Αυξημένα περιστατικά πειρατείας στα Στενά της Μαλάκα αναδεικνύουν την ανάγκη για αυστηρότερα μέτρα ασφαλείας στην Ασία.
Σημαντική αύξηση πειρατικών επιθέσεων στην Ασία το 2024
Κατά το πρώτο εξάμηνο του 2024, καταγράφηκαν συνολικά 95 περιστατικά πειρατείας και ένοπλων ληστειών σε πλοία που διέσχιζαν υδάτινες περιοχές της Νοτιοανατολικής Ασίας, σημειώνοντας μια εντυπωσιακή άνοδο 83% σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του προηγούμενου χρόνου. Τα δεδομένα αυτά προέρχονται από το Κέντρο Διαμοιρασμού Πληροφοριών της ReCAAP, που παρακολουθεί ασιατικές θαλάσσιες διαδρομές.
Στενά της Μαλάκα και Σιγκαπούρης: Περιοχές υψηλού κινδύνου
Η πλειονότητα αυτών των περιστατικών συνέβησαν στα Στενά της Μαλάκα και της Σιγκαπούρης, περιοχές που το Κέντρο χαρακτηρίζει ως σημείο έντονης ανησυχίας. Ειδικότερα, καταγράφηκαν 80 επιθέσεις έναντι μόλις 21 τον ίδιο χρόνο το 2023. Παρότι τα περισσότερα από αυτά τα συμβάντα δεν ήταν σοβαρά — χωρίς τραυματισμούς πληρωμάτων στο 90% των περιπτώσεων — η νυχτερινή περίοδος αποτέλεσε το κυρίαρχο χρονικό πλαίσιο για τις επιθέσεις.
Κοινωνικοοικονομικές αιτίες πίσω από τις επιθέσεις
Η ReCAAP αναφέρει ότι δεν εντοπίζεται συγκεκριμένη σημαία πλοίου που να αποτελεί στόχο, αλλά οι εγκληματίες επιλέγουν κυρίως πλοία που κινούνται με χαμηλή ταχύτητα και όπου το πλήρωμα δεν είναι επαρκώς σε επαγρύπνηση. Η οργάνωση υπογραμμίζει ότι οι κοινωνικοοικονομικοί παράγοντες αποτελούν βασικό κίνητρο πίσω από τις επιθέσεις, καθώς οι δράστες ρισκάρουν πολλές φορές τις ζωές τους για κλοπές αντικειμένων χαμηλής αξίας.
Τύποι και στόχοι των πειρατικών επιθέσεων
- Σχεδόν τα μισά περιστατικά στα Στενά της Μαλάκα και της Σιγκαπούρης δεν κατέληξαν σε κλοπή.
- Στο 29% των περιπτώσεων οι δράστες αφαίρεσαν ανταλλακτικά μηχανών.
- Περίπου το 50% των επιθέσεων έγινε σε φορτηγά πλοία, ενώ το 25% σε δεξαμενόπλοια.
Συστάσεις για αυξημένη ασφάλεια στις θαλάσσιες μεταφορές
Το Κέντρο ReCAAP επισημαίνει ότι οι δράστες επιλέγουν πλοία που έχουν χαμηλά έξαλα, πραγματοποιούν ελιγμούς σε περιορισμένους χώρους και κινούνται με χαμηλή ταχύτητα σε περιοχές με μεγάλη συγκέντρωση πλοίων. Ο Βιτζάι Ντ. Τσαφέκαρ, εκτελεστικός διευθυντής του Κέντρου, καλεί τις αρχές να ενισχύσουν την παρουσία τους στις επικίνδυνες ζώνες και τους πλοιάρχους να αυξήσουν την επαγρύπνηση στο κατάστρωμα, ιδιαίτερα κατά τις νυχτερινές ώρες. Επιπλέον, προτρέπει στην εφαρμογή προληπτικών μέτρων για την αποτροπή μη εξουσιοδοτημένων επιβιβάσεων.