Ναυτιλιακές εκπομπές: Στο υψηλότερο σημείο από το 2008

Μια νέα έκθεση αποκαλύπτει ότι υπάρχουν αυξανόμενες εκπομπές της διεθνούς ναυτιλίας, κάτι που έρχεται σε πλήρη αντίθεση με τους στόχους του ΙΜΟ για μείωση των εκπομπών κατά 20-30% μέχρι το 2030, συγκριτικά με τα επίπεδα του 2008.

Η μελέτη, που δημοσιεύθηκε στις 13 Νοεμβρίου από το Πανεπιστήμιο UCL και το UMAS, καταδεικνύει την άνοδο των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, καθώς και την επιβράδυνση της μείωσης της έντασης άνθρακα στη διεθνή ναυτιλία κατά την περίοδο 2018-2022.

Η έκθεση επισημαίνει τους παράγοντες που επηρεάζουν τις εκπομπές στον τομέα του εμπορικού ναυτιλιακού τομέα, έτσι ώστε τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, τα πετρελαιοφόρα, οι πλοιοί μεταφοράς χύδην φορτίου και οι κρουαζιέρες να αντιπροσωπεύουν περίπου το 70% των εκπομπών στο ναυτιλιακό τομέα.

Παρά τις κάποιες θετικές εξελίξεις στην αποδοτικότητα, η συνεχιζόμενη αύξηση του μεταφορικού έργου, ακόμα και μετά την προσωρινή ανακοπή κατά τη διάρκεια της πανδημίας του Covid-19, ζητά περισσότερα βήματα για την επίτευξη των φιλόδοξων στόχων μείωσης των εκπομπών που έχει ορίσει ο ΙΜΟ στην αναθεωρημένη στρατηγική του για την κλιματική αλλαγή που εγκρίθηκε πέρυσι.

Η πανδημία Covid-19 είχε ουσιαστική, αλλά βραχυχρόνια, επίδραση στις καταγραφές εκπομπών. Το 2020, οι μειώσεις στο παγκόσμιο εμπόριο είχαν ως αποτέλεσμα μείωση του μεταφορικού έργου και, κατ’ επέκταση, μείωση των εκπομπών.

Ωστόσο, αυτή η τάση ανατράπηκε γρήγορα μετά την πανδημία, καθώς το 2021 παρατηρήθηκε αύξηση του εμπορίου που οδήγησε σε κορύφωση του μεταφορικού έργου, συνοδευόμενη από μειωμένη αποδοτικότητα και ταχύτερες μέσες ταχύτητες.

Η ενίσχυση της αποτελεσματικότητας των ρυθμίσεων CII θα είναι ζωτικής σημασίας προκειμένου να επιτευχθεί μεταξύ 2022 και 2030 η μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου κατά 20-30%, σύμφωνα με την αναθεωρημένη στρατηγική του ΙΜΟ.

Επιπλέον, ο χαμηλός ρυθμός βελτίωσης της έντασης άνθρακα/ενεργειακής απόδοσης (2012-2022) προκαλείται από τις ανεπαρκείς κινητήριες δυνάμεις για περαιτέρω πρόοδο μετά τις αρχικές “διορθώσεις” καθόλη τη διάρκεια 2008-2012.

Γνωστά εμπόδια και αποτυχίες της αγοράς αναστέλλουν τις επιχειρηματικές προοπτικές και τα κίνητρα για βελτίωση της αποδοτικότητας, παραλείποντας πολλά μέτρα αποδοτικότητας τεχνικά και λειτουργικά. Τα αποτελέσματα της έκθεσης δείχνουν επίσης την περιορισμένη αποτελεσματικότητα του κανονισμού EEDI στη βελτίωση της αποδοτικότητας του ναυτικού στόλου.

Η περίοδος 2018-2022 είχε μόνο μια μικρή αύξηση του μεταφορικού έργου και του ναυτικού μιλίου κατά 1% ετησίως, σημαντικά κατώτερη από την αύξηση κατά 3% ετησίως που καταγράφηκε την περίοδο 2008-2018.

Αντίστοιχα, η τάση της έντασης άνθρακα επιβραδύνθηκε με εκτιμώμενη μείωση 1,1% ετησίως την περίοδο 2018-2022, σε αντίθεση με τη μεγαλύτερη βελτίωση κατά ~3% που σημειώθηκε προηγουμένως.

Η σταδιακή βελτίωση της αποδοτικότητας που παρατηρήθηκε την περίοδο 2008-2012 προήλθε από λειτουργικές και τεχνολογικές αναβαθμίσεις, όπως τα «οικολογικά πλοία», οι οποίες φαίνεται να έχουν σταματήσει.

δειτε ακομα

δειτε ακομα