Ένα μοιραίο λάθος λίγα δευτερόλεπτα μετά την απογείωση οδήγησε σε μία από τις πιο τραγικές αεροπορικές καταστροφές στην Ινδία.
Ανάλυση της συντριβής της πτήσης Air India 171: Καύσιμο και ανθρώπινο λάθος
Σύμφωνα με την προκαταρκτική έκθεση των ερευνητών, η διακοπή της παροχής καυσίμου στους δύο κινητήρες του Boeing 787 σημειώθηκε μόλις λίγα δευτερόλεπτα μετά την απογείωση, πριν την τραγική κατάληξη της πτήσης. Η ανάλυση των δεδομένων από τα «μαύρα κουτιά» αποκλείει το ενδεχόμενο μηχανικής βλάβης ή κατασκευαστικού ελαττώματος, στρέφοντας την προσοχή στις ενέργειες των πιλότων.
Ερωτήματα γύρω από τους διακόπτες καυσίμου και την ανθρώπινη ευθύνη
Οι διακόπτες καυσίμου ελέγχουν την τροφοδοσία των κινητήρων και διαθέτουν μηχανισμό ασφάλισης για αποφυγή τυχαίας ενεργοποίησης. Η έκθεση αναδεικνύει τη στιγμή της διακοπής του καυσίμου, όταν η ηχογράφηση από το πιλοτήριο αποκαλύπτει διαφωνία μεταξύ των δύο χειριστών. Ο ένας πιλότος αναρωτιέται γιατί κόπηκε το καύσιμο, ενώ ο άλλος αρνείται ότι προέβη σε αυτή την ενέργεια.
Η πτήση Air India 171 κατευθυνόταν προς το Λονδίνο και κατέληξε σε συντριβή στο διεθνές αεροδρόμιο Σαρντάρ Βαλαμπχάι Πατέλ στο Αχμενταμπάντ, με αποτέλεσμα τον θάνατο 270 ατόμων, συμπεριλαμβανομένων πολλών ατόμων στο έδαφος. Πρόκειται για το χειρότερο αεροπορικό δυστύχημα στην Ινδία από το 1996.
Τεχνικά στοιχεία για τους διακόπτες και την παροχή καυσίμου
- Οι διακόπτες διαθέτουν ασφάλεια που απαιτεί να τραβηχτούν προς τα έξω και να τοποθετηθούν στη θέση «RUN» για να επιτρέψουν την παροχή καυσίμου.
- Για τη διακοπή της παροχής, ο χειριστής πρέπει να τραβήξει εκ νέου τον διακόπτη και να τον τοποθετήσει στη θέση «CUTOFF».
- Οι διακόπτες μετακινήθηκαν ξανά περίπου 10 δευτερόλεπτα μετά τη διακοπή, προσπαθώντας να αποκαταστήσουν την τροφοδοσία, όμως χωρίς αποτέλεσμα.
Συνέχεια της έρευνας και επιπτώσεις στην αεροπορική βιομηχανία
Οι έρευνες αναμένεται να διαρκέσουν μήνες ή και χρόνια, με την προκαταρκτική έκθεση να μην προτείνει άμεσες ενέργειες προς τους κατασκευαστές Boeing και General Electric. Παρόλο που το ατύχημα έχει προκαλέσει έντονη πίεση, δεν έχουν βρεθεί σημάδια βλάβης ή ελαττωμάτων στους μηχανισμούς του αεροσκάφους.
Επισημαίνεται ότι το 2018, η FAA είχε ζητήσει έλεγχο στους διακόπτες καυσίμου Boeing 787, λόγω αναφορών πιθανής ανενεργής ασφάλισης, χωρίς όμως να χαρακτηρίσει το θέμα επικίνδυνο. Στην περίπτωση αυτή, οι διακόπτες είχαν αντικατασταθεί μέχρι το 2023 χωρίς περαιτέρω προβλήματα.
Ποιες είναι οι επιπτώσεις για την Air India και τον κλάδο;
Η Air India έχει λάβει την προκαταρκτική έκθεση αλλά αποφεύγει να σχολιάσει λεπτομέρειες, ενώ το δυστύχημα επηρεάζει την εικόνα της εταιρείας μετά την εξαγορά της από τον όμιλο Tata. Η αεροπορική βιομηχανία της Ινδίας ελπίζει πως η διερεύνηση θα οδηγήσει σε βελτιώσεις στα πρωτόκολλα ασφαλείας και εκπαίδευσης.
Παραδείγματα προηγούμενων δυστυχημάτων της Air India Express, όπως η συντριβή στην Κεράλα το 2020 και το ατύχημα στο Μανγκαλόρ το 2010, αναδεικνύουν τις προκλήσεις της εταιρείας στην ασφάλεια πτήσεων.