Ελλάδα και 46 χώρες ζητούν τιμολόγηση εκπομπών αερίων στη διεθνή ναυτιλία

Η Ελλάδα πρωτοστατεί σε μια σημαντική πρωτοβουλία για τη ναυτιλία, αποσκοπώντας σε γρήγορη ενεργειακή μετάβαση στον τομέα αυτό.

Σύμφωνα με το δημοσίευμα της ιστοσελίδας offshore-energy.biz, η χώρα μας, σε συνεργασία με το Διεθνές Ναυτιλιακό Επιμελητήριο (ICS) και 46 χώρες, κατέθεσε μια κοινή πρόταση στον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (IMO) για την υιοθέτηση ενός μηχανισμού τιμολόγησης εκπομπών αερίων θερμοκηπίου (GHG) που αφορούν τη διεθνή ναυτιλία.

Σκοπός της πρότασης είναι η εξομάλυνση του κόστους μεταξύ καυσίμων με μηδενικές ή σχεδόν μηδενικές εκπομπές GHG (ZNZ).

ploio pou kineitai me methanolh

Συμμετοχή και στόχοι

Η πρόταση υποστηρίζεται από σπουδαία ναυτιλιακά κράτη όπως η Ελλάδα, η Ιαπωνία, η Κορέα και το Ηνωμένο Βασίλειο, καθώς και από φορείς όπως οι Μπαχάμες και η Λιβερία, με τη συμμετοχή όλων των κρατών της ΕΕ και άλλων αναπτυσσόμενων χωρών.

Η κοινή αυτή πρόταση κρίνει απαραίτητες τροποποιήσεις στη Σύμβαση MARPOL του IMO. Συγκεκριμένα, ζητάει από τις ναυτιλιακές εταιρείες που εκτελούν διεθνείς πλόες να καταβάλλουν εισφορές για κάθε τόνο CO2 που εκπέμπουν.

Αυτή η υποχρεωτική χρέωση GHG στοχεύει στη μείωση του κόστους των καυσίμων ZNZ, όπως είναι η πράσινη μεθανόλη και το υδρογόνο, συγκριτικά με τα συμβατικά ναυτιλιακά καύσιμα, προκειμένου να ενθαρρυνθεί η υιοθέτηση τους.

Τα έσοδα θα ενισχύσουν την παραγωγή και κατανάλωση καυσίμων ZNZ καθώς και θα προσφέρουν σημαντική χρηματοδότηση στις αναπτυσσόμενες χώρες για τη μείωση των θαλάσσιων GHG.

Το ύψος της συνεισφοράς GHG ανά τόνο CO2 που θα εκπέμπεται έχει προγραμματιστεί να κυμαίνεται από 60 έως 300 δολάρια, ανάλογα με τη συμφωνία που θα υπάρξει για την υποστήριξη των μηδενικών καυσίμων.

aa09aec1e5038d06e74de197f1570a74 XL

Κρίσιμες εξελίξεις τον Φεβρουάριο

Η πρόταση αυτή θα εξεταστεί σε μια σημαντική συνεδρίαση του IMO τον Φεβρουάριο του 2025. Αν εγκριθούν οι τροποποιήσεις της MARPOL, θα τεθούν σε εφαρμογή παγκοσμίως το 2027, με τις πρώτες εισφορές GHG να συλλέγονται το 2028.

Επιπλέον, από την 1η Ιανουαρίου 2024, η ναυτιλία θα ενταχθεί στο Σύστημα Εμπορίας Εκπομπών της ΕΕ (EU ETS), το οποίο απαιτεί αγορά δικαιωμάτων εκπομπής για τις σχετικές εκπομπές CO2.

cargo ships 4519830 640

Δηλώσεις από την βιομηχανία

«Η βιομηχανία στηρίζει πλήρως την υιοθέτηση ενός συστήματος τιμολόγησης GHG από τον IMO. Η προτεινόμενη πρόταση είναι μια ρεαλιστική λύση για την ταχεία ενεργειακή μετάβαση στη ναυτιλία, συμβάλλοντας στη επίτευξη του στόχου για καθαρές μηδενικές εκπομπές έως το 2050.

Η συμμετοχή μιας τόσο ευρείας ομάδας κρατών δείχνει τη δέσμευση για την ανάπτυξη μιας καθολικής προσέγγισης σχετικά με την χρέωση άνθρακα στη ναυτιλία, παρά τις ανησυχίες ορισμένων κρατών.

Ο Guy Platten, Γενικός Γραμματέας του Διεθνούς Επιμελητηρίου Ναυτιλίας, σημείωσε ότι η συνεργασία με όλες τις χώρες του IMO είναι κρίσιμη για την επίτευξη συναίνεσης σχετικά με την κανονιστική πρόταση.

δειτε ακομα

δειτε ακομα