Η Αρκτική αναδεικνύεται σε νεοσυσταθέν κέντρο γεωπολιτικών και οικονομικών ευκαιριών, καθότι οι πάγοι λιώνουν λόγω της κλιματικής αλλαγής. Χώρες όπως η Ρωσία και η Κίνα εμφανίζουν έντονο ενδιαφέρον για την ανάπτυξη του Βόρειου Περάσματος, μιας θαλάσσιας διαδρομής που συνδέει τον Ατλαντικό με τον Ειρηνικό Ωκεανό. Ήδη έχουν υπογραφεί συμφωνίες που θέτουν τα θεμέλια για τον Πολικό Δρόμο του Μεταξιού. Σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση του High North Center for Business and Governance στη Νορβηγία, μεταφέρθηκαν περίπου 145.000 τόνοι εμπορευμάτων μεταξύ Ρωσίας και Κίνας το καλοκαίρι αυτό.
Συγκεκριμένα, τον Ιούνιο του 2024, η Rosatom, η ρωσική κρατική εταιρεία ατομικής ενέργειας, υπέγραψε συμφωνία με την κινεζική ναυτιλιακή εταιρεία COSCO Shipping. Αυτή η συμφωνία στοχεύει στην συνεργασία για την αξιοποίηση του Βόρειου Περάσματος, ώστε να μειωθεί ο χρόνος μεταφοράς εμπορευμάτων μεταξύ Ευρώπης και Ασίας, όπως αναφέρει ο Μηνάς Τσαμόπουλος στο newmoney.
Κατά τη διάρκεια του Διεθνούς Οικονομικού Φόρουμ της Αγίας Πετρούπολης, η Rosatom υπέγραψε επίσης συμφωνία πρόθεσης με την Hainan Yangpu NewNew Shipping Co. Ltd. για τη δημιουργία κοινοπραξίας που θα σχεδιάσει και θα κατασκευάσει πλοία υψηλής κατάταξης παγοθραυστικού τύπου, με σκοπό την υποστήριξη μιας διεθνούς γραμμής μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων μέσω του Βόρειου Θαλάσσιου Δρόμου (NSR).
Αυτή η συνεργασία εντάσσεται σε ένα ευρύτερο πλαίσιο ενίσχυσης των εμπορικών σχέσεων μεταξύ Ρωσίας και Κίνας, με στοχο την αύξηση του όγκου των μεταφερόμενων φορτίων μέσω του NSR σε 50 εκατομμύρια τόνους ετησίως.
Η Hainan Yangpu NewNew Shipping Co. Ltd. είχε πραγματοποιήσει επτά ταξίδια μέσω του NSR το 2023 και αύξησε τον αριθμό σε δώδεκα το 2024, δείχνοντας το αναπτυσσόμενο ενδιαφέρον για αυτή τη διαδρομή.
Επιπλέον, άλλες εταιρείες που ενδιαφέρονται για τη χρήση του Βόρειου Περάσματος και για ερευνητικές δραστηριότητες στην Αρκτική περιλαμβάνουν:
- Hapag Lloyd και Maersk: Δύο σημαντικές ευρωπαϊκές ναυτιλιακές εταιρείες.
- Novatek: Η ρωσική εταιρεία ενέργειας συμμετέχει σε έργα υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG), όπως το Yamal LNG, σε συνεργασία με κινεζικές εταιρείες.
- China National Petroleum Corporation (CNPC): Η κινεζική κρατική εταιρεία επενδύει σε ενεργειακά έργα στην Αρκτική, προωθώντας τη συνεργασία με τη Ρωσία.
- China National Offshore Oil Corporation (CNOOC): Εμπλέκεται επίσης σε ενεργειακά έργα στην περιοχή.
- Royal Dutch Shell: Εξετάζει την εκμετάλλευση ενεργειακών πόρων στην Αρκτική, αν και αντιμετωπίζει περιβαλλοντικούς περιορισμούς.
- ExxonMobil: Προβληματίζεται από γεωπολιτικές εντάσεις και περιβαλλοντικές ανησυχίες που επηρεάζουν τις κινήσεις της στην περιοχή.
Ένα εμπορικό πλοίο που ταξιδεύει από τη δυτική Ευρώπη στην ανατολική Ασία χρειάζεται περίπου 30 ημέρες για τον κύκλο μέσω του Σουέζ, αλλά μόλις 18 ημέρες μέσω του Βόρειου Περάσματος.
Η συνεργασία Ρωσίας και Κίνας για την ανάπτυξη του Βόρειου Περάσματος έχει σημαντικές οικονομικές και γεωπολιτικές επιπτώσεις, επηρεάζοντας τις παγκόσμιες εμπορικές οδούς και τις ισορροπίες δύναμης στην περιοχή.
Παρά την προοπτική αυτή, υπάρχουν προκλήσεις που χρήζουν προσοχής, όπως οι ακραίες καιρικές συνθήκες, η έλλειψη υποδομών και οι περιβαλλοντικοί κίνδυνοι που θα πρέπει να αντιμετωπιστούν για την ασφαλή και λειτουργική λειτουργία του NSR.
Επιπλέον, η ανάπτυξη του NSR απαιτεί διεθνή συνεργασία και επενδύσεις σε τεχνολογία και υποδομές, προκειμένου να διασφαλιστεί η βιωσιμότητα και ασφάλεια των μεταφορών στην περιοχή.