Η κλιμάκωση των συγκρούσεων στη Μέση Ανατολή προκαλεί εκτεταμένες επιπτώσεις στις αεροπορικές μεταφορές, ενώ πολλές εταιρείες αναγκάζονται να αλλάξουν ή να ακυρώσουν πτήσεις.
Ανώμαλες συνθήκες στον εναέριο χώρο της Μέσης Ανατολής
Μετά τις πρόσφατες ισραηλινές επιθέσεις στο Ιράν, αρκετοί εναέριοι χώροι στη Μέση Ανατολή έκλεισαν, συμπεριλαμβανομένων του Ιράν, Ιράκ, Ιορδανίας και Ισραήλ. Το αποτέλεσμα ήταν η ακύρωση και εκτροπή δεκάδων πτήσεων από και προς τις περιοχές αυτές, επηρεάζοντας σημαντικά τις διεθνείς αερομεταφορές.
Ποιες αεροπορικές εταιρείες επηρεάστηκαν
- El Al Airlines και ισραηλινές εταιρείες όπως Israir και Arkia διέκοψαν άμεσα τις πτήσεις προς και από το Ισραήλ.
- Η Air France KLM, καθώς και οι low-cost εταιρείες όπως η Ryanair και η Wizz Air, ανέστειλαν ή ανακατεύθυναν τις πτήσεις τους στην περιοχή για τουλάχιστον 72 ώρες.
- Η ελληνική Aegean Airlines ανέστειλε τις πτήσεις προς το Τελ Αβίβ μέχρι τις 12 Ιουλίου, και προς Βηρυτό, Αμμάν και Ερμπίλ μέχρι το τέλος Ιουνίου.
- Η Lufthansa και η Air France ανακάλεσαν τις πτήσεις τους προς Τεχεράνη και Τελ Αβίβ, αποφεύγοντας τον επικίνδυνο εναέριο χώρο της περιοχής.
Μεγάλες επιπτώσεις στις διεθνείς αερομεταφορές
Η αποφυγή του εναέριου χώρου του Ιράν, Ιράκ, Ιορδανίας και Ισραήλ αύξησε σημαντικά τις χρονοαποστάσεις και το κόστος των δρομολογίων μεταξύ Ευρώπης και Ασίας, ειδικά μετά και το κλείσιμο του εναέριου χώρου Ρωσίας και Ουκρανίας λόγω πολέμου. Περίπου 1.800 πτήσεις επηρεάστηκαν, με τουλάχιστον 650 ακυρώσεις, σύμφωνα με στοιχεία του Eurocontrol.
Πτήσεις όπως αυτές της Air India από Νέο Δελχί προς Ευρώπη αναγκάστηκαν σε επιστροφή ή εκτροπή, ενώ καθυστερήσεις χρονικής τάξης της μίας ώρας σημειώθηκαν λόγω αλλαγής διαδρομών.
Ασφάλεια και κίνδυνοι στον εναέριο χώρο της Μέσης Ανατολής
Η παρουσία αντιαεροπορικών όπλων και drones σε συνδυασμό με τις απροειδοποίητες επιθέσεις καθιστούν τη διέλευση του εναέριου χώρου του Ιράκ και των γειτονικών χωρών εξαιρετικά επικίνδυνη. Ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Ασφάλειας Αεροπορίας (EASA) προειδοποιεί για τους υψηλούς κινδύνους πτήσεων κάτω από τα 32.000 πόδια, λόγω των στρατιωτικών δραστηριοτήτων στην περιοχή.
Οικονομικές συνέπειες στις αερομεταφορές
Η συνεχιζόμενη ένταση προκάλεσε πτώση των μετοχών μεγάλων αεροπορικών ομίλων: η IAG, ιδιοκτήτρια της British Airways, σημείωσε πτώση κατά 4,6%, η Delta Air Lines κατά 4% και η Ryanair κατά 3,5%. Επιπλέον, η αύξηση στις τιμές πετρελαίου αύξησε το κόστος καυσίμων των αεροσκαφών, αυξάνοντας τις πιέσεις στις αεροπορικές εταιρείες παγκοσμίως.
Ιστορικά συμβάντα και κίνδυνοι από καταρρίψεις
Τα τελευταία χρόνια, έχουν σημειωθεί τουλάχιστον έξι ακούσιες καταρρίψεις εμπορικών αεροσκαφών εξαιτίας συγκρούσεων και στρατιωτικών ενεργειών στην περιοχή, μεταξύ των οποίων η πτήση MH17 πάνω από την ανατολική Ουκρανία το 2014 και η πτήση PS752 που εκτελούσε δρομολόγιο από την Τεχεράνη το 2020, σύμφωνα με την εταιρεία Osprey Flight Solutions.
Η συνεχιζόμενη εμπόλεμη κατάσταση και η παρουσία μη ελεγχόμενων εναέριων απειλών δημιουργούν συνεχή πρόκληση για την ασφάλεια των διεθνών πτήσεων.