Ελλάδα: Πρωτοστατεί για φόρο άνθρακα στα πλοία μαζί με 46 κράτη

Η Ελλάδα ηγείται μιας φιλόδοξης πρωτοβουλίας για την πράσινη μετάβαση της ναυτιλίας, σηματοδοτώντας μια νέα εποχή βιώσιμης ανάπτυξης στον κλάδο.

Πρωτοβουλία για Μείωση Εκπομπών στην Παγκόσμια Ναυτιλία

Η Ελλάδα, σε συνεργασία με το Διεθνές Ναυτιλιακό Επιμελητήριο (ICS) και 46 χώρες, έχει υποβάλει μια σημαντική πρόταση στον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (IMO). Η πρόταση αφορά τη δημιουργία ενός μηχανισμού τιμολόγησης των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου (GHG) που προέρχονται από τη διεθνή ναυτιλία, όπως αναφέρεται στο offshore-energy.biz.

Ο απώτερος στόχος αυτής της πρωτοβουλίας είναι η γεφύρωση του κόστους μεταξύ των συμβατικών καυσίμων και των καυσίμων μηδενικών ή σχεδόν μηδενικών εκπομπών GHG (ZNZ), προωθώντας την υιοθέτηση πιο καθαρών εναλλακτικών λύσεων.

Πλοίο που κινείται με μεθανόλη

Στρατηγική Συμμετοχή και Βασικοί Στόχοι

Η πρόταση έχει την υποστήριξη σημαντικών ναυτιλιακών δυνάμεων, όπως η Ελλάδα, η Ιαπωνία, η Κορέα και το Ηνωμένο Βασίλειο, καθώς και από τις Μπαχάμες και τη Λιβερία. Όλα τα κράτη μέλη της ΕΕ και πολλές αναπτυσσόμενες χώρες συμμετέχουν ενεργά.

Η κοινή αυτή προσπάθεια επιδιώκει την τροποποίηση της Σύμβασης MARPOL του IMO, με την επιβολή εισφορών στις ναυτιλιακές εταιρείες για κάθε τόνο CO2 που εκπέμπουν κατά τη διάρκεια διεθνών πλόων. Αυτή η υποχρεωτική χρέωση GHG έχει ως στόχο τη μείωση του κόστους των καυσίμων ZNZ, όπως η πράσινη μεθανόλη και το υδρογόνο, καθιστώντας τα πιο ελκυστικά οικονομικά σε σχέση με τα παραδοσιακά καύσιμα.

Τα έσοδα που θα προκύψουν θα διοχετευθούν στην ενίσχυση της παραγωγής και της κατανάλωσης καυσίμων ZNZ, ενώ παράλληλα θα παρέχουν σημαντική οικονομική στήριξη σε αναπτυσσόμενες χώρες για τη μείωση των θαλάσσιων εκπομπών GHG.

Το προβλεπόμενο ύψος της συνεισφοράς GHG κυμαίνεται μεταξύ 60 και 300 δολαρίων ανά τόνο CO2, ανάλογα με τη συμφωνηθείσα κλίμακα υποστήριξης των καυσίμων μηδενικών εκπομπών.

Θαλάσσιο τοπίο με πλοία

Καθοριστικές Εξελίξεις τον Φεβρουάριο του 2025

Η πρόταση θα τεθεί υπό εξέταση σε μια κρίσιμη συνεδρίαση του IMO τον Φεβρουάριο του 2025. Εάν οι τροποποιήσεις της MARPOL εγκριθούν, αναμένεται να εφαρμοστούν παγκοσμίως από το 2027, με την έναρξη συλλογής των εισφορών GHG το 2028.

Επιπλέον, από την 1η Ιανουαρίου 2024, η ναυτιλία έχει ενταχθεί στο Σύστημα Εμπορίας Εκπομπών της ΕΕ (EU ETS), το οποίο απαιτεί την αγορά δικαιωμάτων εκπομπής για τις σχετικές εκπομπές CO2.

Εμπορικά πλοία στο λιμάνι

Δέσμευση της Βιομηχανίας

Η βιομηχανία ναυτιλίας υποστηρίζει σθεναρά την υιοθέτηση ενός συστήματος τιμολόγησης GHG από τον IMO. Η προτεινόμενη λύση θεωρείται ρεαλιστική για την επιτάχυνση της ενεργειακής μετάβασης στον κλάδο, συμβάλλοντας στην επίτευξη του παγκόσμιου στόχου για μηδενικές εκπομπές έως το 2050.

Η ευρεία συμμετοχή κρατών καταδεικνύει την ισχυρή δέσμευση για μια παγκόσμια προσέγγιση στη χρέωση άνθρακα στη ναυτιλία, παρά τις επιφυλάξεις ορισμένων χωρών.

Ο Guy Platten, Γενικός Γραμματέας του Διεθνούς Επιμελητηρίου Ναυτιλίας, τόνισε ότι η συνεργασία με όλες τις χώρες μέλη του IMO είναι ζωτικής σημασίας για την επίτευξη συναίνεσης σχετικά με την προτεινόμενη κανονιστική ρύθμιση, διασφαλίζοντας μια δίκαιη και αποτελεσματική μετάβαση προς ένα πιο βιώσιμο μέλλον για τη ναυτιλία.

δειτε ακομα

δειτε ακομα