Ναυτιλία: Ηγέτες στην Εποχή της Απανθρακοποίησης

Ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Χρήστος Στυλιανίδης, παρουσίασε με σαφήνεια τις θέσεις και τις στρατηγικές της Ελλάδας για την ενεργειακή μετάβαση της ναυτιλίας, με έμφαση στην αποανθρακοποίηση και την βιώσιμη ανάπτυξη του κλάδου. Η ομιλία του έγινε στο πλαίσιο του “15th Annual Capital Link Greek Shipping Forum” στην Αθήνα.

Ο κ. Στυλιανίδης υπογράμμισε ότι η αποανθρακοποίηση αποτελεί μια τεράστια πρόκληση για τη ναυτιλία, απαιτώντας σημαντικές επενδύσεις και καινοτομίες. Η Ελλάδα, μέσω του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, δεσμεύεται να διαδραματίσει ηγετικό ρόλο στην πράσινη μετάβαση του κλάδου, εστιάζοντας σε συγκεκριμένες δράσεις:

  • Υποστηρίζει ενεργά την καθιέρωση διεθνών προτύπων για την απανθρακοποίηση της ναυτιλίας υπό την αιγίδα του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (IMO).
  • Συμμετέχει ενεργά στη διαδικασία διαμόρφωσης και υιοθέτησης μεσοπρόθεσμων μέτρων, σύμφωνα με τη Στρατηγική του IMO για τη μείωση των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου από τα πλοία (IMO 2023).
  • Προωθεί την εναρμόνιση της ευρωπαϊκής νομοθεσίας με τα μέτρα του IMO, ώστε να αποφευχθεί η διπλή επιβάρυνση της ναυτιλιακής βιομηχανίας.
  • Εργάζεται για την επίτευξη γρήγορης συμφωνίας στην Επιτροπή Προστασίας Θαλάσσιου Περιβάλλοντος (MEPC) τον Οκτώβριο του 2025.
  • Δηλώνει σταθερή υποστήριξη στην υιοθέτηση ενός τέλους (levy) εκπομπών αερίων θερμοκηπίου, θεωρώντας το ως το πιο δίκαιο, αποτελεσματικό και απλό μέτρο για παγκόσμια εφαρμογή.
  • Συμμετέχει ενεργά στην πρωτοβουλία “Clean Energy Marine Hubs”, υπογραμμίζοντας τη σημασία της συνεργασίας μεταξύ όλων των εμπλεκόμενων φορέων.

Ο Υπουργός τόνισε ότι ένα κρίσιμο ζήτημα για την Ελλάδα είναι η αποφυγή υπερβολικής επιβάρυνσης της ναυτιλίας χύδην φορτίου (bulk-tramp) από τα οικονομικά μέτρα που θα θεσπιστούν από τον IMO. Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε: «Η ενεργειακή μετάβαση πρέπει να λαμβάνει υπόψη τις ιδιαιτερότητες κάθε κατηγορίας πλοίων, διασφαλίζοντας ίσους όρους ανταγωνισμού. Αυτό είναι ζωτικής σημασίας για τη μακροπρόθεσμη ανάπτυξη της ελληνικής ναυτιλίας».

ywAAAAAAQABAAACAUwAOw==

Εστιάζοντας στις απαιτούμενες επενδύσεις για μια ναυτιλία μηδενικού άνθρακα, ο Υπουργός επανέλαβε την αναγκαιότητα ενός συνδυασμού χρηματοδοτικών εργαλείων: «Απαιτούνται τόσο ιδιωτικά όσο και δημόσια κεφάλαια. Χρειαζόμαστε καινοτόμες προσεγγίσεις και χρηματοδοτικά σχήματα, σε ένα ρεαλιστικό πλαίσιο. Τα έσοδα από οποιοδήποτε παγκόσμιο μέτρο που βασίζεται στην αγορά, πρέπει να χρησιμοποιηθούν με φειδώ και ισορροπία».

Ολοκληρώνοντας, ο κ. Στυλιανίδης τόνισε ότι εθνική προτεραιότητα αποτελεί η διασφάλιση της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής και ευρωπαϊκής ναυτιλίας, καθώς και η ανθεκτικότητα των οικονομιών. «Η προώθηση της πράσινης ναυτιλίας είναι κεντρικός στόχος της Κυβέρνησης. Το Υπουργείο Ναυτιλίας έχει αναλάβει συγκεκριμένες πρωτοβουλίες, όπως η ενίσχυση των δραστηριοτήτων clustering, η αναβάθμιση των λιμενικών υποδομών, η διασφάλιση της συνδεσιμότητας των νησιών μέσω ΣΔΙΤ και η ανάπτυξη συναφών κλάδων, όλα αυτά στο πλαίσιο των διεθνών κανόνων του ΙΜΟ».

δειτε ακομα

δειτε ακομα