Καθώς οι κύριοι φορείς της ναυτιλίας συγκεντρώνονται αυτή την εβδομάδα για την 82η συνάντηση της Επιτροπής Θαλάσσιου Περιβάλλοντος και Προστασίας (MEPC) του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ), η Διεθνής Ένωση Λιμένων και Λιμενικών Αρχών (IAPH) δημοσίευσε μια νέα αναφορά που εξετάζει την πρόοδο στην απανθρακοποίηση των υποδομών λιμένων στις αναπτυσσόμενες χώρες.
Η μελέτη αυτή εκπονήθηκε από την εταιρεία Maritime & Transport Business Solutions (MTBS) για λογαριασμό της IAPH, επικεντρώνοντας την προσοχή σε σημαντικά case studies από λιμάνια στην Κένυα, την Ινδονησία, τις Νήσους Σολομώντα, τη Βραζιλία και την Ινδία.
Μελετώντας τα συγκεκριμένα παραδείγματα, η έκθεση προσδιορίζει τις απαιτούμενες επενδύσεις για την προσαρμογή των λιμανιών κλιματικά. Ενώ η προσοχή είναι στραμμένη στα καθαρά καύσιμα που θα οδηγήσουν στην απανθρακοποίηση της ναυτιλίας, εξίσου σημαντική είναι η προετοιμασία των λιμανιών για την ενεργειακή μετάβαση, η οποία πρέπει να αποτελέσει προτεραιότητα.
Δυστυχώς, η ανάπτυξη υποδομών λιμένων για πράσινο ανεφοδιασμό και ανανεώσιμη ηλεκτροδότηση χρειάζεται τεράστιες επενδύσεις, οι οποίες κυμαίνονται μεταξύ 55 και 83 εκατομμυρίων δολαρίων, ανάλογα με το μέγεθος του λιμανιού και την υπάρχουσα υποδομή. Σύμφωνα με την IAPH, αυτές οι επενδύσεις είναι καθοριστικές για την κλιματική προσαρμογή.
Πρέπει να σημειωθεί ότι τα μέλη του ΙΜΟ δεν έχουν καταλήξει σε συμφωνία σχετικά με τα μέτρα που βασίζονται στην αγορά, όπως η τιμολόγηση του αερίου του θερμοκηπίου (GHG). Ωστόσο, η IAPH πιστεύει ότι αυτή η μέθοδος θα μπορούσε να αποτελέσει μια χρήσιμη πηγή χρηματοδότησης για τις απαιτούμενες επενδύσεις στην απανθρακοποίηση των λιμανιών στις αναπτυσσόμενες χώρες.
«Η πιθανότητα ενός μέτρου που ανατιμά τη μεταφορά δημιουργεί πρόσθετη πίεση σε χώρες με λιγότερη ανάπτυξη και συνδεσιμότητα στο παγκόσμιο εμπορικό δίκτυο. Ωστόσο, τα πιθανά έσοδα που θα προκύψουν μπορούν να αξιοποιηθούν για μέτρα προσαρμογής και μετριασμού που σχετίζονται με τα λιμάνια, προκειμένου να ξεκινήσει η ενεργειακή μετάβαση» δήλωσε ο Patrick Verhoeven, Διευθύνων Σύμβουλος της IAPH.
Καθώς η τρέχουσα συνεδρίαση της MEPC αναμένεται να οριστικοποιήσει ένα νέο πλαίσιο τιμολόγησης του άνθρακα στη ναυτιλία, η IAPH παραμένει ουδέτερη ως προς τις προτεινόμενες λύσεις. Αυτή τη στιγμή, υπάρχουν τέσσερις πολιτικές προτάσεις για την εισφορά άνθρακα.
Ωστόσο, η IAPH δηλώνει ότι υποστηρίζει έναν μηχανισμό τιμολόγησης του άνθρακα που θα προσφέρει ισχυρά κίνητρα για επενδύσεις σε λιμενικές υποδομές, διασφαλίζοντας παράλληλα την εμπορική βιωσιμότητα καυσίμων που εκπέμπουν χαμηλότερους ή μηδενικούς ρύπους.