Δημόσιο Χρέος: Στα 368,6 δισ. ευρώ το β’ τρίμηνο του έτους – Αναλυτικά στοιχεία

Η πορεία του ελληνικού δημοσίου χρέους και των δημοσιονομικών μεγεθών αποτελεί καθοριστικό παράγοντα για την οικονομική σταθερότητα και τις προοπτικές ανάπτυξης της χώρας. Τα πρόσφατα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για το δεύτερο τρίμηνο του τρέχοντος έτους σκιαγραφούν μια μικτή εικόνα, με την ελαφρά αποκλιμάκωση του χρέους να συνοδεύεται από αύξηση τόσο των εσόδων όσο και των δαπανών της γενικής κυβέρνησης. Η ανάλυση αυτών των δεδομένων είναι κρίσιμη για την κατανόηση της τρέχουσας οικονομικής κατάστασης και των μελλοντικών προκλήσεων.

Αποκλιμάκωση Δημόσιου Χρέους: Μια Ενθαρρυντική Εξέλιξη

Σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσιοποίησε η ΕΛΣΤΑΤ, το δημόσιο χρέος της Ελλάδας κατέγραψε οριακή μείωση το δεύτερο τρίμηνο του τρέχοντος έτους. Συγκεκριμένα, διαμορφώθηκε στα 368,609 δισ. ευρώ, έναντι 369,406 δισ. ευρώ το αντίστοιχο τρίμηνο του 2023. Αυτή η μικρή αλλά σημαντική πτώση, αν και όχι εντυπωσιακή σε απόλυτους αριθμούς, σηματοδοτεί τη συνέχιση μιας θετικής πορείας προς τη δημοσιονομική εξυγίανση. Η διαχείριση του χρέους παραμένει κομβική για την αξιοπιστία της χώρας στις διεθνείς αγορές και την προσέλκυση επενδύσεων.

Ανάλυση: Η εν λόγω μείωση, σε συνδυασμό με την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας, έχει ως αποτέλεσμα την ακόμα πιο σημαντική αποκλιμάκωση του δείκτη χρέους ως προς το ΑΕΠ. Αυτό ενισχύει την επενδυτική εμπιστοσύνη και μειώνει το κόστος δανεισμού για το ελληνικό δημόσιο, δημιουργώντας περιθώρια για επενδύσεις και κοινωνική πολιτική.

Δυναμική Εσόδων και Δαπανών της Γενικής Κυβέρνησης

Οι μη χρηματοοικονομικοί λογαριασμοί της γενικής κυβέρνησης παρουσιάζουν μια ζωντανή εικόνα τόσο στην πλευρά των εσόδων όσο και των δαπανών:

Έσοδα: Η Συνεισφορά των Φορολογικών Εισπράξεων και Κοινωνικών Εισφορών

Τα συνολικά έσοδα της γενικής κυβέρνησης ανήλθαν σε 31,528 δισ. ευρώ το δεύτερο τρίμηνο, σημειώνοντας άνοδο από τα 30,336 δισ. ευρώ της αντίστοιχης περσινής περιόδου.

  • Οι φόροι στο εισόδημα και την περιουσία έφτασαν τα 7,818 δισ. ευρώ, αυξημένοι από τα 7,586 δισ. ευρώ. Αυτό υποδηλώνει είτε βελτίωση της φορολογικής συμμόρφωσης είτε αύξηση του φορολογητέου εισοδήματος, ενδεχομένως λόγω της οικονομικής ανάπτυξης.
  • Οι κοινωνικές εισφορές διαμορφώθηκαν σε 8,017 δισ. ευρώ, έναντι 7,752 δισ. ευρώ πέρυσι. Η αύξηση αυτή συνηγορεί υπέρ της βελτίωσης της απασχόλησης και της αύξησης των μισθών, μεγέθη που ενισχύουν τα έσοδα των ασφαλιστικών ταμείων.

Δαπάνες: Κοινωνικές Παροχές και Μισθολογικό Κόστος

Οι συνολικές δαπάνες της γενικής κυβέρνησης παρουσίασαν επίσης αύξηση, φτάνοντας τα 29,538 δισ. ευρώ, έναντι 27,737 δισ. ευρώ το δεύτερο τρίμηνο του 2023.

  • Οι πρωτογενείς δαπάνες, εξαιρουμένων δηλαδή των τόκων, ανήλθαν σε 27,534 δισ. ευρώ, από 25,610 δισ. ευρώ.
  • Οι αμοιβές εξαρτημένης εργασίας διαμορφώθηκαν σε 6,226 δισ. ευρώ, έναντι 6,117 δισ. ευρώ. Αυτή η αύξηση μπορεί να αντανακλά αυξήσεις μισθών στο δημόσιο τομέα ή προσλήψεις.
  • Οι κοινωνικές παροχές, που αποτελούν σημαντικό κομμάτι των δαπανών, αυξήθηκαν σε 11,721 δισ. ευρώ από 11,566 δισ. ευρώ. Εδώ συμπεριλαμβάνονται οι συντάξεις, τα επιδόματα και άλλες παροχές πρόνοιας.
  • Οι επιδοτήσεις παρέμειναν σε παρόμοια επίπεδα, στα 1 δισ. ευρώ, έναντι 1,029 δισ. ευρώ το δεύτερο τρίμηνο του 2023, υποδηλώνοντας σταθεροποίηση ή σταδιακή μείωση των έκτακτων μέτρων στήριξης.

Πρωτογενές Πλεόνασμα και Δημοσιονομική Θέση

Η διαφορά μεταξύ των συνολικών εσόδων (31,528 δισ. ευρώ) και των συνολικών δαπανών (29,538 δισ. ευρώ) για το δεύτερο τρίμηνο οδηγεί σε ένα πρωτογενές πλεόνασμα (μη συμπεριλαμβανομένων των τόκων, οι οποίοι δεν αναφέρονται αναλυτικά στην πηγή, αλλά οι πρωτογενείς δαπάνες είναι μικρότερες των συνολικών). Αυτό ενισχύει την πορεία της χώρας προς τη βιώσιμη δημοσιονομική ισορροπία, η οποία είναι απαραίτητη για την εξυπηρέτηση του χρέους και την ενίσχυση της θέσης της Ελλάδας στις διεθνείς αγορές μετά την έξοδο από το καθεστώς ενισχυμένης εποπτείας.

Στην εκτίμηση του συντάκτη, η επίτευξη σταθερών πρωτογενών πλεονασμάτων αποτελεί βασικό δείκτη επιστροφής στην οικονομική κανονικότητα, επιτρέποντας παράλληλα την κινητοποίηση πόρων για αναπτυξιακές και κοινωνικές πολιτικές. Η διατήρηση της δημοσιονομικής πειθαρχίας είναι ζωτικής σημασίας για την αποφυγή παλινδρομήσεων.

Ευρύτερο Πλαίσιο και Μελλοντικές Προκλήσεις

Η εξέλιξη των δημοσιονομικών μεγεθών το Β’ τρίμηνο του έτους συνάδει με τον γενικότερο στόχο της χώρας για διατήρηση της δημοσιονομικής σταθερότητας και μείωση του χρέους. Η σταδιακή μείωση του δημόσιου χρέους σε συνδυασμό με την αύξηση των εσόδων και τον έλεγχο των δαπανών, συνιστούν θετικά βήματα. Ωστόσο, οι προκλήσεις παραμένουν.

Μία νέα διάσταση είναι η ανάγκη για βελτίωση της ποιότητας των δημοσίων δαπανών, δηλαδή την αποτελεσματικότερη αξιοποίηση των πόρων για την ενίσχυση της ανάπτυξης και της κοινωνικής συνοχής, αντί απλώς για τη διατήρηση των υφιστάμενων δομών. Αυτό περιλαμβάνει επενδύσεις σε τομείς όπως η εκπαίδευση, η υγεία και η ψηφιοποίηση, οι οποίες μπορούν να έχουν πολλαπλασιαστικά οφέλη για την οικονομία μακροπρόθεσμα.

Επίσης, η συνεχιζόμενη μεταρρύθμιση του φορολογικού συστήματος με στόχο την επέκταση της φορολογικής βάσης και την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής είναι καθοριστική για τη διασφάλιση βιώσιμων εσόδων. Η ψηφιοποίηση των συναλλαγών και οι διασταυρώσεις στοιχείων αποτελούν σύγχρονα εργαλεία προς αυτή την κατεύθυνση, ενισχύοντας τη δικαιοσύνη και την αποδοτικότητα.

Οι εν λόγω τάσεις, αν διατηρηθούν, μπορούν να προσδώσουν περαιτέρω δυναμική στην αποκατάσταση της ελληνικής οικονομίας και να εδραιώσουν την εμπιστοσύνη των αγορών.

δειτε ακομα

δειτε ακομα