Η ευρωπαϊκή ναυτιλία πρέπει να είναι στο επίκεντρο της επερχόμενης στρατηγικής για την πράσινη βιομηχανία, όπως δήλωσε η πρόεδρος von der Leyen, προτείνοντας συγκεκριμένες ενέργειες κατά τις πρώτες 100 ημέρες λειτουργίας της νέας Επιτροπής.
Αυτή η ανάγκη υπογραμμίζεται από την Ένωση Ευρωπαίων Εφοπλιστών (ECSA), η οποία αντιδρά στην πρόσφατη έκθεση του πρώην προεδρεύοντος της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, Μάριο Ντράγκι. Στην έκθεση αυτή, τονίζεται η ανάγκη για έναν δυναμικό και ανταγωνιστικό τομέα ναυτιλίας στην Ευρώπη, που θα απαιτήσει περίπου 40 δισεκατομμύρια ευρώ ετησίως προκειμένου να γίνει πράξη η μετάβαση σε μια χωρίς άνθρακα βιομηχανία.
Σύμφωνα με την ανακοίνωση της ECSA σχετικά με τη στρατηγική της ναυτιλίας εντός της νέας πράσινης βιομηχανικής συμφωνίας, οι Ευρωπαίοι εφοπλιστές κάνουν σαφές ότι η ευρωπαϊκή ναυτιλία συνιστά σημαντικό γεωπολιτικό πλεονέκτημα, βασικό άξονα ασφαλείας για την ήπειρο σε ζητήματα ενέργειας, τροφίμων και εφοδιαστικής αλυσίδας.
Απαιτήσεις της Ένωσης
Η ECSA υπογραμμίζει την ανάγκη για ισότιμους κανόνες ανταγωνισμού μεταξύ των ευρωπαϊκών ναυτιλιακών εταιρειών και των διεθνών ανταγωνιστών. Αυτό είναι κρίσιμη σημασία για την Ευρώπη, προκειμένου να διατηρηθούν οι ναυτιλιακές εταιρείες και να αναπτυχθεί ένα ισχυρό ευρωπαϊκό ναυτιλιακό οικοσύστημα.
Οι εφοπλιστές ζητούν επίσης ένα ρυθμιστικό και φορολογικό πλαίσιο το οποίο θα διασφαλίζει ότι οι ευρωπαϊκές ναυτιλιακές εταιρείες θα παραμείνουν παγκόσμια ανταγωνιστικές, στοχεύοντας παράλληλα στο 40% της παραγωγής καθαρών καυσίμων στη ναυτιλία στην Ευρώπη. Αυτή η στρατηγική είναι απαραίτητη για την πράσινη και ψηφιακή μετάβαση του τομέα.
Η ECSA προτείνει ότι τουλάχιστον το 40% των απαλλαγμένων από άνθρακα καυσίμων που απαιτούνται για τη ναυτιλία πρέπει να παράγονται εντός της Ευρώπης, με στόχο την επίτευξη των στόχων του προγράμματος FuelEU.
Η Ένωση επισημαίνει επίσης την ανάγκη για διασφάλιση πρόσβασης σε δημόσιες και ιδιωτικές χρηματοδοτήσεις για τις αναγκαίες επενδύσεις στο πλαίσιο της πράσινης και ψηφιακής μετάβασης.
Επιπλέον, καλεί για τη δαπάνη εσόδων από το Σύστημα Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών σε δραστηριότητες που σχετίζονται με την ενεργειακή μετάβαση, ενώ προτείνει τη δημιουργία χρηματοδοτικών εργαλείων με τη συμμετοχή τραπεζών και ιδιωτών επενδυτών για την υποστήριξη καινοτόμων έργων.
Τέλος, αναγνωρίζει την ανάγκη για επενδύσεις σε νέα προσόντα και δεξιότητες, καθώς περίπου 800.000 ναυτικοί θα χρειαστούν επανεκπαίδευση μέχρι το 2030 για να παρακολουθήσουν τις εξελίξεις στη βιομηχανία.
«Η έκθεση Ντράγκι ξεκαθαρίζει τη σημασία της ευρωπαϊκής ναυτιλίας σε παγκόσμιο επίπεδο και την ανάγκη διατήρησης της διεθνούς της ανταγωνιστικότητας. Ελπίζουμε ότι ο ναυτιλιακός τομέας θα αναγνωριστεί ως πυλώνας της νέας Καθαρής Βιομηχανικής Συμφωνίας. Ζητάμε το 40% των καθαρών καυσίμων και καινοτόμων τεχνολογιών να κατασκευάζεται στην Ευρώπη και είμαστε πρόθυμοι να συνεργαστούμε με τους φορείς πολιτικής», δήλωσε ο Σωτήρης Ράπτης, Γενικός Γραμματέας της ECSA.