Έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 94 ετών ο Osamu Suzuki, ο οποίος ηγήθηκε της Suzuki Motor Corp για πολλές δεκαετίες, καθιστώντας την γνωστή στον τομέα των αυτοκινήτων και των μοτοσικλετών.
Ο Suzuki υπηρέτησε ως καταλύτης για την παγκόσμια ανάπτυξη της εταιρείας, συμβάλλοντας στη δημιουργία ισχυρών συνεργασιών με κολοσσούς όπως η General Motors και η Volkswagen. Αυτές οι συμφωνίες προορίζονταν για αγορές στη Βόρεια Αμερική και την Ευρώπη, ενώ η Suzuki αξιοποίησε την τεχνογνωσία της στα μικρά αυτοκίνητα για να εδραιώσει την ηγετική της θέση στην Ινδία.
«Αν άκουγα τις απόψεις όλων, θα προχωρούσα πολύ αργά», δήλωσε ο Suzuki αναφερόμενος στην φιλοσοφία του για την ηγεσία σε ένα βιβλίο του που εκδόθηκε το 2009. «Ποτέ μην σταματάς, αλλιώς χάνεις».
Η θητεία του ως πρόεδρος, που διαρκεί περισσότερα από 28 χρόνια σε δύο περιόδους, τον καθιστά τον πιο μακροχρόνιο ηγέτη παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας. Αποχώρησε από τη θέση του προεδρίου τον Ιούνιο του 2015, παραχωρώντας τη διοίκηση στον γιο του και κρατώντας ταυτόχρονα τους ρόλους του προεδρεύοντος και διευθύνοντος συμβούλου για έναν ακόμη χρόνο, προτού παραιτηθεί από τον τελευταίο τίτλο έπειτα από μια αμφιλεγόμενη δήλωση σχετικά με την οικονομία καυσίμου. Η Suzuki παραδέχθηκε ότι χρησιμοποίησε μη εγκεκριμένες μεθόδους αξιολόγησης της κατανάλωσης καυσίμου στην Ιαπωνία, γεγονός που είχε σοβαρές συνέπειες για την επιχείρηση.
Η κυρίαρχη θέση στην Ινδία
Κατά το οικονομικό έτος που ολοκληρώθηκε τον Μάρτιο του 2024, η αυτοκινητοβιομηχανία πούλησε περίπου 3,2 εκατομμύρια οχήματα παγκοσμίως, ξεπερνώντας εγχώριες και διεθνείς ανταγωνίστριες εταιρείες, συμπεριλαμβανομένης της Toyota. Περίπου τα μισά από αυτά τα οχήματα πωλήθηκαν στην Ινδία, όπου η Maruti Suzuki, η υποκατάσταση της στην χώρα, κατέχει τη μεγαλύτερη μερίδα της αγοράς.
Ο Osamu Suzuki, πρώην τραπεζικός υπάλληλος, άρχισε την καριέρα του στο αυτοκινητοβιομηχανικό τομέα μέσω του γάμου του με τη Shoko Suzuki, εγγονή του Michio Suzuki, ο οποίος ίδρυσε την προκάτοχο του Suzuki Motor, κατασκευαστή αργαλειών, το 1909.
Αποδεχόμενος το επώνυμο της συζύγου του (μία κοινή πρακτική στην Ιαπωνία όταν δεν υπάρχουν αρσενικοί κληρονόμοι), εντάχθηκε στην εταιρεία το 1958. Ήταν τρία χρόνια μετά την εμφάνιση της πρώτης μοτοσικλέτας της, ColledaCOX 125cc, και του αυτοκινήτου Suzulight 360cc, που ξεκίνησε την εποχή των μίνι οχημάτων στην Ιαπωνία. Αναδείχθηκε πρόεδρος το 1978, και το επόμενο έτος παρουσίασε το μίνι αυτοκίνητο Alto, το οποίο σημείωσε τεράστια επιτυχία στην εγχώρια αγορά.
Η επένδυση στην παγκόσμια αγορά τον οδήγησε στη δημιουργία βάσεων παραγωγής σε χώρες όπως το Πακιστάν και η Ουγγαρία, εστιάζοντας στη μικρή αγορά ενώ οι μεγάλοι ανταγωνιστές την αγνοούσαν.Η συνεργασία με GM και VW
Το 1981, η GM συμφώνησε να αγοράσει μερίδιο της Suzuki Motor, επιδιώκοντας την επέκταση της στις αγορές της Βόρειας Αμερικής και της Ευρώπης. Παρ’ όλα αυτά, μετά από πέντε συνεχόμενες τριμηνιαίες ζημίες, η GM άρχισε να πουλάει τις μετοχές της το 2006, ολοκληρώνοντας την πώληση το 2008.
Αφού διαλύθηκε η συμμαχία με τη GM, η Suzuki συνεργάστηκε με την Volkswagen, η οποία απέκτησε μερίδιο 19,9% το 2010. Ωστόσο, αυτή η συνεργασία αντιμετώπισε δυσκολίες και τελικά έληξε το 2015 όταν η Suzuki εξαγόρασε τις μετοχές της VW.
Ο Osamu Suzuki εξέφρασε την επιθυμία της εταιρείας να διατηρήσει την ανεξαρτησία της στις μελλοντικές σχέσεις της με άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες, και το 2019 συνήψε μια συμφωνία συνεργασίας με την Toyota.
Π ο λ λ ά θεωρούν την επέκταση του στη ινδική αγορά ως το κορυφαίο του επίτευγμα.