Το Ιράν επανέρχεται στους θαλάσσιους δρομολογιακούς χάρτες

Ο αριθμός των δεξαμενόπλοιων στον τερματικό σταθμό Kharg του Ιράν, ο οποίος διαχειρίζεται το 90% των πετρελαϊκών φορτώσεων της χώρας, φαίνεται να αυξάνεται σταδιακά. Αυτό συμβαίνει μετά από τις διαβεβαιώσεις του Ισραήλ προς τις Ηνωμένες Πολιτείες ότι οι επιθέσεις του θα στοχεύουν μόνο στρατιωτικές υποδομές και όχι τα πετρελαϊκά εφόδια της Τεχεράνης.

Όπως αναφέρει η «Washington Post», αυτή η δέσμευση διατυπώθηκε σε τηλεφωνική επικοινωνία μεταξύ του Ισραηλινού Πρωθυπουργού, Μπέντζαμιν Νετανιάχου, και του Αμερικανού Προέδρου, Τζον Μπάιντεν, κατά την αναμονή για την αντίδραση του Ισραήλ στην ιρανική πυραυλική επίθεση στις 1 Οκτωβρίου.

Παρά την αρχή των φορτώσεων, η διαδικασία είναι πιο αργή απ’ ότι συνήθως. Οι εκτιμήσεις δείχνουν ότι οι εξαγωγές έχουν πλέον πέσει στα 800.000 βαρέλια ημερησίως, από 1,5 εκατομμύριο που ήταν το μέσο επίπεδο τους τελευταίους μήνες.

Στο μεταξύ, τα συμβόλαια για το αργό πετρέλαιο τύπου Brent έχουν σταθεροποιηθεί γύρω από το χαμηλό δύο εβδομάδων, στα 74 δολάρια ανά βαρέλι, μετά από πτώση 4,1% στην προηγούμενη συνεδρίαση, λόγω της συνεχούς αβεβαιότητας που προκαλεί η σύγκρουση στη Μέση Ανατολή.

Το αμερικάνικο αργό (WTI) έχει διαμορφωθεί στα 70,89 δολάρια ανά βαρέλι.

Μείωση στα φορτία του 70%

Η απόφαση της National Iranian Tanker Co (NITC) να απομακρύνει τα τάνκερ λόγω φόβων για ισραηλινές επιθέσεις στα πετρελαϊκά κέντρα έχει ήδη οδηγήσει σε μείωση των φορτώσεων των δεξαμενόπλοιων σχεδόν κατά 70% στις πρώτες 10 ημέρες του Οκτωβρίου.

Σύμφωνα με στοιχεία της Iran International, η Τεχεράνη φόρτωσε μόνο 800.000 βαρέλια ημερησίως αυτόν τον μήνα, ενώ τα προηγούμενα μήνες η μέση ποσότητα ήταν 1,5 εκατομμύριο βαρέλια ημερησίως.

Ο τερματικός σταθμός Kharg, που βρίσκεται στον δυτικό Περσικό Κόλπο, είναι υπεύθυνος για το 90% των πετρελαϊκών φορτώσεων και εξυπηρετεί κυρίως πολύ μεγάλα πλοία μεταφοράς αργού πετρελαίου (VLCC) με χωρητικότητα 2 εκατομμυρίων βαρελιών.

Πολλοί παρατηρητές έχουν αναφέρει ότι ο συγκεκριμένος τερματικός σταθμός ενδέχεται να γίνει στόχος των ισραηλινών επιθέσεων.

Η Vortexa έχει τονίσει ότι αρκετά πλοία της NITC, που χρησιμοποιούνται ως πλωτές αποθήκες, έχουν ήδη αποχωρήσει από την περιοχή.

Σημειώνεται ότι το Ιράν εκτόξευσε πυραύλους κατά του Ισραήλ στις 1 Οκτωβρίου, ως αντίποινα για στρατιωτικές επιθέσεις στον Λίβανο και την Υεμένη.

Τα Στενά του Ορμούζ

Η Vortexa εκτιμά ότι ακόμα και σε περίπτωση στρατιωτικών αντιδράσεων από το Ισραήλ, είναι απίθανο το Ιράν να αποκλείσει το Στενό του Ορμούζ για τα δεξαμενόπλοια, παρά τις απειλές του. Περισσότερο από το 95% των εξαγωγών πετρελαίου του Ιράν κατευθύνονται προς την Κίνα.

«Εάν το Ιράν κλείσει το Στενό του Ορμούζ, θα προκαλέσει σοβαρές οικονομικές αναταραχές και θα βάλει σε κίνδυνο την κρίσιμη σχέση με την Κίνα», προειδοποιεί η Vortexa.

Ωστόσο, παρά τις αμερικανικές κυρώσεις, η Κίνα συνεχίζει να αγοράζει ιρανικό πετρέλαιο μέσω μικρών διυλιστηρίων.

Αυτές τις δύο εβδομάδες μετά την τελευταία πυραυλική επίθεση του Ιράν εναντίον του Ισραήλ, ανησυχίες επικρατούν για την πιθανότητα μιας κλιμάκωσης της σύγκρουσης, καθώς οι χώρες της Μέσης Ανατολής προετοιμάζονται για τις αναμενόμενες αντιδράσεις του Ισραήλ.

Αυτή η κατάσταση έρχεται σε μια πολιτικά φορτισμένη στιγμή για την Ουάσιγκτον, λιγότερο από έναν μήνα πριν από τις εκλογές, όπου ο Πρόεδρος Τζο Μπάιντεν έχει δηλώσει ότι δεν θα υποστήριζε οποιοδήποτε ισραηλινό χτύπημα σε εγκαταστάσεις που σχετίζονται με πυρηνικά.

ΗΠΑ: 17 πλοία «διαβόητοι παραβάτες»

Το υπουργείο Οικονομικών των ΗΠΑ χαρακτηρίζει 17 πλοία «διαβόητους παραβάτες» της μεταφοράς ιρανικών φορτίων, σημειώνοντας ότι παραβιάζουν τις αμερικανικές κυρώσεις.

Η λίστα περιλαμβάνει 10 τύπων VLCC, MR και aframax, καθώς και ένα suezmax.

Ο ναυλομεσίτης BRS Group δήλωσε ότι οι τελευταίες κυρώσεις που επιβλήθηκαν ενδέχεται να μην επηρεάσουν ουσιαστικά τις ιρανικές εξαγωγές πετρελαίου και υγραερίου.

Τόνισε ότι τα πλοία που αναφέρθηκαν από το υπουργείο Οικονομικών των ΗΠΑ για παραβιάσεις θα συνεχίσουν να μεταφέρουν πετρέλαιο και υγραέριο.

δειτε ακομα

δειτε ακομα