Οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες εξέφρασαν έντονες ανησυχίες σχετικά με τα πιθανά αποτελέσματα του σχεδίου του Αμερικανού προέδρου Ντόναλντ Τραμπ να επιβάλει δασμούς που θα αγγίζουν το 25% στα εισαγόμενα αυτοκίνητα, τονίζοντας ότι μια τέτοια κίνηση θα επιβαρύνει άμεσα τους Αμερικανούς καταναλωτές.
Σύμφωνα με την ομοσπονδία Γερμανών κατασκευαστών αυτοκινήτων (VDA), οι προτεινόμενοι δασμοί θα οδηγήσουν σε «ακριβότερα» προϊόντα για τους πελάτες στις ΗΠΑ, ενώ το ύψος τους χαρακτηρίζεται ως «πρόκληση» για τις επιχειρήσεις του κλάδου. Οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες, όπως η Volkswagen, η BMW και η Mercedes-Benz, έχουν σημαντική παρουσία στην αμερικανική αγορά, τόσο μέσω εισαγωγών όσο και μέσω τοπικής παραγωγής.
Η VDA εξέφρασε φόβους σχετικά με τον κίνδυνο αύξησης των πληθωριστικών πιέσεων που μπορεί να προκληθεί από έναν εμπορικό πόλεμο. «Αντί να αγωνιστεί κατά του πληθωρισμού, όπως υποσχέθηκε, ο Αμερικανός πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ τροφοδοτεί τον πληθωρισμό στις ΗΠΑ», αναφέρει η VDA, υπογραμμίζοντας τις πιθανές αρνητικές συνέπειες για την αμερικανική οικονομία.
Η πολιτική του Τραμπ, η οποία χρησιμοποιεί τους δασμούς ως κύριο εργαλείο για τη μείωση του εμπορικού ελλείμματος των ΗΠΑ, έχει προκαλέσει αντιδράσεις από πολλούς εμπορικούς εταίρους της χώρας. Μετά την επιβολή δασμών στον χάλυβα και το αλουμίνιο, ο Αμερικανός πρόεδρος ανακοίνωσε την πρόθεσή του να επιβάλει «αμοιβαίους» δασμούς και σε άλλα εισαγόμενα προϊόντα, συμπεριλαμβανομένων των αυτοκινήτων, των ημιαγωγών και των φαρμακευτικών προϊόντων.
Σήμερα, οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες αντιμετωπίζουν δασμούς 2,5% για τα αυτοκίνητα που εισάγονται στις ΗΠΑ. Μια αύξηση στο 25% θα μπορούσε να επηρεάσει σημαντικά την ανταγωνιστικότητά τους στην αμερικανική αγορά, επηρεάζοντας τις πωλήσεις αυτοκινήτων και πιθανώς αναγκάζοντας τις εταιρείες να αναθεωρήσουν τις τιμολογιακές τους πολιτικές. Αντίστοιχες επιπτώσεις αναμένονται και στην αγορά των ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες, ενώ δραστηριοποιούνται στην αμερικανική αγορά με μονάδες παραγωγής, εξακολουθούν να εξάγουν σημαντικό αριθμό οχημάτων από την Ευρώπη. Η αύξηση των δασμών θα μπορούσε να περιορίσει τις εξαγωγές τους, επιδεινώνοντας περαιτέρω τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν λόγω της μείωσης των παραδόσεων στην Κίνα και της επικράτησης της τοπικής παραγωγής.
Συνοψίζοντας, οι προτεινόμενοι δασμοί στα εισαγόμενα αυτοκίνητα αποτελούν σημαντικό κίνδυνο τόσο για τις γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες όσο και για τους Αμερικανούς καταναλωτές, δημιουργώντας ενδεχόμενες πληθωριστικές πιέσεις και επηρεάζοντας την ανταγωνιστικότητα των ευρωπαϊκών αυτοκινήτων στην αμερικανική αγορά.