Στον τομέα της ναυτιλίας, οι Έλληνες εφοπλιστές διακρίνονται για την καινοτομία και την υποστήριξη πιο οικολογικών πλοίων, με τις παραγγελίες τους να έχουν διπλασιαστεί από το 2023. Όπως αναδεικνύουν δύο ναυλομεσιτικοί οίκοι, οι Έλληνες εφοπλιστές ηγούνται των νέων επενδύσεων, παρά τις αυξανόμενες προκλήσεις στην ναυπήγηση.
Κατά τις αναφορές των Clarksons, στο πρώτο εξάμηνο του 2024, η συνολική μεταφορική ικανότητα των πλοίων ελληνικών συμφερόντων που είναι υπό ναυπήγηση υπερδιπλασιάστηκε, φτάνοντας τα 43,01 εκατ. dwt από 24,33 εκατ. dwt. Οι Έλληνες πλοιοκτήτες προπορεύονται στις ναυπηγήσεις εμπορικών πλοίων φιλικών προς το περιβάλλον, με 543 πλοία συνολικής μεταφορικής ικανότητας 52.331.130 dwt σε σχέση με 532 πλοία από την Κίνα και 474 από την Ιαπωνία.
Για τη ναυπήγηση των νέων τους πλοίων, οι Έλληνες εφοπλιστές προτιμούν τα ναυπηγεία σε Κίνα, Νότια Κορέα και Ιαπωνία. Στη συγκεκριμένη αγορά, 72 ελληνικές εταιρείες συμμετέχουν ενεργά, με 20 από αυτές να έχουν προχωρήσει σε 384 από τις συνολικά 531 παραγγελίες, σύμφωνα με στοιχεία από την Xclusiv Shipbrokers.
Η δραστηριότητα των Ελλήνων εφοπλιστών στον τομέα της ναυπηγήσης πλοίων συνεχίζεται με αμείωτη ένταση. Μέχρι στιγμής στο 2024, έχουν πραγματοποιηθεί συνολικά 225 παραγγελίες.
Αναλυτικά, από αυτές, 122 αφορούν δεξαμενόπλοια, 40 φορτηγά πλοία, 25 LOG και 8 πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου.
Σύμφωνα με την έρευνα της Xclusiv Shipbrokers και το newmoney.gr:
Μεταφορέας χύδην φορτίου
– Η χωρητικότητα (Day) ανέρχεται στο 10,2% του συνολικού βιβλίου παραγγελιών, σε σύγκριση με 8,2% την ίδια περίοδο του 2023.
– Το 34% του συνολικού βιβλίου παραγγελιών μεταφοράς χύδην φορτίου έχει τοποθετηθεί το 2024 (8 VLOC, 32 Newcastlemax, 9 Capesize, 30 P-Panamax, 116 Kamsarmax, 3 Panamax, 171 Ultramax, 2 Supramax, 69 Handysize, 9 Small Bulkers).
– Το 13,5% των νέων πλοίων που παραγγέλθηκαν το 2024 είναι προγραμματισμένο να παραδοθεί το 2028 ή αργότερα.
– Μέχρι τώρα, οι Έλληνες έχουν κάνει 40 παραγγελίες (2 Capesize, 19 Kamsarmax, 14 Ultramax και 5 Handysize).
Δεξαμενόπλοια
– DWT ανέρχεται στο 13,7%, σε σύγκριση με 6,6% την ίδια περίοδο του 2023.
– Το 51% του βιβλίου παραγγελιών δεξαμενόπλοιων έχει γίνει το 2024 (59 VlCC, 45 Suezmax, 88 Aframax/LR2, 36 Panamax/LR1, 156 MR2, 33 MR1, 145 Small Tankers).
– Το 13% των δεξαμενόπλοιων που παραγγέλθηκαν το 2024 είναι προγραμματισμένο να παραδοθεί το 2028 ή αργότερα.
– Μέχρι σήμερα, οι Έλληνες έχουν προχωρήσει σε 122 παραγγελίες (9 VlCC, 26 Suezmax, 19 Aframax/LR2, 22 Panamax/LR1, 26 MR2, 13 MR1, 7 Small Tankers).
Κοντέινερ
– TEU διατηρεί το 25,8%, συγκριτικά με 25,7% για το 2023.
– Το 43% του βιβλίου παραγγελιών εμπορευματοκιβωτίων έχει τοποθετηθεί το 2024 (94 ULCV, 60 VlCV, 56 Neo-Panamax, 11 Panamax, 21 Handy, 44 Feeder).
– Το 45% των εμπορευματοκιβωτίων που παραγγέλθηκαν το 2024 προγραμματίζεται να παραδοθεί το 2028 ή αργότερα.
– Οι Έλληνες έχουν κάνει μέχρι τώρα 30 παραγγελίες (20 Neo-Panamax, 4 Panamax, 2 Handy, 4 Feeder).
LNG
– Η τρέχουσα αναλογία βιβλίου παραγγελιών προς στόλο σε όρους CBM βρίσκεται στο 51,8%, από 51,6% την ίδια περίοδο του 2023.
– Το 25% του βιβλίου παραγγελιών LNG έχει τοποθετηθεί το 2024 (2 LNG 0-15k cbm, 6 LNG 16k-100k cbm, 53 LNG 141k-200k cbm, 24 LNG 201k+ cbm).
– Το 58% των LNG που παραγγέλθηκαν το 2024 είναι προγραμματισμένο να παραδοθεί το 2028 ή αργότερα.
– Οι Έλληνες έχουν υποβάλει έως τώρα 8 παραγγελίες (8 LNG 141k-200k cbm).