Σύμφωνα με πρόσφατη ενημέρωση του WEN την Τετάρτη 8/1, το Υπουργείο Άμυνας των ΗΠΑ δημοσιοποίησε τον ετήσιο κατάλογο επιχειρήσεων που συνδέονται με τον στρατιωτικό τομέα της Κίνας. Στον κατάλογο προστέθηκαν ο ναυτιλιακός κολοσσός COSCO Shipping και δύο από τις θυγατρικές της, καθώς επίσης και η κινεζική πετρελαϊκή εταιρεία Cnooc, όπως αναφέρει το maritime-executive.com.
Η συμπερίληψη της COSCO έχει προκαλέσει ανησυχία στην ελληνική κυβέρνηση, καθώς ο Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς, που βρίσκεται υπό τον έλεγχο της COSCO, μπορεί να επηρεαστεί από τις επιβληθείσες κυρώσεις των ΗΠΑ. Παρόλο που το μεγαλύτερο λιμάνι της Ελλάδας λειτουργεί κανονικά, οι υπεύθυνοι αναμένουν να δουν τον αντίκτυπο αυτής της κίνησης στην τοπική και διεθνή εμπορική δραστηριότητα.
Όπως ανέφερε το Υπουργείο Άμυνας των ΗΠΑ τη Δευτέρα, η COSCO Shipping προστέθηκε στη λίστα επιχειρήσεων που συνεργάζονται στενά με τον κινεζικό στρατό. Η ναυτιλιακή βιομηχανία θεωρεί αυτή την απόφαση ως μέσο αποτροπής αμερικανικών εταιρειών από συνεργασίες με την εν λόγω εταιρεία. Ωστόσο, η COSCO ανακοίνωσε την Τετάρτη ότι οι θυγατρικές της δεν είναι στρατιωτικές και οι παγκόσμιες δραστηριότητές της παραμένουν αδιάλειπτες. Ο οργανισμός σχεδιάζει να διευκρινίσει την κατάσταση με τις αμερικανικές αρχές.
Η προσθήκη της COSCO στη μαύρη λίστα δεν συνεπάγεται άμεσες νομικές κυρώσεις για τον εμπορικό τομέα, αλλά έχει εγείρει ανησυχίες στην Ελλάδα. Ο Πειραιάς είναι ένα από τα μεγαλύτερα λιμάνια της Μεσογείου και ήδη έχει αντιμετωπίσει μείωση στις εμπορικές ροές λόγω εντάσεων στη Μεσόγειο και τη Χερσόνησο της Ερυθράς Θάλασσας εξαιτίας επιθέσεων των Houthis της Υεμένης.
Αντίκτυπος
«Δεν βλέπω άμεσο αντίκτυπο στον Πειραιά, αλλά είναι ακόμα νωρίς για συμπεράσματα», δήλωσε Έλληνας αξιωματούχος. Η ελληνική κυβέρνηση παρακολουθεί στενά την κατάσταση και έχει ανταλλάξει απόψεις με άλλους Ευρωπαίους εταίρους.
Η COSCO διαχειρίζεται επίσης τερματικούς σταθμούς σε Ισπανία και Ιταλία. Ο αναλυτής της Jefferies, Omar Nokta, προειδοποίησε για πιθανές “αυτοκυρώσεις” από μέρους των συμμετεχόντων στην αγορά εξαιτίας φόβων για σύγκρουση με τις πολιτικές των ΗΠΑ.
Ο Ulf Bergman, Ανώτερος Οικονομολόγος της πλατφόρμας μεταφορών Shipfix, επισημαίνει ότι, αν και η προσθήκη στη μαύρη λίστα δεν συνεπάγεται νομικές κυρώσεις, μπορεί να αποθαρρύνει πολλούς εισαγωγείς. Έλληνας εφοπλιστής, με την προϋπόθεση της ανωνυμίας, χαρακτήρισε αυτή την απόφαση ως τμήμα ενός παιχνιδιού ισχύος μεταξύ Κίνας και ΗΠΑ και όχι ένα σημείο καμπής.
Η δανέζικη ναυτιλιακή NORDEN δήλωσε στο Reuters ότι η απόφαση δεν έχει επηρεάσει ακόμη τις δραστηριότητές της: «Παρακολουθούμε συνεχώς την κατάσταση και θα προσαρμόσουμε τις δράσεις μας αναλόγως». Αξιοσημείωτο είναι ότι το 2019, οι Ηνωμένες Πολιτείες είχαν επιβάλει κυρώσεις σε δύο θυγατρικές της COSCO, γεγονός που είχε αναγκάσει πολλές ναυτιλιακές εταιρείες να αναστείλουν προσωρινά τις ναυλώσεις τους μέχρι την άρση των κυρώσεων.