Ο Ίλον Μασκ είναι στην επικαιρότητα – και με καλό λόγο. Μετά την εκλογική νίκη του Ντόναλντ Τραμπ, οι μετοχές της Tesla, της γνωστής κατασκευάστριας ηλεκτρικών αυτοκινήτων, εκτινάχθηκαν, προσθέτοντας περίπου 100 δισεκατομμύρια δολάρια στην αξία τους όταν άνοιξαν οι αγορές την Τετάρτη. Ο Μασκ, που στήριξε τον Ρεπουμπλικανό υποψήφιο μέχρι την τελευταία στιγμή, διατηρεί μια σχέση αλληλεξάρτησης με τον νέο πολιτικό ηγέτη που εγείρει κάποιες ανησυχίες σχετικά με την πολιτική και επιχειρηματική του στρατηγική. Υπάρχει πάντα ο κίνδυνος ότι αυτή η σύνδεση μπορεί να τον φέρει σε δύσκολη θέση, καθώς οι πολιτικές εξελίξεις συχνά περιλαμβάνουν απρόβλεπτες συνθήκες.
Η επιχειρηματική του αυτοκρατορία, που περιλαμβάνει καινοτόμες εταιρείες όπως η SpaceX και η Tesla, του προσφέρει μια σειρά από εργαλεία για να επηρεάσει την πολιτική σκηνή. Με καθαρή περιουσία που ξεπερνά τα 280 δισεκατομμύρια δολάρια, σύμφωνα με το Forbes, ο Μασκ και η εμπορική του δραστηριότητα συναντούν την πολιτική με ενδιαφέροντες τρόπους. Μέσω δωρεών και στήριξης του Τραμπ, έχει γίνει ήδη κεντρική φιγούρα στο στρατόπεδο του.
Αφού εξαγόρασε το Twitter, πλέον γνωστό ως Χ, με το αστρονομικό ποσό των 44 δισεκατομμυρίων δολαρίων, ο Μασκ επανέφερε τη δυνατότητα πρόσβασης του Τραμπ στην πλατφόρμα και επανέφερε τις πολιτικές που άλλαξαν την κατεύθυνση του περιεχομένου του. Σε αντάλλαγμα, ο Τραμπ, ο οποίος στο παρελθόν είχε πει ότι θα μπορούσε να αναγκάσει τον Μασκ να «ζητιανέψει», ανέφερε ότι μπορεί να του αναθέσει την εποπτεία μιας επιτροπής για την αποτελεσματικότητα της κυβέρνησης.
Η Tesla δεν είναι η μόνη επιχείρηση με σημασία στην παγκόσμια σκηνή. Η SpaceX, που εκτιμάται στα 210 δισεκατομμύρια δολάρια, συμμετέχει ενεργά σε ερευνητικά προγράμματα συνεργασίας με τις υπηρεσίες πληροφοριών των ΗΠΑ. Ο δορυφορικός της δίκτυος Starlink αποδεικνύεται θεμελιώδης και στην Ουκρανία, υπογραμμίζοντας την ολοένα και πιο ζωτική της σημασία στην παγκόσμια πολιτική.
Αυτό δημιουργεί έναν ενδιαφέροντα διττό ρόλο για την Tesla που, από τη μία πλευρά, εξαρτάται από κρατικές επιδοτήσεις, ενώ ταυτόχρονα είναι υπό την εξέταση κρατικών ερευνητικών επιτροπών για τις πρακτικές ασφάλειας και εργασίας της. Παράλληλα, η εταιρεία προσπαθεί να υλοποιήσει πλήρως αυτοματοποιημένες δυνατότητες οδήγησης, γεγονός που δημιουργεί πρόσθετες ρυθμιστικές προκλήσεις και εγείρει πιθανές συγκρούσεις συμφερόντων.
Ωστόσο, ο κίνδυνος σε αυτό το πολιτικό παιχνίδι είναι αμφίπλευρος. Οι πολιτικές του Τραμπ υποστηρίζουν αυξήσεις δασμών που θα μπορούσαν να πλήξουν τη Tesla, ειδικά δεδομένου ότι το 40% της παραγωγής της πραγματοποιείται στην Κίνα, από την οποία προέρχεται επίσης το 20% των εσόδων της το 2023.
Η σχέση του Μασκ με τους κινέζους αξιωματούχους είναι επίσης ευαίσθητη. Έπειτα από μια ξαφνική συνάντηση με τον πρωθυπουργό Λι Κιάνγκ τον Απρίλιο, υπάρχει η πιθανότητα οι ρυθμιστικές αρχές να του προσφέρουν ή να του επιβάλουν περιορισμούς, κάτι που μπορεί να έχει σοβαρές επιπτώσεις για την Tesla.
Επιπλέον, η θέση του Μασκ ως ενδιάμεσου μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας μπορεί να του προσφέρει επιρροή, αλλά ταυτόχρονα τον καθιστά ένα δυνατό διαπραγματευτικό στοιχείο στην όλο και αυξανόμενη σύγκρουση των δύο χωρών. Η διαδικασία αυτή μπορεί να αποδειχθεί επικίνδυνη, καθώς οι επιχειρήσεις που στηρίχθηκαν από τον Τραμπ στο παρελθόν βρέθηκαν συχνά σε δύσκολη θέση.
Καθώς οι προκλήσεις και οι υπέρχρεοι πολιτικοί κίνδυνοι συνεχίζουν να πολλαπλασιάζονται, η ευπάθεια του Μασκ στις διακυμάνσεις των δύο πλευρών της πολιτικής σκηνής γίνεται πιο επιτακτική. Αν δεν προσέξει, αυτή η δυναμική θα μπορούσε να αποβεί μοιραία για τις επιχειρηματικές του σχέσεις και τον ίδιο προσωπικά.