2025: Ευκαιρία για πράσινα πλοία στην ελληνική ακτοπλοΐα

Ώρα για αλλαγές στην ακτοπλοΐα! Το 2025 σηματοδοτεί μια νέα εποχή, με έμφαση στην πράσινη μετάβαση και τη βιωσιμότητα. Το Υπουργείο Ναυτιλίας δρομολογεί σημαντικές πρωτοβουλίες για την εξασφάλιση ευρωπαϊκών κονδυλίων, φέρνοντας αέρα ανανέωσης στον κλάδο.

Εκσυγχρονισμός του Ακτοπλοϊκού Στόλου: Μια Αναγκαιότητα

Οι νέες περιβαλλοντικές οδηγίες της ΕΕ απαιτούν άμεσες δράσεις. Ένα μεγάλο μέρος του ακτοπλοϊκού στόλου χρειάζεται εκσυγχρονισμό για τη μείωση των εκπομπών ρύπων. Εδώ και πάνω από μια δεκαετία δεν έχει γίνει καμία σημαντική ναυπήγηση για την ελληνική ακτοπλοΐα, γεγονός που καθιστά επιτακτική την ανάγκη για ανανέωση.

Επενδύσεις στην Πράσινη Ναυτιλία: Παραδείγματα από Attica Group και Grimaldi

Όμιλοι όπως η Attica Group και η Grimaldi έχουν κινηθεί ήδη προς την κατεύθυνση του εκσυγχρονισμού των στόλων τους. Η Attica Group έχει υπογράψει συμφωνία για την κατασκευή δύο πλοίων τύπου E-Flexer, έτοιμων να χρησιμοποιούν μεθανόλη και μπαταρίες. Η Grimaldi σχεδιάζει τη δημιουργία εννέα Ro Pax πλοίων, με δυνατότητα μεταφοράς έως 2.500 επιβατών.

Χρηματοδότηση και Προκλήσεις για την Ελληνική Ακτοπλοΐα

Ο Υπουργός Ναυτιλίας, Χρήστος Στυλιανίδης, εκτιμά ότι οι χρηματοδοτήσεις για την πράσινη μετάβαση και την ανάπτυξη των λιμενικών υποδομών θα αγγίξουν τα 2 δισεκατομμύρια ευρώ έως το 2028. Ειδικά για τις άγονες γραμμές, προβλέπεται η αξιοποίηση κονδυλίου 500 εκατομμυρίων ευρώ, εξασφαλίζοντας τη διασύνδεση όλων των νησιών με την ηπειρωτική Ελλάδα.

Η υπευθυνότητα στη διαχείριση των πόρων είναι ζωτικής σημασίας, όπως και η συνεχής επικοινωνία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την επιστροφή χρημάτων για περιβαλλοντικές επενδύσεις.

Νέοι Κανονισμοί: Σύστημα Εμπορίας Ρύπων ETS και FuelEU Maritime

Τα πλοία που δραστηριοποιούνται σε περιοχές με αυξημένο πληθυσμό πρέπει να συμμορφώνονται με το σύστημα εμπορίας ρύπων ETS και το FuelEU Maritime. Ωστόσο, προβλέπεται εξαίρεση έως το 2029 για πλοία που προσεγγίζουν λιμάνια με λιγότερους από 200.000 κατοίκους.

Το ETS απαιτεί από τις εταιρείες να αγοράζουν πιστώσεις για τις εκπομπές CO2, ενώ το FuelEU Maritime επιβάλλει τη χρήση καυσίμων με χαμηλότερη περιεκτικότητα σε θείο.

Εμπορικά πλοία στο λιμάνι

Η Εξέλιξη των Πλοίων Διπλού Καυσίμου: Μια Παγκόσμια Τάση

Η αγορά των πλοίων διπλού καυσίμου παρουσιάζει σημαντική ανάπτυξη παγκοσμίως, φτάνοντας τα 2.119 πλοία. Το LNG κατέχει κυρίαρχη θέση ως εναλλακτικό καύσιμο, αντιπροσωπεύοντας το 7,4% του παγκόσμιου ναυτιλιακού στόλου.

Σύμφωνα με έκθεση της UNCTAD, ο παγκόσμιος στόλος περιλάμβανε περίπου 109.000 σκάφη στα τέλη του 2023, με αύξηση χωρητικότητας κατά 3,4%.

Η ακτοπλοΐα βρίσκεται σε ένα κρίσιμο σταυροδρόμι, με τις προκλήσεις της πράσινης μετάβασης να απαιτούν καινοτόμες λύσεις και σημαντικές επενδύσεις. Η συνεργασία μεταξύ κυβέρνησης, ακτοπλοϊκών εταιρειών και ευρωπαϊκών φορέων είναι απαραίτητη για την επιτυχή αντιμετώπιση των προκλήσεων και τη διασφάλιση ενός βιώσιμου μέλλοντος για τον κλάδο.

δειτε ακομα

δειτε ακομα