«Καλημέρα, είμαι η ηλεκτρολόγος που χρειάζεστε» συστήθηκε η Σάσα, μια πολυάσχολη Ουκρανή ηλεκτρολόγος, και ο πελάτης της έμεινε έκπληκτος βλέποντας μια γυναίκα να έρχεται για να επισκευάσει το διαμέρισμά του.
Η κυρία Σάσα, 50 ετών, μοιράστηκε με τον Φραντσέσκο Μπατιστίνι της Corriere della Sera: «Εκπαιδεύτηκα σε αυτό το επάγγελμα παρακολουθώντας τον γιο μου. Τώρα, αφού εκείνος βρίσκεται στο μέτωπο, είναι η σειρά μου να φροντίσω τις ανάγκες των πελατών…». Το ρεπορτάζ από το Κίεβο δεν ήταν καθόλου συνηθισμένο. Στην Ουκρανία, τα επαγγελματικά αυτοκίνητα που οδηγούν γυναίκες αποκαλούνται Lady Trucks, και αυτές μεταφέρουν ηλεκτρολόγους, υδραυλικούς, ξυλουργούς και εργάτες οικοδομών για να φέρνουν εις πέρας τις υποχρεώσεις τους.
Στην πραγματικότητα, πλέον υπάρχουν γυναίκες που οδηγούν και τριαξονικά φορτηγά. Παρά την κλασική τακτική του φύλου στις επαγγελματικές επιλογές, το 60% αυτών των «ανδρικών» επαγγελματικών ρόλων πληρούνται από γυναίκες.
«Είναι ισχυρές γυναίκες, όπως η κυρία Ελιζαβέτα Μπεζμπιάτκο, πηγή έμπνευσης για πολλές. Αν και υπήρξε λογίστρια, στα 30 της αποφάσισε να πιάσει το τιμόνι του οικογενειακού φορτηγού, αφού ο σύζυγός της και ο αδελφός της βρέθηκαν στο μέτωπο. Όπως λέει, δεν είχε ιδέα για τα φορτηγά αλλά έπρεπε να κάνει κάτι για να επιβιώσουν».
«Είχα δύο μικρά κορίτσια, 9 και 4 ετών, και εργαζόμουν σε γραφείο, αλλά όταν ξέσπασε ο πόλεμος…», αναρωτιέται πώς μπορεί να καλυφθεί η ανάγκη του ανθρώπου για επιβίωση αυτές τις μέρες. Ο Μπατιστίνι ανέφερε ότι μια σουηδική ΜΚΟ παρέχει μαθήματα οδήγησης βαρέων οχημάτων, όπου συμμετείχε και η Μπεζμπιάτκο, καθώς και άλλες 350 γυναίκες.
Τα Lady Trucks ταξιδεύουν σε όλη την Ουκρανία, φέρνουν ή μεταφέρουν εμπορεύματα στην Πολωνία, Σλοβακία και Ρουμανία, ενώ οι οδηγοί συχνά αναγκάζονται να σταματούν, όχι για να ξεκουραστούν, αλλά για να κρυφτούν σε καταφύγια λόγω των βομβαρδισμών.
Ακόμη και οι ξένοι αξιωματούχοι, μέλη ανθρωπιστικών οργανώσεων και δημοσιογράφοι που βρίσκονται στην Ουκρανία καταφεύγουν συχνά σε γυναίκες οδηγούς όταν χρειάζεται να ταξιδέψουν από και προς τη χώρα (200χλμ ταξίδι που διαρκεί περίπου 12 ώρες).
Στην Κίεβο και το Λβιβ, έχουν ιδρυθεί γυναικείοι συνεταιρισμοί με έμπειρες οδηγούς, οι οποίες, με αμοιβές γύρω στα 600-700 δολάρια, αναλαμβάνουν τη μεταφορά εμπορευμάτων μεταξύ της Κρακοβίας και της Βαρσοβίας, εκτελώντας το έργο τους με επαγγελματισμό.
Σύμφωνα με τους νόμους που ισχύουν στην Ουκρανία, οι επαγγελματικές άδειες των στρατευμένων (από 20 έως 60 ετών) παραχωρούνται αυτόματα στους συγγενείς τους. Με τον πρόσφατο νόμο που ενδέχεται να μειώσει την ηλικία στράτευσης στα 18 έτη, αναμένεται να δούμε ακόμη περισσότερες γυναίκες σε επαγγελματικά πεδία που παραδοσιακά θεωρούνταν ανδρικά. Ο πόλεμος έχει αλλάξει το τοπίο της αγοράς εργασίας, και αυτό συνιστά μια νέα πραγματικότητα.