Η Αρκτική μετατρέπεται σε ένα κομβικό σημείο γεωπολιτικής και οικονομικής σημασίας, καθώς η κλιματική αλλαγή προκαλεί το λιώσιμο των πάγων. Η Ρωσία και η Κίνα επιδεικνύουν ζωηρό ενδιαφέρον για την ανάπτυξη του Βόρειου Περάσματος, ενός θαλάσσιου δρόμου που ενώνει τον Ατλαντικό με τον Ειρηνικό Ωκεανό, θεμελιώνοντας τον Πολικό Δρόμο του Μεταξιού.
Συνεργασία Rosatom και COSCO Shipping για την αξιοποίηση του Βόρειου Περάσματος
Τον Ιούνιο του 2024, η Rosatom, η κρατική ρωσική εταιρεία ατομικής ενέργειας, σύναψε συμφωνία με την κινεζική ναυτιλιακή εταιρεία COSCO Shipping. Στόχος της συμφωνίας είναι η κοινή προσπάθεια για την αξιοποίηση του Βόρειου Περάσματος, επιδιώκοντας τη σημαντική μείωση του χρόνου μεταφοράς εμπορευμάτων μεταξύ Ευρώπης και Ασίας.
Παράλληλα, στο Διεθνές Οικονομικό Φόρουμ της Αγίας Πετρούπολης, η Rosatom υπέγραψε πρωτόκολλο συνεργασίας με την Hainan Yangpu NewNew Shipping Co. Ltd. για την δημιουργία ενός κοινού εγχειρήματος με σκοπό τον σχεδιασμό και την κατασκευή προηγμένων παγοθραυστικών πλοίων, απαραίτητων για την υποστήριξη μιας διεθνούς γραμμής μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων μέσω του Βόρειου Θαλάσσιου Δρόμου (NSR).
Επενδύσεις και στόχοι για την ανάπτυξη της Αρκτικής
O ειδικός εκπρόσωπος της Rosatom για την ανάπτυξη της Αρκτικής, Βλαντιμίρ Πάνοφ, ανακοίνωσε ότι η εταιρεία σχεδιάζει να κατασκευάσει έως και πέντε πλοία κλάσης Αρκτικής, ικανά να εξασφαλίσουν τη συνεχή λειτουργία του NSR καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους.
Όλες αυτές οι κινήσεις εντάσσονται στο ευρύτερο πλαίσιο της εμβάθυνσης των εμπορικών σχέσεων μεταξύ Ρωσίας και Κίνας, με απώτερο σκοπό την αύξηση του όγκου των μεταφερόμενων φορτίων μέσω του NSR στα 50 εκατομμύρια τόνους ετησίως.
Η Hainan Yangpu NewNew Shipping Co. Ltd. έχει πραγματοποιήσει επτά δρομολόγια μέσω του NSR το 2023, ενώ το 2024 ο αριθμός αυξήθηκε σε δώδεκα, καταδεικνύοντας το αυξανόμενο ενδιαφέρον για αυτή τη διαδρομή.
Επιχειρήσεις με ενδιαφέρον για το Βόρειο Πέρασμα
Επιπλέον, υπάρχουν κι άλλες εταιρείες που δείχνουν ενδιαφέρον για τη χρήση του Βόρειου Περάσματος και για ερευνητικές δραστηριότητες στην Αρκτική:
- Hapag Lloyd και Maersk: Δύο κορυφαίες ευρωπαϊκές ναυτιλιακές εταιρείες.
- Novatek: Η ρωσική εταιρεία ενέργειας δραστηριοποιείται σε έργα υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG), όπως το Yamal LNG, σε συνεργασία με κινεζικές εταιρείες.
- China National Petroleum Corporation (CNPC): Η κινεζική κρατική εταιρεία επενδύει σε ενεργειακά έργα στην Αρκτική, ενισχύοντας τη συνεργασία με τη Ρωσία.
- China National Offshore Oil Corporation (CNOOC): Συμμετέχει επίσης σε ενεργειακά έργα στην περιοχή.
- Royal Dutch Shell: Εξετάζει την εκμετάλλευση ενεργειακών πόρων στην Αρκτική, λαμβάνοντας υπόψη τους περιβαλλοντικούς περιορισμούς.
- ExxonMobil: Ανησυχεί για τις γεωπολιτικές εντάσεις και τις περιβαλλοντικές ανησυχίες που επηρεάζουν τις κινήσεις της στην περιοχή.
Πλεονεκτήματα και προκλήσεις του Βόρειου Περάσματος
Ένα εμπορικό πλοίο που ταξιδεύει από τη Δυτική Ευρώπη στην Ανατολική Ασία χρειάζεται περίπου 30 ημέρες για το δρομολόγιο μέσω της Διώρυγας του Σουέζ, ενώ μέσω του Βόρειου Περάσματος χρειάζονται μόλις 18 ημέρες.
Η συνεργασία μεταξύ Ρωσίας και Κίνας για την ανάπτυξη του Βόρειου Περάσματος έχει σημαντικές οικονομικές και γεωπολιτικές επιπτώσεις, επηρεάζοντας τις παγκόσμιες εμπορικές οδούς και τις ισορροπίες δυνάμεων στην περιοχή.
Ωστόσο, υπάρχουν προκλήσεις που απαιτούν προσοχή, όπως οι αντίξοες καιρικές συνθήκες, η έλλειψη υποδομών και οι περιβαλλοντικοί κίνδυνοι, οι οποίες πρέπει να αντιμετωπιστούν για την ασφαλή και αποτελεσματική λειτουργία του NSR.
Επιπλέον, η ανάπτυξη του NSR προϋποθέτει διεθνή συνεργασία και επενδύσεις σε τεχνολογία και υποδομές, προκειμένου να διασφαλιστεί η βιωσιμότητα και η ασφάλεια των μεταφορών στην περιοχή.