Η υλοποίηση του master plan του λιμανιού της Πάτρας ξεκινά

 

Σύμφωνα με τις τελευταίες πληροφορίες, εξετάζεται η υποπαραχώρηση λιμενικών υπηρεσιών σε ιδιώτη επενδυτή για τους τομείς της κρουαζιέρας και του θαλάσσιου τουρισμού, ειδικά για τα λιμάνια του Κατακόλου και της Πάτρας.

Για την αξιοποίηση αυτών των λιμένων έχει εκδοθεί διαγωνισμός για την πρόσληψη νομικών, χρηματοοικονομικών και τεχνικών συμβούλων, ώστε να προσδιοριστεί αν η υποπαραχώρηση δραστηριοτήτων στα δύο λιμάνια θα γίνει μέσω ενός συγκεντρωτικού μοντέλου ή ξεχωριστά, ή ακόμη μέσω ενός συνδυαστικού σχήματος.

Σκοπός είναι η βελτίωση της διαχείρισης των επισκεπτών κρουαζιέρας σε αμφότερα τα λιμάνια. Τα στελέχη της λιμενικής αγοράς επισημαίνουν ότι η απόσταση ανάμεσα στους δύο λιμένες, οι οποίοι διαθέτουν διεθνές ενδιαφέρον, θα μειωθεί σημαντικά με την ολοκλήρωση του οδικού άξονα Πάτρα – Πύργος. Αυτό θα μπορούσε να ενισχύσει τη συνδυασμένη αξιοποίηση από τον ίδιο επενδυτή.

Στελέχη του τομέα κρουαζιέρας θεωρούν ότι οι δύο λιμένες μπορούν να αποκτήσουν ισχυρό brand name στη διεθνή αγορά κρουαζιέρας και θαλάσσιου τουρισμού. Με την παράδοση του νέου αυτοκινητόδρομου Πάτρα-Πύργος, οι επισκέπτες θα μπορούν να επισκεφθούν εύκολα και με ασφάλεια τον αρχαιολογικό χώρο της αρχαίας Ολυμπίας, να εξερευνήσουν την εμπορική αγορά της Πάτρας και αν επιθυμούν, να κατευθυνθούν οδικώς προς τον αρχαιολογικό χώρο των Δελφών.

Εξάλλου, όπως παρατηρείται στο παράδειγμα του λιμανιού της Θεσσαλονίκης, όπου η κρουαζιέρα γνωρίζει αύξηση χάρη στη στενή συνεργασία μεταξύ της διοίκησης και των τοπικών φορέων, ανάλογη στρατηγική μπορεί να υιοθετηθεί και στα λιμάνια του Κατακόλου και της Πάτρας.

Αξιοσημείωτο είναι ότι ο αυτοκινητόδρομος Πάτρα-Πύργος έχει μήκος 75 χλμ και περιλαμβάνει δύο λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση. Ο πρώτος τμήμα αναμένεται να παραδοθεί το καλοκαίρι του 2025, με την ολοκλήρωση του έργου να είναι προγραμματισμένη για τις αρχές του 2026.

Προς το παρόν, το προεδρικό διάταγμα που σχετίζεται με το master plan για το λιμάνι της Πάτρας βρίσκεται σε τελική φάση, με την ολοκλήρωση των υπογραφών από τα συναρμόδια υπουργεία, πριν περάσει για τελική έγκριση από το Συμβούλιο της Επικρατείας. Το master plan προβλέπει τους όρους και περιορισμούς δόμησης, τις επιτρεπόμενες χρήσεις γης και τα γενικά χαρακτηριστικά των προγραμματιζόμενων έργων.

Με την έγκρισή του, διασφαλίζεται το επενδυτικό πρόγραμμα της ΟΛΠΑ για το άμεσο μέλλον, κάνοντας το λιμάνι το τρίτο της χώρας μετά τον Πειραιά και τη Θεσσαλονίκη με οργανωμένο σχέδιο ανάπτυξης.

Η έγκριση του προεδρικού διατάγματος προτάθηκε αφού υπήρξε θετική γνωμοδότηση από την Επιτροπή Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων και έγκριση της Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων.

Ανεξαρτήτως της απόφασης για τα δύο λιμάνια, το master plan για το λιμάνι της Πάτρας περιλαμβάνει τη δημιουργία μαρίνας σκαφών αναψυχής και τερματικού σταθμού κρουαζιέρας, ενώ προβλέπεται και η επέκταση του εμπορικού λιμένα.

Η μαρίνα θα κατασκευαστεί μεταξύ των προβλητών Αγίου Νικολάου και Αστίγγος, προσφέροντας 212 θέσεις για σκάφη και θα είναι φιλική προς το περιβάλλον. Σημειώνεται ότι αυτή τη στιγμή η διαχείριση στο συγκεκριμένο σημείο γίνεται σε υποτυπώδη βάση.

Επιπλέον, θα εγκατασταθεί υδατοδρόμιο για υδροπλάνα δίπλα στη Μαρίνα Mega Yachts. Όταν ολοκληρωθεί το δίκτυο, θα ενώσει τις γειτονικές νήσους Κεφαλονιά, Ιθάκη και Ζάκυνθο.

Το λιμάνι της Πάτρας θα έχει όλες τις απαραίτητες εγκαταστάσεις για τη υποστήριξη κρουαζιερόπλοιων, με κρηπιδώματα κατάλληλα για μεγάλο μέγεθος πλοίων.

Το σχέδιο ανάπτυξης του λιμανιού περιλαμβάνει επίσης τρεις δεξαμενές lng για την υποστήριξη πλοίων της ακτοπλοΐας, σχεδιασμένες σύμφωνα με διεθνείς προδιαγραφές ασφαλείας.

Αναφορικά με την εμπορική χρήση του λιμανιού, οι πληροφορίες δείχνουν ότι έχει τις προδιαγραφές για να αποτελέσει βάση υποστήριξης δραστηριοτήτων υδρογοναθράκων, αν αποφασιστεί κάτι τέτοιο.

Η ζώνη της ακτοπλοΐας στο νότιο λιμένα, έκτασης 358.371 τ.μ. θα παραμείνει υπό την εποπτεία του Οργανισμού Λιμένα Πατρών.

Το 2023 από το λιμάνι της Πάτρας διακινήθηκαν συνολικά 365.346 επιβάτες για διεθνείς προορισμούς, ενώ 176.734 επιβάτες για εσωτερικούς προορισμούς. Επίσης, διακινήθηκαν 89.970 οχήματα και 83.055 φορτηγά διεθνώς και 38.725 οχήματα εσωτερικώς, ενώ στον τομέα των εμπορευματοκιβωτίων, διακινήθηκαν 12.622 εμπορευματοκιβώτια και τα χύδην ξηρού φορτίου έφτασαν τους 302.117 τόνους.

δειτε ακομα

δειτε ακομα