Η ανάπτυξη του βιβλίου παραγγελιών και η αύξηση των ναυπηγείων στα πλαίσια της ναυτιλιακής βιομηχανίας δεν φαίνεται να ανησυχούν την αγορά. Ωστόσο, υπάρχει μια σοβαρή πρόκληση που αντιμετωπίζει ο κλάδος: η γήρανση του στόλου.
«Εξετάζοντας προς το 2030, παρατηρούμε ότι μεγάλο ποσοστό των πλοίων που πλέουν σήμερα θα είναι μεγαλύτερα από 20 χρόνια. Αυτός ο ηλικιωμένος στόλος συνεπάγεται μια σειρά προκλήσεων, από την επιχειρησιακή αποδοτικότητα μέχρι την περιβαλλοντική βιωσιμότητα, ειδικά καθώς η ικανοποίηση των στόχων του ΙΜΟ για το 2030 είναι αρκετά δύσκολη» αναφέρουν οι αναλυτές της Xclusiv Shipbrokers.
«Στον τομέα των χύδην φορτηγών πλοίων, σχεδόν το 30% του υπάρχοντος στόλου, τόσο σε αριθμό πλοίων όσο και σε χωρητικότητα (DWT), θα έχει ηλικία άνω των 20 ετών μέχρι το 2030».
Ο στόλος των δεξαμενόπλοιων αντιμετωπίζει επίσης μια παρόμοια διαδικασία γήρανσης. Περιπου το 48% του σημερινού στόλου δεξαμενόπλοιων, που αντιπροσωπεύει μεταφορική ικανότητα 284,89 εκατομμυρίων DWT, θα είναι ηλικίας άνω των 21 ετών μέχρι το 2030. Ακόμα πιο ανησυχητικό είναι πως, όταν προστεθούν και τα 831 πλοία που θα βρίσκονται στην ηλικία 19-20 ετών, γίνεται σαφές ότι ένα σημαντικό τμήμα του στόλου πλησιάζει το τέλος της ζωής του.
-Τα τμήματα Panamax/LR1 και Handysize/MR1 είναι ιδιαίτερα εκτεθειμένα, με το 62% και το 66% του αντίστοιχου στόλου τους να αναπρογραμματίζεται να είναι άνω των 21 ετών έως το 2030.
-Ακόμα και οι στόλοι εμπορευματοκιβωτίων και φυσικού αερίου παρατηρούν αυξανόμενη γήρανση. Μέχρι το 2030, το 49% του τρέχοντος στόλου εμπορευματοκιβωτίων, σε όρους πλοίων και TEU, θα είναι άνω των 21 ετών. Ιδιαίτερα, τα μικρότερα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, όπως αυτά μεταξύ 3.000 και 7.999 TEU, αναμένονται να πλήξουν το 60% του στόλου που θα έχει ηλικία άνω των 21 ετών.
-Στον τομέα των πλοίων μεταφοράς αερίου, περίπου το 42% του στόλου εκτιμάται ότι θα είναι άνω των 21 ετών το 2030. Παρά την πρόσφατη αύξηση παραγγελιών για νέα πλοία, ο ρυθμός παράδοσης δεν επαρκεί για την αντικατάσταση του γηράσκοντος στόλου. Ακόμα και με μια ετήσια παράδοση 1.200 νέων πλοίων, μόνο το 70% των πλοίων που θα είναι άνω των 21 ετών θα μπορέσουν να αντικατασταθούν μέχρι τότε.
ΠΗΓΗ: ΜΗΝΑΣ ΤΣΑΜΟΠΟΥΛΟΣ – www.newmoney.gr