Στη δυτική περιοχή του Παναμά, συγκεκριμένα στις κοιλάδες των ποταμών El Zaino και La Arenosa, σχεδιάζεται η κατασκευή μιας ακόμα μεγαλύτερης δεξαμενής, η οποία θα διασφαλίσει την βιωσιμότητα της Διώρυγας του Παναμά εν μέσω της κλιματικής αλλαγής. Σύμφωνα με δημοσίευμα του gcaptain.com, το έργο αυτό είναι φιλόδοξο και ενδέχεται να επηρεάσει σημαντικά τη ζωή των κατοίκων της περιοχές.
Μια από τις κοινότητές που μπορεί να εξαφανιστούν είναι οι Tres Hermanas, καθώς οι κάτοικοι και οι αρχές συζητούν για το σχέδιο ύψους 1,6 δισ. δολαρίων από την κρατική Διώρυγα. Οι απόψεις διχάζονται, με ορισμένους κατοίκους να αντιδρούν στην μετεγκατάσταση, ενώ άλλοι εστιάζουν στον τρόπο που θα μπορέσουν να λάβουν δίκαιη αποζημίωση.
Το έργο για το φράγμα Rio Indio είναι κάτι που συζητείται εδώ και δύο δεκαετίες, αλλά η πρόσφατη αύξηση σε ακραία καιρικά φαινόμενα, όπως η σοβαρή ξηρασία που παρατηρήθηκε πέρυσι, επιτάσσει την ανάγκη υλοποίησής του. Η ξηρασία αυτή είχε ως αποτέλεσμα περιορισμούς στη διέλευση των πλοίων στην Διώρυγα.
Η Διώρυγα είναι κρίσιμη για την οικονομία του Παναμά, καθώς αντιπροσωπεύει το 3,1% του ακαθάριστου εγχώριου προϊόντος. Κάθε χρόνο διέρχονται περίπου 14.000 πλοία από αυτήν, κάτι που αποδεικνύει τη σημασία της για το παγκόσμιο θαλάσσιο εμπόριο, ιδιαίτερα για τις ΗΠΑ.
«Το φράγμα Rio Indio μπορεί να προσφέρει μια βιώσιμη λύση για τις επόμενες πέντε δεκαετίες στις αυξανόμενες ξηρασίες», ανέφερε ο Ilya Espino de Marotta, αναπληρωτής διαχειριστής της Διώρυγας, σε συνέντευξή του στο Reuters τον Οκτώβριο.
Εκκρεμούν εγκρίσεις
Προτού προχωρήσει το έργο, πρέπει να περάσει από μια διαδικασία έγκρισης, η οποία περιλαμβάνει δημόσιες διαβουλεύσεις και συζητήσεις σε κυβερνητικό επίπεδο. Παρά τις προτάσεις του Προέδρου του Παναμά, Jose Mulino, οι παράγοντες του εμπορίου παρακολουθούν με ανησυχία τη διαδικασία, δεδομένων των καθυστερήσεων που παρατηρήθηκαν τα τελευταία χρόνια.
Η ομάδα ακτιβιστών “Countrymen Coordinator for Life” υποστηρίζει τους τοπικούς κατοίκους και έχει ήδη επιδράσει στην αναστολή άλλων έργων που έχουν προγραμματιστεί.
Σύμφωνα με τον οικονομολόγο Cesar Petit από την BancTrust & Co, υπάρχει πολιτική συναίνεση για το φράγμα στο εσωτερικό της χώρας, αλλά η κυβέρνηση θα πρέπει να καταρτίσει αξιόπιστο σχέδιο αποζημίωσης για τους επηρεαζόμενους κατοίκους.
15 επιπλέον διελεύσεις
Η Αρχή της Διώρυγας του Παναμά στοχεύει στην οικοδόμηση φράγματος μήκους 840 μέτρων και ύψους 80,5 μέτρων. Η δεξαμενή θα έχει χωρητικότητα 1,25 δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων νερού, προσφέροντας τη δυνατότητα έως και 15 πρόσθετων διελεύσεων πλοίων καθημερινά και προμήθεια πόσιμου νερού στον αναπτυσσόμενο πληθυσμό των 4,5 εκατομμυρίων κατοίκων του Παναμά.
Σε αντίθεση με τη Διώρυγα του Σουέζ, η οποία δεν έχει κλειδώματα, η Διώρυγα του Παναμά απαιτεί γλυκό νερό για τη λειτουργία της.
Αν το έργο εγκριθεί, αναμένεται να ολοκληρωθεί μέχρι το 2030 ή το 2031. Οι μετεωρολόγοι προειδοποιούν ότι ο Παναμάς πιθανόν να αντιμετωπίσει μεγαλύτερες ξηρασίες και γρηγορότερη εξάτμιση στο μέλλον.
Επιπλέον, πρόσφατη απόφαση του Ανωτάτου Δικαστηρίου επέτρεψε στην Αρχή της Διώρυγας να επεκτείνει τις δραστηριότητές της σε διπλάσια περιοχή, ενισχύοντας τις προοπτικές διαχείρισης των υδάτων.
Η υλοποίηση αυτού του έργου θα απαιτήσει τη μετεγκατάσταση περίπου 2.260 ατόμων και θα επηρεάσει άλλους 2.000 κατοίκους. Ο ακριβής αριθμός θα καταγραφεί σε απογραφή που αναμένεται να ολοκληρωθεί τον Ιανουάριο, και η κυβέρνηση σχεδιάζει έργα υποδομών, όπως γέφυρες στην περιοχή Tres Hermanas.
Το Υπουργείο Δημοσίων Έργων του Παναμά έχει ανακοινώσει σχέδια για γέφυρα που θα διευκολύνει τη μετάβαση στο Ρίο Ιντίο.