Καθώς οι Ευρωπαίοι προσπαθούν να συμφωνήσουν σχετικά με τη συμφωνία Mercosur για τις εμπορικές σχέσεις με τη Λατινική Αμερική, οι αναλυτές στις Ηνωμένες Πολιτείες αναμένουν τη στρατηγική του Τραμπ για την «πίσω αυλή» τους, η Κίνα συνεχίζει να εδραιώνει τη συνεργασία της με την περιοχή. Ένα σημαντικό έργο που αναδεικνύει αυτή τη συνεργασία είναι το νέο υπερσύγχρονο λιμάνι στο Τσανκάι του Περού, που βρίσκεται λίγα μόλις χιλιόμετρα έξω από την πρωτεύουσα, Λίμα, και βλέπει στον Ειρηνικό Ωκεανό.
Η παρέμβαση του Πεκίνου
Ο πρόεδρος Σι, προσωπικά παρών στα εγκαίνια του λιμανιού, δείχνει την προτεραιότητα που δίνει η κινεζική ηγεσία σε αυτό το έργο. Το κόστος της επένδυσης έχει ήδη ξεπεράσει το 1,3 δισεκατομμύρια δολάρια και αναμένεται να ανέλθει στα 3,5 δισεκατομμύρια όταν ολοκληρωθεί. Κύριος χρηματοδότης είναι η Cosco, που κατέχει τη πλειοψηφία των μετοχών, ενώ η τοπική εταιρεία Volcan, αν και έχει ελάχιστο ποσοστό, έχει περάσει σε ελβετικά χέρια.
Παρ’ όλες τις ανησυχίες που εκφράστηκαν στη χώρα σχετικά με την παραχώρηση εθνικής κυριαρχίας, η Cosco εξασφάλισε το δικαίωμα πλήρους διαχείρισης του λιμανιού με την παρέμβαση της προεδρού Ντίνα Μπολουάρτε και την παράκαμψη προηγούμενων δικαστικών αποφάσεων.
Το αυτόματο λιμάνι εκτείνεται σε 10 τετραγωνικά χιλιόμετρα και αναμένεται να μειώσει τη διάρκεια μεταφοράς αγαθών από τη Λατινική Αμερική προς τη Σαγκάη κατά δύο εβδομάδες, μειώνοντας επίσης το μεταφορικό κόστος κατά 30%. Αυτές οι βελτιώσεις προσφέρουν διαρκώς περισσότερα πλεονεκτήματα στο κινεζικό εμπόριο με την περιοχή.
Κεντρικός κόμβος του μέλλοντος
Το Τσανκάι έχει στρατηγική τοποθεσία στον παναμερικανικό αυτοκινητόδρομο, συνδέοντας το Περού με τη Χιλή, το Εκουαδόρ και την Κολομβία. Η Κίνα εξαρτάται από τη Λατινική Αμερική για το 45% των αγροτικών της προϊόντων, ιδιαιτέρως σόγια και κρέας, ενώ χώρες όπως η Χιλή και το Περού αποτελούν βασικούς προμηθευτές πρώτων υλών όπως ο χαλκός και το λίθιο, με σημαντικά ποσοστά παγκόσμιων αποθεμάτων.
Ωστόσο, η αναβάθμιση του λιμανιού στο Περού προκαλεί ανησυχίες στη Χιλή για την ανταγωνιστικότητα των δικών της λιμανιών. Για το Πεκίνο, όλα αυτά αποτελούν κομμάτι μιας στρατηγικής για την ενίσχυση της οικονομικής του θέσης στη Λατινική Αμερική, περιοχή που φαίνεται να απομακρύνεται από τις επιρροές των ΗΠΑ και των Ευρωπαίων πρώην αποίκων. Το νέο αυτό τερματικό, όταν ολοκληρωθεί, θα συγκαταλέγεται στα πιο σύγχρονα του κόσμου, ενταγμένο στη στρατηγική του «νέου δρόμου του μεταξιού» που επεκτείνεται σε παγκόσμιο επίπεδο. Αντίσταση σε αυτές τις εξελίξεις προτίθεται να παρέχουν οι Ευρωπαίοι και οι Αμερικανοί με μέτρα προστατευτισμού, όμως αυτά φαίνεται να είναι ανεπαρκή για να ανακόψουν την επιρροή της Κίνας στην περιοχή.