούν την προσβασιμότητα των προϊόντων κύριο παράγοντα, δεν σκοπεύει να κάνει αγορές. Αντίθετα, οι πιο πρόθυμοι είναι οι νέοι ηλικίας 18-29 (65%), ειδικά οι φοιτητές (69%), και οι καταναλωτές στην ηλικιακή ομάδα 40-49 (54%). Αξιοσημείωτο είναι ότι οι οικογένειες με ανήλικα παιδιά εμφανίζουν μεγαλύτερη διάθεση για αγορές, φτάνοντας το 60% στην πρόθεση τους να αγοράσουν.
Ανεξαρτήτως της επιφυλακτικότητας, είναι φανερό ότι οι καταναλωτές δίνουν σημασία στις προσφορές αυτής της περιόδου. Από όσους σκοπεύουν να αγοράσουν, σχεδόν 4 στους 5 (79%) δήλωσαν ότι αναβάλλουν κάποιες αγορές μέχρι την Black Friday και τη Cyber Monday.
Ο Θάνος Μαύρος, Εταίρος της EY Ελλάδος και Επικεφαλής του Τομέα Λιανεμπορίου της EY στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, σχολίασε τις προθέσεις των καταναλωτών, επισημαίνοντας: «Με την οικονομική αβεβαιότητα να κυριαρχεί, οι Έλληνες καταναλωτές παραμένουν προσεκτικοί παρόλο που έχουν εξοικειωθεί με τις εκπτωτικές ημέρες. Οι επιχειρήσεις του λιανεμπορίου θα πρέπει να προσαρμόσουν τις στρατηγικές τους στις νέες συνθήκες. Υπάρχουν πολλές ευκαιρίες για μάθηση από τις διεθνείς πρακτικές, όπως η χρήση τεχνητής νοημοσύνης για την πρόβλεψη της ζήτησης και η ανάπτυξη προσωποποιημένων προσφορών.
Επιπλέον, η εφαρμογή αλγορίθμων dynamic pricing θα μπορούσε να βοηθήσει στην παρακολούθηση και προσαρμογή των τιμών σε πραγματικό χρόνο, ενισχύοντας τη δυνατότητα ανταγωνισμού στην αγορά.