Σάλος προκλήθηκε από τις πρόσφατες δηλώσεις της Δώρας Χρυσικού σχετικά με τον αφορισμό που δέχθηκε σε ηλικία 14 ετών.
Η Δώρα Χρυσικού άνοιξε την καρδιά της μιλώντας για τη σχέση της με τη θρησκεία και τον αφορισμό που υπέστη λόγω της συμμετοχής της στην ταινία του Θόδωρου Αγγελόπουλου “Το μετέωρο βήμα του πελαργού”.
Η γνωστή ηθοποιός εξέφρασε την έκπληξή της για την ένταση με την οποία η Εκκλησία αντέδρασε, αφορίζοντάς την σε ηλικία μόλις 14 ετών. Οι αποκαλύψεις της προκάλεσαν ποικίλες αντιδράσεις και συζητήσεις.
Η Δήλωση της Δώρας Χρυσικού
Η Δώρα Χρυσικού, ξεκινώντας, τόνισε ότι παρόλο που προσωπικά δεν πιστεύει στον Θεό, σέβεται βαθύτατα την πίστη των άλλων ανθρώπων.
Χαρακτηριστικά ανέφερε: “Οι γνώσεις μου για τα θρησκευτικά είναι περιορισμένες. Γνωρίζω ότι ο αφορισμός σημαίνει αποκλεισμό από τη θρησκευτική κοινότητα και την τέλεση μυστηρίων. Έχω παρευρεθεί σε εκκλησία την Ανάσταση. Στην οικογένειά μου δεν είμαστε θρήσκοι, είμαστε αθεϊστές και αγνωστικιστές. Οι γονείς μου ήταν εντελώς άθεοι. Εγώ σέβομαι την πίστη των ανθρώπων, αλλά είμαι πολύ προσγειωμένη για να πιστέψω σε κάτι που δεν μπορώ να κατανοήσω λογικά και να δω.”
Αναφερόμενη στον αφορισμό της, η ηθοποιός διευκρίνισε ότι δεν την πλήγωσε τόσο ο ίδιος ο αφορισμός, όσο η βιαιότητα και η επιθετικότητα που δέχθηκε από φανατισμένα άτομα, καθώς τότε ήρθε για πρώτη φορά αντιμέτωπη με τέτοιου είδους συμπεριφορές.
Πιο συγκεκριμένα, δήλωσε: “Δεν με στεναχώρησε ο αφορισμός γι’ αυτό, με σόκαρε ο τρόπος που έγινε. Εκεί ήρθα σε επαφή με τη βία φανατισμένων ανθρώπων. Κατάλαβα τι σημαίνει να εκφράζεις την αντίθεσή σου σε κάτι που θεωρείς ότι σε θίγει ή που δεν είναι αυτό που πρεσβεύεις με τόσο βάναυσο και επιθετικό τρόπο. Ήμουν ένα παιδί 14 ετών και με έσερναν μέσα στα χιόνια με 26 βαθμούς υπό το μηδέν κάποιοι εξαγριωμένοι άνθρωποι, επειδή συμμετείχα σε μία ταινία. Αυτό δεν είναι φυσιολογικό. Δέχτηκα τρομερές επιθέσεις.”
Η συγκεκριμένη ταινία είχε προκαλέσει έντονες συζητήσεις στην κοινή γνώμη και στα ΜΜΕ την περίοδο 1990-91, όχι μόνο για την καλλιτεχνική της αξία, αλλά και για ένα απρόσμενο γεγονός που τη συνόδευσε.
Οι αντιδράσεις γύρω από την ταινία του Θόδωρου Αγγελόπουλου, “Το Μετέωρο Βήμα του Πελαργού”
Όλα ξεκίνησαν όταν, κάτω από αδιευκρίνιστες συνθήκες, το σενάριο της ταινίας έφτασε στα χέρια του τότε Μητροπολίτη Φλώρινας, Αυγουστίνου Καντιώτη.
Ο Μητροπολίτης Καντιώτης θεώρησε ότι η ταινία αποτελούσε προσβολή προς το έθνος και τον χριστιανισμό. Άμεσα, απείλησε τον Θόδωρο Αγγελόπουλο με αφορισμό και του απαγόρευσε να συνεχίσει τα γυρίσματα. Η αντίδραση αυτή εξόργισε τον σκηνοθέτη, ο οποίος δεν υπαναχώρησε, προκαλώντας παράλληλα την οργή των συνεργατών του μητροπολίτη. Το ζήτημα πήρε γρήγορα διεθνείς διαστάσεις.
Ο Αγγελόπουλος έλαβε στήριξη από πολιτικούς της Αριστεράς και από τον Ιάπωνα σκηνοθέτη, και προσωπικό του φίλο, Ακίρα Κουροσάβα. Κατά την επιστροφή του Αγγελόπουλου στη Φλώρινα, μια μεγάλη ομάδα χριστιανών είχε κατακλύσει την πόλη, κρατώντας μαύρες σημαίες και πλακάτ με συνθήματα όπως “αναρχία, ανθελληνισμός, αθεΐα, ακολασία” και καρικατούρες που τον παρουσίαζαν ως προδότη με ένα σακούλι γεμάτο 600 εκατομμύρια δραχμές. Οι καμπάνες χτυπούσαν πένθιμα.
Με την υποκίνηση του μητροπολίτη, έγιναν προσπάθειες να εμποδίσουν την ολοκλήρωση και την προβολή της ταινίας. Στις 16 Δεκεμβρίου 1990, πραγματοποιήθηκε τελετή αφορισμού του Αγγελόπουλου και του πρωταγωνιστή Μαρτσέλο Μαστρογιάνι. Την ίδια μέρα, στον κινηματογράφο “Ελληνίς”, ο Αγγελόπουλος και οι συνεργάτες του παρακολούθησαν μια συγκέντρωση όπου χριστιανοί πιστοί και ο Καντιώτης έψελναν το “Αφορισμένοι, αφορισμένοι”.